Precis:Flikkan skrev:Eldar är ju alver ja, men alver och stjärnor hör ihop.
el = stjärna
elda = "av stjärnorna"
eldar = stjärnornas folk, dvs alverna
Hmm... det framgick inte utav Silmarillion... någon som vet vad "bok" som i något man läser heter?Lindir skrev:Observera att det är trädet bok.Yozorama skrev:neldor = bok
Det var en bra fråga... det är en sammanlänkning av "Yozo" och "Rama"Kan man kanske också få fråga vad ordet/namnet "Yozorama" kommer ifrån?
Det stämmer, fast det är inte samma språk - neldor är sindarin och parma quenya. Tyvärr vet jag inte vad bok (book) heter på sindarin.Gilithil skrev:Jag tror att parma är en bok man läser ur
Vad grundar du det på?Flikkan skrev:Aranel betyder prinsessa, men aran betyder kung.
Det må jag säga... då får vi se om jag lyckas få upp min sajt innan dess (jag har yttersta ansvaret för tre sajter redan, och kommer få hjälpa andra dra igång två sajter inom mitt fantasivärlds-nätverk). Alltid roligt med innehållsrika sajter.Haldir skrev:Kommer snart en ny, Catahya. Catahya är ett ganska enormt fantasyprojekt med arbetare från flera av de större svenska, som gått ihop för att göra en jäääääääättestor. Jag kommer ha hand om en del av Tolkien-delen av Catahya. Stort projekt
Ska starta i november/december, tror jag