Melkors drakar
Melkors drakar
Balrogarna var eldandar från början men vad var darkar från början?
Melkor kunde ju inte skapa eget liv så hur kom dom till?
Det sägs något om att han förändrade varelser av okänt slag.
Kanske Ardas motsvarighet till dinosaurier?
Eventuellt samma sak med Nazgûlernas flygande riddjur i Konungens Återkomst?
Drakarnas avelsprocess beskrivs också som aningen oortodox i Silmarillion.
Något om att Glaurung ynglade av sig på "drakars mystiska vis".
Kanske Ardas motsvarighet till dinosaurier?
Drakarnas avelsprocess beskrivs också som aningen oortodox i Silmarillion.
Något om att Glaurung ynglade av sig på "drakars mystiska vis".
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Re: Melkors drakar
Tror att drakarna var andar som Melkor lurade över på sin sida, och vissa var eldandar och vissa var "köldandar", därav att det finns flera olika typer av drakar, men antar att Melkor överförde en viss del av sin kraft i dem. Rätt ironiskt att en människa dödar den kraftfullaste drakenEndor skrev:Balrogarna var eldandar från början men vad var darkar från början?
Jag har för mig att det står i De Förlorade Sagornas bok en kort anvisning att drakar är lindormar, och från det kan vi dra ordet ormar. Ormar var (enligt DFSB) Melkors avföda, och jag skulle kunna tänka mig att Melkor ville ha lite kraftfullare varelser än ormar så han kanske ingöt onda andar i ormar som växte till sig.Fläsket skrev:Det sägs något om att han förändrade varelser av okänt slag. Kanske Ardas motsvarighet till dinosaurier?
Inte för att det nämns i någon av Tolkiens verk, men visst borde det finnas drakar av kvinnligt kön. Inte väl föds drakar "gravida" som i godzilla.Drakarnas avelsprocess beskrivs också som aningen oortodox i Silmarillion. Något om att Glaurung ynglade av sig på "drakars mystiska vis".
Jag är inte säker på att drakar har kön.
Det sägs ju med jämna mellanrum i Silmarillion att Melkor(Morgoth) spenderar stora delar av sina krafter på att avla fram orcher och drakar.
Eventuellt krävs det allså magi för masstillverkning av orcher och kanske magi för att drakar alls skall yngla av sig?
Det sägs ju med jämna mellanrum i Silmarillion att Melkor(Morgoth) spenderar stora delar av sina krafter på att avla fram orcher och drakar.
Eventuellt krävs det allså magi för masstillverkning av orcher och kanske magi för att drakar alls skall yngla av sig?
Det är i sånna här lägen man önskar att man inte lånade ut silmarillion =(
Det finns en sak som jag väldigt gärna skulle vilja citera just nu. men någon annan kanska kan göra det åt mig?
Det är när Túrin möter Glaurung i Nargothrond. Det står att Anden i Glaurung talade till Túrin eller något. det var längesedan jag läste så jag kommer inte ihåg ordagrant. Men det vore väldigt bra om någon kunde kolla upp.
Det finns en sak som jag väldigt gärna skulle vilja citera just nu. men någon annan kanska kan göra det åt mig?
Det är när Túrin möter Glaurung i Nargothrond. Det står att Anden i Glaurung talade till Túrin eller något. det var längesedan jag läste så jag kommer inte ihåg ordagrant. Men det vore väldigt bra om någon kunde kolla upp.
Balrogerna var maiar från början, sen övertalade Melkor dessa maiar att svära honom trohet och dom kallades valurakar, eldandar tror jag det betydde...Endor skrev:Balrogarna var eldandar från början men vad var darkar från början?
Jo, absolut...jag ska kolla upp det vilken sekund som helst, jag kan inte Turambar-kapitlet särskilt bra eftersom jag avskyr Túrin som karaktär.Lórien skrev:Jag har också lånat ut Silmarillion...![]()
Men jag har också för mej att det står något sånt... Har ingen Silmarillion hemma?!
På sida 233 står följande:
Och så plötsligt talade han [Glaurung] genom den onde ande som bodde inom honom och sade: "Hell, Húrins Son. Hell och väl mött"
- birger_kung
- Medlem
lorien skrev:Balrogerna var maiar från början, sen övertalade Melkor dessa maiar att svära honom trohet och dom kallades valurakar
sauron var ju maiar...han blev ju ingen balroc
sauron var ju maiar...han blev ju ingen balroc