Alvernas åldrande (?)

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 8 juni 2002, 19:41

Påtal om alvernas åldrande, kan dom vara som dom gamla människorna i Gullivers Resor, odödliga men åldras (dock sakta)

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 9 juni 2002, 10:02

såg du inte att vi skrev 'troligen den äldsta alven' och 'det är möjligt attt han är den äldste alven'?
Jag menade det inte som någon kritik, om det var så du tolkade det. Jag blev helt enkelt nyfiken vad ni byggde detta på...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 9 juni 2002, 18:00

det ja anmärkte på var att du verkade ta mina och gothmogs antagelser som fakta...

Someone
Medlem

Círdan

Inlägg av Someone » 13 juni 2002, 20:04

Círdan torde iof vara (möjligtvis) den äldsta levande alven iof.. han nämns redan på sid 63 i Silmarillion som Härskare över hamnarna Brithomabr och Eglarest.. Alltså Falathrim (av Teleri) och det är ganska tidigt i Stjärnornas 2:a åldern alltså just efter att Stora resan avslutats.. så nog KAN Círdan varit en av dem som vaknade vid Cuivíenen..

ska kolla in i det

Someone
Medlem

Círdan

Inlägg av Someone » 13 juni 2002, 20:30

The Encyclopedia of Arda skriver följande:

"Círdan the Shipwright
The keeper of the Grey Havens
Birthdate: Uncertain. Possibly awoke at Cuiviénen, probably sailed into the West with the last ship some time in the Fourth Age"

ivfall så levde han ju som jag tidigare skrev när Alvernas resa till odödliga landen började.. det var Ossë själv som övertalade Círdan att stanna med sitt folk i Beleriand och inte åka till Väst med Ulmo... Är han inte äldsta levande alven.. så vem är isåfall det? :)

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 13 juni 2002, 23:38

Borde man inte bli ganska trött på att leva för alltid? Hade jag varit alv så hade jag nog förr eller senare sökt döden på slagfältet...

Vidugavia
Medlem

Inlägg av Vidugavia » 14 juni 2002, 02:13

Tja, men vi lever ju i människornas hastiga värld. Cirdan skaffade sig förmodligen en rejäl hobby. Det skulle inte förvåna mig om han byggde det "sista" skeppet själv med en täljkniv.

Someone
Medlem

Alvernas livstid

Inlägg av Someone » 14 juni 2002, 11:33

Gothmog II skrev:Borde man inte bli ganska trött på att leva för alltid? Hade jag varit alv så hade jag nog förr eller senare sökt döden på slagfältet...
Alvernas syn på sitt åldrande är ju knappast som vår.. 100-tals år kunde swischa förbi dem och de märkte det inte ens.. våra människoliv korta livstid kanske kan jämföras med en dagslända eller dyligt..

Användarvisningsbild
Mad Mac
Medlem

Re: Alvernas livstid

Inlägg av Mad Mac » 14 juni 2002, 16:18

Someone skrev:
Gothmog II skrev:Borde man inte bli ganska trött på att leva för alltid? Hade jag varit alv så hade jag nog förr eller senare sökt döden på slagfältet...
Alvernas syn på sitt åldrande är ju knappast som vår.. 100-tals år kunde swischa förbi dem och de märkte det inte ens.. våra människoliv korta livstid kanske kan jämföras med en dagslända eller dyligt..
Alverna såg ändå sin odödlighet som en börda, de var dömda att leva till 'den yttersta dagen'. Inte ens om de blev "ihälslagna" i strid så dog de, utan kom till Mandos. De var ju avundsjuka på människorna i det avseendet, eftersom människornas öde var att lämna världen vad gäller rum och tid. Vad som sedan hände dem var ju endast känt av Illúvatar själv. Nu orkar jag inte citera Tolkien själv, men ungefär så här ligger det ju till.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 17 juni 2002, 17:51

Gothmog II skrev:Jag har blivit lite disträ nu på senaste.....Yoda blinkade åt mig igen!!!!!!!!!
Jodå, jag har sett det också :wink:

Och ibland viftar han på örat.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 18 juni 2002, 00:11

Nu var det dock ett tag sen sist...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 18 juni 2002, 01:29

Blir inte alver odödliga, när de åker till stället på andra sidan havet???
alver är odödliga varesig de är i midgård eller i valinor(eller jobbar i kassan på utbildningsbutiken)

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 21 juni 2002, 20:09

De sätt jag känner till att alver har dött på är krig, sjukdomar orsakade av fiender och problematisk barnafödandet (Feänors mamma dog så)...det Silmarillion och LOTR säger att de kan även dö av sorg har jag inte stött på eller isåfall missat det.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 22 juni 2002, 17:43

det där med barnafödandet var ju att han var så fruktansvärt påfrestande att bära på fysisk, men att hon kämpade ändå, men sedan tillslut gav vika på grund av svåra inre skador och dog.

men står det inte nånstans att alver var immuna mot sjukdomar? eller var det bara mänskliga sjukdomar då?'

jag har förövrigt också läst att alverna kan dö av stor smärta elelr sorg.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 23 juni 2002, 01:27

angående sorgen så har jag läst det otaliga gånger men aldrig stött på någon alv som sen dött av sorg..

Skriv svar