Melkors drakar

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Endor
Medlem

Inlägg av Endor » 19 juli 2003, 23:01

han var inte av samma sorts mair som balrogarna

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 20 juli 2003, 12:21

Om vi tänker rent evolutionsmässigt så kan det tänkas att drakarna kommer från vanliga ödlor. Sen nämns det i både Silmarillion och i Sagor från Midgård om att en ond ande besitter Glaurungs kropp. Den onda anden behöver inte möjligtvis inte vara av maia-ursprung men en ande från djurriket som Morgoth fördärvat. Sen, tillbaka till evolutiontänkandet, kan det tänkas vara så att Morgoth påskyndade vanliga ödlors evolution och fick dom att växa till stora vidunder. Jämför dom små ödlor som sen blev dinosaurier..

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 26 juli 2003, 03:23

Gothmog II skrev:Om vi tänker rent evolutionsmässigt så kan det tänkas att drakarna kommer från vanliga ödlor. Sen nämns det i både Silmarillion och i Sagor från Midgård om att en ond ande besitter Glaurungs kropp. Den onda anden behöver inte möjligtvis inte vara av maia-ursprung men en ande från djurriket som Morgoth fördärvat. Sen, tillbaka till evolutiontänkandet, kan det tänkas vara så att Morgoth påskyndade vanliga ödlors evolution och fick dom att växa till stora vidunder. Jämför dom små ödlor som sen blev dinosaurier..
Kan nog stämma, kommer ihåg vargen som Morgoth hade givit lite av sin kraft, som blev så stor att han inte fick plats i Angband. Han slogs mot Huan och kapade Berens hand med simarillen i, men kommer tyvärr inte ihåg hans slut.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 26 juli 2003, 11:39

Mablung med den tunga handen, Thingol och Beren gav sig iväg och jagade vargen. Beren slogs omkull och Huan dödade (och dog själv) vargen.

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem

Inlägg av birger_kung » 27 juli 2003, 19:08

det är en sån där bit jag inte läst....men jag har en fråga: jag läste nån av trilogi böckerna och av en slump nu när ni pratar om maiar o andar och sådant ont t.ex vargen kom på att jag läst att en alv eller människa jagade en ond tjur eller nåt liknande i rÛhn eller nåt.....
och förresten så vad får man om man gör en murmak eller olifant ond??

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem

Inlägg av Joohn » 2 augusti 2003, 13:00

det finns hemsidor för allt=)
http://www.annalsofarda.dk/

Skriv svar