Glorfindel, den varelse i midgård som fängslat mig mest!
Du får inte heller glömma att Fingon som slogs mot Gothmog fick en rem av eld över sig från en annan balrog bakifrån. Fast det kan ju ha varit Moria-balrogen eller Glorfindels...Ailios skrev:Tre är minimum. glorfindel dödade en. Ecthelion dödade Gothmog. Gandalf dödade den sista. Men jag tycker tre är för få. För då hade det bara funnits en enda balrog i Vredens krig. I Silmarillion står det att balrogerna flydde utom några som flydde. 7-10 stycken stämmer bättre med Silmarillion.
precis, Gondolins fall är en gammal historia, och Tolkien ändrade dels antalet balrogar som jag citerade ovan , och oxå deras kraft..så från att ha varit hundratals med ganska stor styrka, (en hel del blev ju dräpta) så blev de ca 7 med fruktansvärd stor styrka (som inte är lika lätta att dräpa om man säger så..)
- birger_kung
- Medlem
- birger_kung
- Medlem
angående balrogens vingar eller icke-vingar:
"Hans motståndare stannade till igen och vände sig mot honom, och skuggn som omgav den växte till två väldiga vingar"
och
"Långsamt gick den fram över bron, tills den plötsligt reste sig till väldig höjd med vingar, som spände från vägg till vägg."
Första citatet tyder, enligt mig, mest på en metafor som jämför skuggan med två vingar som breder ut sig. Men andra tyder, igen enligt mig, mest på att balrogens kropp höjer sig högt över OCH har vingar som spänner sig från vägg till vägg. Om det är igen skuggan som menas (då nämnda som vingar) vet vi inte....Men om balrogen haft vingar, då borde den inte ha fallit ner från bron. Men alla som har vingar behöver inte kunna flyga, strutsar, jas-plan...
"Hans motståndare stannade till igen och vände sig mot honom, och skuggn som omgav den växte till två väldiga vingar"
och
"Långsamt gick den fram över bron, tills den plötsligt reste sig till väldig höjd med vingar, som spände från vägg till vägg."
Första citatet tyder, enligt mig, mest på en metafor som jämför skuggan med två vingar som breder ut sig. Men andra tyder, igen enligt mig, mest på att balrogens kropp höjer sig högt över OCH har vingar som spänner sig från vägg till vägg. Om det är igen skuggan som menas (då nämnda som vingar) vet vi inte....Men om balrogen haft vingar, då borde den inte ha fallit ner från bron. Men alla som har vingar behöver inte kunna flyga, strutsar, jas-plan...
En mycket bra artikel angående balrogens vingar eller icke-vingar finns här. http://greenbooks.theonering.net/guest/ ... 80101.html