Smèagol?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 25 april 2004, 11:10

när jag läste den (boken) så fick jag uppfattningen att han inte var en hob, men nära besläktad. fast den uppfattningen verkar vara ganska delad...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 25 april 2004, 12:21

Självklart gör jag det, min okunskap angående Gollum grundar sig väl på att jag aldrig fått tillfälle att läsa tillägen, för de finns bara i den engelska versionen, inte sant?
Nej, de finns samlade på svenska i Ringens värld.
när jag läste den (boken) så fick jag uppfattningen att han inte var en hob, men nära besläktad.
Han var i alla fall en hobbit... :D

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 26 april 2004, 14:45

Danne skrev:Det står uttryckligen i ett av tilläggen att Déagol var en stoor, och i prologen står det att stoorer är en av de tre varianter av hobbitar som finns.
Nu är jag kanske ute på hal is men jag har för mig att Deagol och Smeagol inte var boldsbröder.

dvs. de hade inte samma Mor eller Far. Jag har för mig att Smeagol och Deagol bara var mycket goda vänner och av den anledningen kallade varandra för 'broder'.

Har ingen källa på detta utan plockar det rakt ur mitt suddiga minne ;)

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 26 april 2004, 15:00

Det är mycket riktigt så att Tolkien aldrig anger något släktskap mellan Déagol och Sméagol; de kallas således aldrig bröder i böckerna.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 26 april 2004, 21:16

Så kanske det är! Men än sak är säker iaf, båda är stoorer och båda är därmed hober!

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 29 april 2004, 13:10

Jo, man har låtit mig förstå det... :D

Nayya
Medlem

Inlägg av Nayya » 30 april 2004, 18:34

Är det bara jag som tycker synd om honom? Måste erkänna att jag tycker PJ har spelat ut Gollum-Sam-hatet lite för mycket... De var (enl. min uppfattning, som kan vara konstig ibland) inte så hemska mot varran, även om de gärna sett varanndra döda. Äh, ja vet inte förresten... Det var kanske ganska allvarligt iaf i böckerna. Men höll de sig inte lite lugna på grund av respekt för Frodo (åtminstone Sam)?

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 30 april 2004, 18:44

Om man kollar på hela Gollum historia så tycker man självklart synd om honom. Det var ju ringen som gjorde honom ond, han var i grunden ingen ond varelse. Men mot slutet och i boken så tycker jag definitivt inte synd om honom. Han har som avsikt hela tiden att döda Frodo och Sam och sno ringen. Jag tycker han är för snäll i filmen...

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 30 april 2004, 21:20

Snäll kanske inte är rätta ordet. Snarare löjlig och patetisk, inte minst med den barnsliga rösten. Åtminstone Stinke var ju både slug ock elak i filmen, men udden togs lite bort av att PJ o Co uppenarligen hade för avsikt att göra en komisk sprattelgubbe av Gollum som man skulle kunna skratta åt snarare än att bli rädd för.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 1 maj 2004, 13:44

Snäll kanske inte är rätta ordet. Snarare löjlig och patetisk, inte minst med den barnsliga rösten. Åtminstone Stinke var ju både slug ock elak i filmen, men udden togs lite bort av att PJ o Co uppenarligen hade för avsikt att göra en komisk sprattelgubbe av Gollum som man skulle kunna skratta åt snarare än att bli rädd för.
Håller absolut inte med om denna beskrivning av filmernas Gollum!

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 1 maj 2004, 14:50

Jag tycker faktiskt det var lite så, han var mer komisk än elak. När jag läste böckerna första gången fick jag absolut inte samma intryck av Gollum. Dessutom ser han för snäll ut, fast det är bara vad jag tycker och eftersom det inte finns någon riktig beskrivning på honom (?) så tycker nog alla olika...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 1 maj 2004, 16:56

Jag tycker faktiskt det var lite så, han var mer komisk än elak.
Jag skulle vilja vända på det och säga att jag tycker att film-Gollum var mer tragisk än elak. Jag håller med om att han inte i alla lägen var densamme som i böckerna, men personligen hyste jag betydligt större medlidande med film-Gollum (även om jag på inget sätt kände lite medlidande med Gollum i böckerna, tvärtom!).

Dessutom tyckte jag nog redan i boken att Gollum hade "en komisk ådra".

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 3 maj 2004, 11:25

Calan skrev:Det var ju ringen som gjorde honom ond, han var i grunden ingen ond varelse.
Han mördade ju sin broder/kusin Deagol bara för att få ett guldglänsande föremål!!!

/A

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 3 maj 2004, 11:34

Han mördade ju sin broder/kusin Deagol
Varken bror eller kusin, faktiskt... :)
Han mördade ju sin broder/kusin Deagol bara för att få ett guldglänsande föremål!!!
Troligen var inte Sméagol inledningsvis en särskilt sympatisk person heller, men helt igenom ond kan han ju inte varit heller, eftersom han åtminstone hade en vän. :) Dessutom låg nog Ringen till stor del bakom att Sméagol dödade sin vän Déagol; man kan kanske anta att Ringen förstärkte de negativa sidorna hos Sméagol, d.v.s. lockade fram Gollum inom honom...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 3 maj 2004, 11:42

Att jag skrev snedsträck mellan bror och kusin antydde indirekt på att jag menar att det finns många tolkningar av vad som är sant.

Att Smeagol och Deagol var ute och fiskade eller vad de gjorde när Deagol hittade ringen betyder egentligen inte att de var nära vänner, det kanske rent av var en slump att de skulle fiska samtidigt. Däremot håller jag med om att Smeagols sämsta sidor lockades fram av ringen. Slutligen tror jag inte att Deagol var en så sympatisk filur heller.

/A

Skriv svar