Alvernas åldrande (?)
Círdan
Círdan torde iof vara (möjligtvis) den äldsta levande alven iof.. han nämns redan på sid 63 i Silmarillion som Härskare över hamnarna Brithomabr och Eglarest.. Alltså Falathrim (av Teleri) och det är ganska tidigt i Stjärnornas 2:a åldern alltså just efter att Stora resan avslutats.. så nog KAN Círdan varit en av dem som vaknade vid Cuivíenen..
ska kolla in i det
ska kolla in i det
Círdan
The Encyclopedia of Arda skriver följande:
"Círdan the Shipwright
The keeper of the Grey Havens
Birthdate: Uncertain. Possibly awoke at Cuiviénen, probably sailed into the West with the last ship some time in the Fourth Age"
ivfall så levde han ju som jag tidigare skrev när Alvernas resa till odödliga landen började.. det var Ossë själv som övertalade Círdan att stanna med sitt folk i Beleriand och inte åka till Väst med Ulmo... Är han inte äldsta levande alven.. så vem är isåfall det?
"Círdan the Shipwright
The keeper of the Grey Havens
Birthdate: Uncertain. Possibly awoke at Cuiviénen, probably sailed into the West with the last ship some time in the Fourth Age"
ivfall så levde han ju som jag tidigare skrev när Alvernas resa till odödliga landen började.. det var Ossë själv som övertalade Círdan att stanna med sitt folk i Beleriand och inte åka till Väst med Ulmo... Är han inte äldsta levande alven.. så vem är isåfall det?
Alvernas livstid
Alvernas syn på sitt åldrande är ju knappast som vår.. 100-tals år kunde swischa förbi dem och de märkte det inte ens.. våra människoliv korta livstid kanske kan jämföras med en dagslända eller dyligt..Gothmog II skrev:Borde man inte bli ganska trött på att leva för alltid? Hade jag varit alv så hade jag nog förr eller senare sökt döden på slagfältet...
Re: Alvernas livstid
Alverna såg ändå sin odödlighet som en börda, de var dömda att leva till 'den yttersta dagen'. Inte ens om de blev "ihälslagna" i strid så dog de, utan kom till Mandos. De var ju avundsjuka på människorna i det avseendet, eftersom människornas öde var att lämna världen vad gäller rum och tid. Vad som sedan hände dem var ju endast känt av Illúvatar själv. Nu orkar jag inte citera Tolkien själv, men ungefär så här ligger det ju till.Someone skrev:Alvernas syn på sitt åldrande är ju knappast som vår.. 100-tals år kunde swischa förbi dem och de märkte det inte ens.. våra människoliv korta livstid kanske kan jämföras med en dagslända eller dyligt..Gothmog II skrev:Borde man inte bli ganska trött på att leva för alltid? Hade jag varit alv så hade jag nog förr eller senare sökt döden på slagfältet...
det där med barnafödandet var ju att han var så fruktansvärt påfrestande att bära på fysisk, men att hon kämpade ändå, men sedan tillslut gav vika på grund av svåra inre skador och dog.
men står det inte nånstans att alver var immuna mot sjukdomar? eller var det bara mänskliga sjukdomar då?'
jag har förövrigt också läst att alverna kan dö av stor smärta elelr sorg.
men står det inte nånstans att alver var immuna mot sjukdomar? eller var det bara mänskliga sjukdomar då?'
jag har förövrigt också läst att alverna kan dö av stor smärta elelr sorg.