alvers längd?
- birger_kung
- Medlem
Nu är vi inne på oerhört snårigt område, men språkligt är väl älva femininformen av alv. Traditionellt är dock en älva ett litet skört väsen (motsvarande engelskans fairy), medan alven (eller alfen, som det också kan heta) är hämtad från bl.a. den fornnordiska mytologin.vad är skillnaden på en alv och en älva?
-
strychnine
- Ny medlem
Älvor är något gammalt men alver vill jag ha en onyttig survilja att fortfarande påstå att Tolkien kom på. Han kom i alla fall på orcherna, det är jag väldigt säker på.
Men jag tycker vi glider ifrån ämnet och jag vill fortfarande ge lite skit till mannen som skapade denna tråd. Vad handlar det om, hur långa vi tycker alver ska vara eller hur långa dom beskrivs vara?
Men jag tycker vi glider ifrån ämnet och jag vill fortfarande ge lite skit till mannen som skapade denna tråd. Vad handlar det om, hur långa vi tycker alver ska vara eller hur långa dom beskrivs vara?
Älvor är något gammalt men alver vill jag ha en onyttig survilja att fortfarande påstå att Tolkien kom på.
Det var precis det jag sade nyss. De existerar i bl.a. fornnordisk mytologi. Däremot är utformningen av alverna Tolkiens egen (precis som hans dvärgar påminner om de fornnordiska/folksagoartade, men har likväl unikt Tolkienska drag). Ordet "elf" på engelska är inte direkt ett nytt ord...Jag har ändå för mig att Alver har funnits i äldre sagor än Tolkiens verk precis som drakar, troll och vättar.
Ja, i alla fall nästan. Utifrån ett gammalt engelskt ord skapade han orcherna. Hobbitarna är i alla fall Tolkiens alldeles egna uppfinning, både vad gäller ord och varelse (även om de säkert lånat drag från äldre sagoväsen).Han kom i alla fall på orcherna, det är jag väldigt säker på.
Vättar är ju inte Tolkiens påhitt, det är väl rätt gamla sago-/folktro-figurer.gjabben skrev:Hade för mig att även Orcher inte var Tolkiens uppfinning... Orcher liksom vättar finns ju i nästanm alla fantasy berättelser..
Däremot kan det ju vara intressant att fråga sig, hur många fantasy-böcker skrevs innan SoR ?
Jag är definitivt ingen expert på fantasy, men jag har fått för mig att Tolkiens böcker var bland de första i genren och att de allra flesta fantasy-böcker bygger på Tolkiens påhittade värld. Rätta mig gärna om detta är fel
visst är det så! åtminstone en hel del böcker...(förresten, hur är det möjligt att inte bli insprirerad av Tolkiens böcker?
Jag är definitivt ingen expert på fantasy, men jag har fått för mig att Tolkiens böcker var bland de första i genren och att de allra flesta fantasy-böcker bygger på Tolkiens påhittade värld. Rätta mig gärna om detta är fel!
Eko ?
Det är ungefär vad jag försökte säga.gjabben skrev:Men det var ju Tolkiens verk som började kallas fantasy... Fantasy fanns ju egentligen inte innan Tolkien.
För att gå in på detaljer så har jag för mig att CS Lewis Narnia-böcker kom i ungefär samma veva och brukar även räknas till de första fantasy-böckerna.
Återigen, ungefär vad jag försökte uttrycka, däremot det är inte korrekt att tomtar och vättar är samma sak.gjabben skrev:Men visst fanns vättar innan Tolkien.. det va jag helt säker på... I svenska sagor så brukade ju tomtarna kallas vättar.
-
strychnine
- Ny medlem
CS Lewis och J.R.R Tolkien var goda vänner under deras tid kring tonåren. dom och ett okänt antal andra brukade ha pratstunder då dom träffades, drack te och berättade sagor för varandra.
men fortfarande så vill jag påstå att orcherna är tolkiens. självklart inte trollen och vättarna. men det som skapar problem för hela diskussionen är ju det att detta skedde för 50-60-70 år sedan. menom jag inte minns fel så var det så at tolkien var enormt nyskapande, både inom själva skrivandet och inom hans sagoväsen och hans värld.
men fortfarande så vill jag påstå att orcherna är tolkiens. självklart inte trollen och vättarna. men det som skapar problem för hela diskussionen är ju det att detta skedde för 50-60-70 år sedan. menom jag inte minns fel så var det så at tolkien var enormt nyskapande, både inom själva skrivandet och inom hans sagoväsen och hans värld.