Alvringarna

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Glorifindel
Medlem

Alvringarna

Inlägg av Glorifindel » 28 juni 2004, 16:09

Har jag fattat det hela rätt om jag undrar följande... :D

Galadriel, Elrond och Gandalf har i slutet de 3 alv ringarna... ?

Isåfall: Har samma personer alltid haft sin ring? Gandalf har väl inte alltid haft sin eftersom han icke är alv...

vilket i sin tur leder till: Varför har gandalf fått en ring som är avsedd att till viss del härska över alverna?

Säg gärna till om jag har tagit mig en cykeltur :lol:

Ygge
Medlem

Inlägg av Ygge » 28 juni 2004, 18:15

Från början var det Círdan, Galadriel och Gil-galad som hade ringarna. Gil-galad gav sin till Elrond innan han dog. Gandalf fick ringen av Círdan när han kom till Midgård
The return of the king, Appendix B, The third age skrev:...Círdan later surrendered his to Mithrandir at the Grey Havens, knowing wence he came and wither he would return.
"Take this ring Master" he said, "for your labors will be heavy; but it will support you in the weariness that you have taken upon yourself. For this is the Ring of Fire..."

Martinus
Medlem

Inlägg av Martinus » 28 juni 2004, 18:46

Ygge skrev:Från början var det Círdan, Galadriel och Gil-galad som hade ringarna. Gil-galad gav sin till Elrond innan han dog. Gandalf fick ringen av Círdan när han kom till Midgård
The return of the king, Appendix B, The third age skrev:...Círdan later surrendered his to Mithrandir at the Grey Havens, knowing wence he came and wither he would return.
"Take this ring Master" he said, "for your labors will be heavy; but it will support you in the weariness that you have taken upon yourself. For this is the Ring of Fire..."
Det finns också en annan version, som jag tror fanns med i Sagor från Midgård, enligt vilken Gil-galad även var den förste ägaren till Círdans ring. Han hade med andra ord två ringar från början, vad nu det skulle vara bra för.

Jag trodde det fanns en lag mot sådant. :)

Ygge
Medlem

Inlägg av Ygge » 28 juni 2004, 18:48

Martinus skrev:
Ygge skrev:Från början var det Círdan, Galadriel och Gil-galad som hade ringarna. Gil-galad gav sin till Elrond innan han dog. Gandalf fick ringen av Círdan när han kom till Midgård
Det finns också en annan version, som jag tror fanns med i Sagor från Midgård, enligt vilken Gil-galad även var den förste ägaren till Círdans ring. Han hade med andra ord två ringar från början, vad nu det skulle vara bra för.

Jag trodde det fanns en lag mot sådant. :)
Vem vet, han kanske också hade fastnat för hip-hop och ville roffa åt sig så mycket smycken som möjligt!?

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem

Inlägg av Zagat » 29 juni 2004, 17:32

Gil-Galad var ju hög kungen så det kan ju hända att han hadde två ringar från början. sen kan han ju ha get en av ringarna till Cirdan för att denna gjort något storartat som då förtjenar en av dom tre

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem

Inlägg av Zagat » 29 juni 2004, 17:32

Gil-Galad var ju hög kungen så det kan ju hända att han hadde två ringar från början. sen kan han ju ha get en av ringarna till Cirdan för att denna gjort något storartat som då förtjenar en av dom tre

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 20 juli 2004, 20:21

Jag har också hört den här versionen, Cirdan fick säkert ringen av Gil-galad för sin mångåriga kunskap och vishet.

/A

Skriv svar