Soundtrack

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.

Vilket soundtrack är bäst?

The Fellowship of the Ring
11
48%
The Two Towers
4
17%
The Return of the King
8
35%

Antal röster: 23

Användarvisningsbild
Ioreth
Medlem

Inlägg av Ioreth » 11 april 2004, 21:16

FOTR, ROTK ...
TTT

:)

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 12 april 2004, 12:08

Jag kommer ihåg när man köpte soundtracket till LOTR första gången, lyssnade igenom den hela dagarna och drömde om filmen som skulle komma. Jag röstade på The Fellowship of the Ring, har bäst musik för min egna bild av Midgård och tolkiens skapelse - känns som musiken är skapad utifrån boken - inte som de två följande filmerna där det känns tvärtom.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 12 april 2004, 12:30

Joachim skrev:
Korsriddaren skrev: Så du menar att klassisk musik är "fågelkvittermusik [notera rättstavningen]?

Personligen tycker jag du ska ta och lugna ner dig lite och ta några andetag. :) Känner mig något kränkt av ditt uttalande faktiskt.
Och jag känner mig kränkt av ditt rättstavningspåhopp, då Wendel starkt deklarerat att man ej skall ägna sig åt sådant.

För övrigt så är jag jätte lugn.
Det verkar inte så. Ärtor? :)

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 12 april 2004, 13:50

Har möjligtvis varit uppe i någon annan del av forumet men det finns speciellt en annan skiva med musik till Sagan om ringen som slår allt vad annielenox och enya kan skapa. Bo Hansson - ingen som hört talas om honom? The Black Riders & Flight To The Ford är en gjuten låt. Men ladda hem hela skivan istället den heter Lord of the Rings. Skivan är gjord någon gång på 70-talet har jag för mig. Ett tips bara.
Skulle hellre sett att de hade använt dessa låtar till filmerna, den andra musik är precis som någon annan sade, precis som sömnpiller.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 12 april 2004, 15:07

Jag har också Bo Hanssons skiva "Sagan om Ringen", som släpptes 1970. (För dem som inte vet så är Bo Hansson den ena halvan av den legendariska duon Hansson & Karlsson, som bl.a. har jammat med Jimi Hendrix). Musiken är bra, typiskt 70-tal, flummig, med stämningsfulla orgelmattor och jazzflöjt. Delar av den användes med lyckat resultat i Moodysons Tillsammans.

Men jag är ytterst skeptisk till att den hade funkat i filmen...

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 12 april 2004, 16:19

Danne skrev: Men jag är ytterst skeptisk till att den hade funkat i filmen...
Du har väl rätt i det.

Om man vill lyssna på en skiva med anknytning till filmerna borde man veta att det finns (bättre) alternativ.

Förövrigt tycker jag soundtracket passar bra för att höja stämningen i filmen, men jag förstår mig faktist inte på att människor köper soundtracket. Det känns som om ingen skulle lyssna på den här musik om det inte var för att den kom från filmerna.

för det sista finns det bättre pluggmusik om man vill använda den till det. men allt är ju upp till var och en.. självklart :oops:
/mvh musikpolis :roll:

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 12 april 2004, 18:24

Förövrigt tycker jag soundtracket passar bra för att höja stämningen i filmen, men jag förstår mig faktist inte på att människor köper soundtracket. Det känns som om ingen skulle lyssna på den här musik om det inte var för att den kom från filmerna.
Antagligen skulle inte lika många göra det, nej. Men som modern/traditionell orkestermusik fungerar Shores musik utmärkt på egen hand, anser jag, om än inte rakt igenom.
mvh musikpolis
Det är faktiskt jag som är musikpolisen häromkring! :D Och jag bestämmer att alla får tycka som de vill... :P

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 12 april 2004, 19:42

Det är faktiskt jag som är musikpolisen häromkring! :D Och jag bestämmer att alla får tycka som de vill... :P
jag vågar inte säga något mer om det... :D

Trevligt att hitta någon som kan musik. Jobbar du på musikskola eller nåt?
Danne skrev:
Antagligen skulle inte lika många göra det, nej. Men som modern/traditionell orkestermusik fungerar Shores musik utmärkt på egen hand, anser jag, om än inte rakt igenom.
Har du lyssnat något på Lighthouse föresten, Shore var väl medlem där nångång vid 60-70? är det nåt bra?

Annars hade det varit rätt gött om Mahavishnu Orchestra hade gjort soundtracket , de hade nog kunnat göra det bättre än Bo Hansson
//Jochen

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 13 april 2004, 10:04

Trevligt att hitta någon som kan musik. Jobbar du på musikskola eller nåt?
Detta är fruktansvärt mycket off-topic, men OK. Jag är utbildad sång- och musikteorilärare, jobbar lite på Kulturama i Stockholm, lite som körledare, lite coverbandsspelningar, lite inhopp i körer, hmm... lite smått och gott helt enkelt! :)
Har du lyssnat något på Lighthouse föresten, Shore var väl medlem där nångång vid 60-70? är det nåt bra?
Nej, faktiskt inte. Jag är dock fascinerad över hur Howard Shore på något sätt lyckats förbli en filmmusikalisk doldis, trots sin ytterligt digra och minst sagt omväxlande produktion - filmer i urval: Big, När lammen tystnar, Sliver, Mrs. Doubtfire, Philadelphia, Se7en, Cop Land, The Game, Analyze This, Dogma, High Fidelity. Som ni ser har han gjort musiken i allt från skräckisar till romantiska komedier och dramer... Mångsidig snubbe.

Skriv svar