Kan alver ha skägg?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 27 juni 2003, 01:29

väljer..?? du menar att dom rakar sej..?? :D

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 27 juni 2003, 10:16

Skrev lite fel, jag menar, Jag tor inte TOLKIEN valde att alverna skulle ha skägg men för att visa att denne alv va den äldsta så fick han skägg. en gissning.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 27 juni 2003, 10:16

förresten kan det vara mycket möjligt att dom rakade sig i smyg :)

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 27 juni 2003, 13:26

gjabben skrev:Skrev lite fel, jag menar, Jag tor inte TOLKIEN valde att alverna skulle ha skägg men för att visa att denne alv va den äldsta så fick han skägg. en gissning.
pratar du om Cirdan nu..-?
gjabben skrev:förresten kan det vara mycket möjligt att dom rakade sig i smyg :)
sant.. :)

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 27 juni 2003, 14:02

ja jag pratade om Cirdan.

Timmyy
Ny medlem

Inlägg av Timmyy » 4 juli 2003, 01:43

Det finns en obskyr skrift som heter Vinyar Tengwar där Tolkien har skrivit att alver började få skäggväxt under deras tredje livscykel. Ett undantag var Mathan, Feanors svärfar, som fick skägg under sin andra livscykel.
hmm.. någon som vet om man kan få tag på den texten någonstanns? och hur kan en text som tolkien har skrivit vara obskyr? vad han har skrivit stämmer.

någon annan som har läst denna text och kan ge backup till detta? vill helst höra det från två ställen innan jag börjar tro på det.

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 4 juli 2003, 01:56

varför skulle den inte kunna vara obskyr? den blir väl inte känd för allmänheten bara för att det som Tolkien skrev stämmer?

Timmyy
Ny medlem

Inlägg av Timmyy » 4 juli 2003, 02:10

Men om han har skrivit något om Alver. Då undrar jag hur det kan vara tvivelaktigt.

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 4 juli 2003, 02:17

hmm..blev lite osäker på vad "obskyr" egentligen betyder..så slog upp d.. : "som inte är närmare känd för allmänheten, äv. med bibetydelse av tvivelaktighet el. skumhet"

så antar att du syfta på den senare betydelsen och jag på den första.. :) som du säger, det Tolkien skriver borde inte vara tvivelaktitigt, så jag antar att oskyr i det här faller syftade på den första betydelsen dvs att texten inte är känd för allmänheten..
å andra sidan, är Vinyar Tengwar verkligen inte känd...har hört det namnet massa ggr..

Användarvisningsbild
Gorthol
Ny medlem

Inlägg av Gorthol » 5 juli 2003, 04:58

Kan någon styrka med ett citat på engelska om alver har eller inte har skägg?
Ska vi försöka vara mannen till lags?
As they came to the gates Círdan the Shipwright came forth to greet them. Very tall he was, and his beard was long, and he was grey and old, save that his eyes were keen as stars; and he looked at them and bowed, and said: All is now ready.

Olorin
Ny medlem

Inlägg av Olorin » 6 juli 2003, 10:29

citat av christopher tolkien ur sagor från midgård:
"I en anteckning från december 1972 eller senare, något av det sista min far alls krev i ämnet Midgård, nämner han tecken på alviska arvsanlag hos vissa människor, som att männen är skägglösa (det var karakteriskt för alla alver att de inte hade skägg)"

stämmer (sid 330)

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 6 juli 2003, 12:55

joo..men som redan sagts så kunde alltså alver ha skägg ändå..

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 7 juli 2003, 18:51

Jag såg en bild från rotk filmen där man såg Gorbag och Shargat tror jag. Där hade en av dom skägg. Jag kommer inte ihåg om det skrevs så i boken oxå att nån av dom hade skägg. Men om det nu står även där och Tokien menade att en av dom hade skägg kunde altså orcher ha skägg. Och orcher tror man ju bl a är förvridna alver. Hur man en torterar en livsform så tror jag inte att hårets växning kan ändras. Då borde ju alver oxå kunna ha skägg. Men sen kan man ju tänka sig att Gorbag och Shargat var uruker. Det vet jag inte exakt. Den diskutionen har ju varit uppe på forumet innan. Men om nu shargat och Gorbag var uruker kanske förmågan att få skägg har kommit från vildmännen man korsade orcherna med. Men vilkoren på att det här ska stämma är ju att PJ har rätt. Att allstå orcher eller uruker kan ha skägg.

Timmyy
Ny medlem

Inlägg av Timmyy » 7 juli 2003, 20:43

Ayrabeth skrev: hmm..blev lite osäker på vad "obskyr" egentligen betyder..så slog upp d.. : "som inte är närmare känd för allmänheten, äv. med bibetydelse av tvivelaktighet el. skumhet"
Jag var också osäker på ordet obskyr så även jag slog upp det.

Precis så här står det:
Bonniers Svenska Ordbok skrev: Obskyr [-s+k-] Äv. Obskur (om person) inte känd; tvivelaktig, 'skum' || -t

Jag är inte allt för van vid ordlistor så jag tolkade det där med inte känd till en person vid en hastig koll bara;) Men du har nog rätt.

ska dock slå något hårt i huvudet på de som inte kan göra en ordlista som inte kräver en massa utbildning för att förstå till fullo. *suckar*

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 8 juli 2003, 01:19

ordlistor kan va knepiga jah.. :)

hmm e inte säker på va du menar me att du tolka "inte känd" till en person..men i ordlistan ja har här (eftersom ja va tvungen å slå upp d igen :) ) står d som ex: "han skötte en liten [obskyr] studio i New York"..så borde kunna användas även om icke-personer..om ja nu fattat rätt..

Skriv svar