Quiz: Tolkien

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Låst
Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 20 maj 2004, 11:47

Halifírien skrev:
Usquebaugh skrev:Lite OT, var Ar-Pharazon den gyllene den förste som inte använde sitt högalvnamn (Tar)?

/A
Nix, de var ganska många innan honom som också struntade i att bära högalviskt prefix, men han var som vi vet den första som öppet vågade trotsa och utmana Valar.
Varför gjorde han detta? Var det enbart för att han blev lurad av Sauron, eller fanns de upproriska tendenserna hos honom tidigare också? Hur vågade Ar-Pharazon ha Sauron som rådgivare, när han borde vetat att Sauron med ringen är en väldig mäktig person?

/A

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 20 maj 2004, 14:37

Usquebaugh skrev: Varför gjorde han detta? Var det enbart för att han blev lurad av Sauron, eller fanns de upproriska tendenserna hos honom tidigare också? Hur vågade Ar-Pharazon ha Sauron som rådgivare, när han borde vetat att Sauron med ringen är en väldig mäktig person?
Har du läst Silmarillion, och det borde du eftersom du visste vem Elros var, så skriver jag detta inlägg i onödan, men det tänkte jag inte på när jag började, så håll till godo. :)

Nu är det ganska länge sedan jag läste Silmarillion, men upproriska tendenser hade funnits i släkten en lång tid. Det började med att de kände avundssjuka mot alverna som hade evigt liv. Númenoranerna trodde, eller ville tro, att det berodde på att de levde eller hade levt i Valinor, och slutligen var man missnöjd med Valars beslut om att de inte fick segla västerut. Allt detta blev värre och värre med tiden, och avundet växte till svartsjuka och sedan till hat mot såväl alverna som Valar. Kungarna avlägsnade succesivt allt alviskt ur språket och kulturen, men längre än så vågade man inte gå, för kloka som de var vågade de inte öppet utmana Valars styrka.

Under Ar-Pharazons regeringsår var nästan alla i Númenor alvfientliga, utom en liten grupp som kallade sig alvvännerna, en av dem var Elendil, och de fick utstå förföljelser och annat otyg från resten av befolkningen.
Att Ar-Pharazongick längre än sina förfäder beror nog som sagt på dels att han var en ovanligt otrevlig och självgod typ, men också på grund av Saurons inflytande.

Det började med att Sauron startade en stor kampanj för att erövra Midgård, och Gil-GAlad hade ett svettigt göra med att hålla honom stången. Ar-Pharazon, som iofs inte hade mycket emot att alverna fick spö, så dock sina kolonier i Midgård hotade. Dessutom kunde hans uppblåsta ego inte tåla att någon var lika mäktig som han, så han rustade en mäktig flotta för att gå i krig med Sauron. När armén kom marsherande mot Mordor insåg Sauron att han aldrig skulle kunna besegra Numenor i ärlig strid, i stället använde han sitt mest effektiva vapen; svek och förräderi. Han såg avsiktligt till att hamna i fångenskap hos Ar-Pharazon, och sakta men säkert vann han tillit hos denna. Han förförde kungen och hans rådgivare med söta lögner om Valars svaghet och att deras förbud utgick i fruktan för Numenors styrka osv.
Det slutade med, som vi alla vet, att Ar-Pharazon rustade en gigantisk flotta för att med våld betvinga Valinor, och detta, mina herrar, blev slutet för Númenor och alla dess invånare, utom ett fåtal som flydde med Elendil och grundade nya riken i Midgård.

Ursäktar om jag blev för mycket OT, i så fall får Modsen ta bort inlägget.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 20 maj 2004, 14:47

Dags för en fråga då...

Vem var trädgårdsmästare på Baggershus innan gubbtjyven?

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 23 maj 2004, 13:06

För svår? Svaret är Holman Gröntumme! Då tar vi en ny:

Vilka av Torins 12 dvärgar skötte brasorna och fixade med elden?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 23 maj 2004, 14:57

Kan inte, en gissning på Dvalin...

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 23 maj 2004, 17:21

Dvalin är fel.

Det nämns ganska ofta i Bilbo, det är två stycken bröder som jag tänker på...

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem

Inlägg av Joohn » 23 maj 2004, 17:35

fili och kili?

Nayya
Medlem

Inlägg av Nayya » 23 maj 2004, 18:56

Oin och Gloin?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 23 maj 2004, 20:27

Jag tror bestämt att Nayya har rätt, fast det ska jag låta Calan avgöra... :)

Jag ville bara kommentera: språkvetare som Tolkien var visste han att namnet Glóin har med "glöd" att göra, och drog slutsatsen att denne dvärg var bra på att göra upp eld...

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 23 maj 2004, 20:28

Oin och Gloin är rätt! En konstig sak nämns i boken. Det står att dvärgarna inte har börjat använda tändstickor än! Borde folk i slutet av tredje åldern ha börjat använt tändstickor???

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 23 maj 2004, 22:16

Det fanns, så att säga, ingen Tredje ålder när Tolkien skrev The Hobbit. Boken utspelar sig ju i en sagomiljö, delvis byggd på England, men med ytterst lite anknytning till den mytologi Tolkien var i full färd med att komponera.

Man kan alltså inte förvänta sig att riktigt samma logik ska gälla i The Hobbit, som i exempelvis Silmarillion.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 23 maj 2004, 22:52

Det är jag mycket medveten om men jag jämnförde böckerna och dess "olika" världar ändå bara för att det låter så konstigt med tändstickor i Tolkiens värld...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 23 maj 2004, 23:29

Danne skrev:Det fanns, så att säga, ingen Tredje ålder när Tolkien skrev The Hobbit. Boken utspelar sig ju i en sagomiljö, delvis byggd på England, men med ytterst lite anknytning till den mytologi Tolkien var i full färd med att komponera.

Man kan alltså inte förvänta sig att riktigt samma logik ska gälla i The Hobbit, som i exempelvis Silmarillion.
Lite OT, men en undran bara...Bilbo skrevs väl 1938 eller nåt sånt. Hade inte Tolkien vid denna tid hyfsad koll på sin mytologi? Han började väl tänka på denna redan strax efter första världskriget? Jag vet inte när han började skriva SoR, men det lär väl ha tagit lite tid. Vet du nåt om detta, Danne?

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 24 maj 2004, 00:24

Jag har för mig att han skrev delar av Silmarillion först, några delar DFSB tror jag är bland de första han skrev. Nu får jag också för mig att "Gondolins fall" från DFSB var det första stycket kring sin mytologi han skrev... Jag har säkert fel, Danne rätta mig!

Men jag tror inte han hade för avsikt att Bilbos innehåll skulle kunna bindas ihop med innehållet i Silmarillion...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 24 maj 2004, 09:52

Nä, det låter troligt. De avsnitt från Silmarillion och DFSB som handlar om karaktärer som sedermera är med i SoR skrevs säkert senare.

Nästa fråga...

/A

Låst