seg utväckling?
- birger_kung
- Medlem
seg utväckling?
det är väl en ganska seg utveckling om man har samma vapen och annat från världens begynnelse till fjärde åldern?varje ålder innehåller ju ca 3-4 tusen år....
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Det är inget ovanligt att fantasyvärldar har en betydligt långsammare teknologiutveckling än vad vi upplevt de senaste 1000 åren. Ett skäl kan vara att det helt enkelt inte finns något behov av någon snabb utveckling (i Eddings' Belgarion-böcker händer inte nämnvärt mycket på 7000 år). det finns exempel på högkulturer med långsam utveckling, t.ex. Kina och Egypten. Man kan med andra ord inte använda sig av Europa som måttstock i de här sammanhangen.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
"Sprängelden" var krut; ingen miss av Jackson. Tolkien lät Gandalf använda krutet till fredliga ting (fyrverkerier), medan Saruman använde det till krig.Mirthil skrev:ja men saurmans spräng eld då??
misstänkt likt krut i filmen en lite miss av jackson.
och som jag förstår så var sprängelden ngt nytt?
- birger_kung
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
"Bilbo" skrevs som en saga, och Tolkien hade knappast någon tanke på att den skulle utgöra någon konsekvent del i den mytologi han fipplat med till och från i ett par årtionden. Det finns även en referens till tändstickor, så vissa anakronismer (som t.ex. drakraketen på Bilbos kalas som for fram som ett expresståg) slank med.Aeglos skrev:Om ni läser i bilbo så står det nått om nån slags knallpulverpistol:D
så de borde egentligen veta vad en pistol är för nått:P
Jag tycker inte man kan jämföra Tolkiens värld med våran. Tolkien skrev en trilogi som senare blev kallad fantasy. Det ska utspela sig som medeltid hela berättelsen. Jag skulle tycka det var ytterst dåligt om man uppfann jevär och dynamiter i en film som sagan om ringen. Man kan inte jämföra fantasy berättelser med verklighet, tycker jag.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Man kan visst jämföra Tolkins värld med våran, då hans berättelser tilldrar sig i en tänkt forntid.gjabben skrev:Jag tycker inte man kan jämföra Tolkiens värld med våran. Tolkien skrev en trilogi som senare blev kallad fantasy. Det ska utspela sig som medeltid hela berättelsen. Jag skulle tycka det var ytterst dåligt om man uppfann jevär och dynamiter i en film som sagan om ringen. Man kan inte jämföra fantasy berättelser med verklighet, tycker jag.
- Tolkien skrev en bok som blev uppdelad i tre böcker av förlaget.
- Det kommer knappast att förekomma några gevär i filmerna, och "dynamiten" (svartkrut) finns med i boken "Sagan om de två tornen".
- Det finns fantasyberättelser som kan jämföras med vår värld, då de ibland utspelar sig i den, eller i en parallellvärld där utvecklingen tagit en annan vändning. Fantasy behöver inte vara detsamma som eskapism.
Nä men en fantasy värld som Tolkiens föreställer jag mig som en förtrollad värld som egentligen inte har någon större utveckling. Jag menar, om Tolkiens värld skulle gå och jämföra med våran så skulle det kanske uppfinnas flygplan om några tusen år. Nä, MIdgård är en förtrollad värld som en människa kommit på. Det verkar lite som om vissa här tar det som en verklig värld som finns på riktigt nån stans. Föresten förekommer det ingen magi i våran värld vad jag vet. Man kan diskutara om Tokiens sett att utveckla sin värld men den va ju inte meningen att den skulle jämföras med våran. Tolkien skrev den som underhållning. Jag tror inte han la en tanke på att jämföra våran värld med hans egen. Det är alldeles för olika världar för att kunna jämföra. Vi har hunnit långt i vår teknik, samtidigt som Tolkiens värld består av en mängd konstiga varelser och magiska saker. Tänk dig själv om hober plötsligt sitter framför datorer i framtiden och väldiga inustri områden täcker midgård. Käns det som om det skulle kunna hända i Tolkiens värld. Tolkien struntade i hur utvecklingen såg ut i hans värld. Det var inte viktigt för honom tror jag.
Utvecklingen i vår egen värld var högst viktig för Tolkien (i det att han avskydde den) och har sålunda påverkat hans författande enormt. Man får inte glömma att han såg det forntida Midgård som en alternativ historia till vår egen värld. Sålunda utspelar sig Sagan om Ringen på jorden (något Tolkien poängterar starkt) och inte på någon annan planet.Tolkien struntade i hur utvecklingen såg ut i hans värld. Det var inte viktigt för honom tror jag.
Det får stå för dig... Men hobbitarnas samhällen har väldigt lite gemensamt med de medeltida och bygger snarare på 1800-talets England.Det ska utspela sig som medeltid hela berättelsen.
Men nu menade jag utvecklingen är som medeltiden. Och förresten tror inte jag Tolkien tänkte sagan om ringen utspelas på jorden. Det behöver inte har något med universum att göra som nån annan planet. Det är bara en förtrollad värld. Har du inte öäst på baksidan av böckerna. En värld bortom tid och rum. Det säger ju allt.