Glorfindel, den varelse i midgård som fängslat mig mest!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Ailios
Medlem

Inlägg av Ailios » 27 juli 2003, 11:15

Tre är minimum. glorfindel dödade en. Ecthelion dödade Gothmog. Gandalf dödade den sista. Men jag tycker tre är för få. För då hade det bara funnits en enda balrog i Vredens krig. I Silmarillion står det att balrogerna flydde utom några som flydde. 7-10 stycken stämmer bättre med Silmarillion.

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 27 juli 2003, 20:10

hmm..tror oxå att det fanns ungefär 7 st..ändrat från att det fanns hundratals i DFSB..
Ailios skrev:I Silmarillion står det att balrogerna flydde utom några som flydde.
jaså..?? :D

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 28 juli 2003, 09:48

Ailios skrev:Tre är minimum. glorfindel dödade en. Ecthelion dödade Gothmog. Gandalf dödade den sista. Men jag tycker tre är för få. För då hade det bara funnits en enda balrog i Vredens krig. I Silmarillion står det att balrogerna flydde utom några som flydde. 7-10 stycken stämmer bättre med Silmarillion.
Du får inte heller glömma att Fingon som slogs mot Gothmog fick en rem av eld över sig från en annan balrog bakifrån. Fast det kan ju ha varit Moria-balrogen eller Glorfindels...

Användarvisningsbild
Endor
Medlem

Inlägg av Endor » 28 juli 2003, 14:41

men om det bara fanns 7 balrogar så måste klanen verdens hammare varit en myt efterr som det säjs att alla där dödade 12 orcher och en balrog.om det inte var mer än två i den klane

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 28 juli 2003, 15:16

Vredens Hammare får man ta med en nypa salt, den utläggning om Gondolins fall där Vredens Hammare förekommer tillhör dom tidigare utkastet om Gondolin som senare kaserades för bristande trovärdighet...

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 28 juli 2003, 15:46

precis, Gondolins fall är en gammal historia, och Tolkien ändrade dels antalet balrogar som jag citerade ovan , och oxå deras kraft..så från att ha varit hundratals med ganska stor styrka, (en hel del blev ju dräpta) så blev de ca 7 med fruktansvärd stor styrka (som inte är lika lätta att dräpa om man säger så..)

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem

Inlägg av birger_kung » 30 juli 2003, 00:12

beskrivs nån balroc i nån bok av tolkien?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 30 juli 2003, 19:50

beskrivs nån balroc i nån bok av tolkien?
Ehh... ja... I Sagan om Ringen finns en hyfsad (fast något vag) beskrivning.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 30 juli 2003, 23:26

den mest klassiska diskussionen i Tolkien-sällskap, har balrogen vingar eller inte? :D Om ni frågar mig så är balrogen som en struts, den har vingar men kan inte flyga med dom för det.

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem

Inlägg av birger_kung » 31 juli 2003, 19:29

i filmen har balrocen vingar jag har ritat en sån och kolllat extra på moriascenerna

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 1 augusti 2003, 13:28

angående balrogens vingar eller icke-vingar:

"Hans motståndare stannade till igen och vände sig mot honom, och skuggn som omgav den växte till två väldiga vingar"

och

"Långsamt gick den fram över bron, tills den plötsligt reste sig till väldig höjd med vingar, som spände från vägg till vägg."

Första citatet tyder, enligt mig, mest på en metafor som jämför skuggan med två vingar som breder ut sig. Men andra tyder, igen enligt mig, mest på att balrogens kropp höjer sig högt över OCH har vingar som spänner sig från vägg till vägg. Om det är igen skuggan som menas (då nämnda som vingar) vet vi inte....Men om balrogen haft vingar, då borde den inte ha fallit ner från bron. Men alla som har vingar behöver inte kunna flyga, strutsar, jas-plan...

Användarvisningsbild
Súlimo
Medlem

Inlägg av Súlimo » 1 augusti 2003, 18:04

En mycket bra artikel angående balrogens vingar eller icke-vingar finns här. http://greenbooks.theonering.net/guest/ ... 80101.html

Skriv svar