Dagenz Bild

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 4 juni 2003, 15:26

Den senaste Kirk-bilden var fin, återigen bortsett från hobbiten. Fast hobbiten på övre bilden var det inte direkt fel på, det vara bara det att den var så barnliknande.

Eowyn:
Jag tycker att Howe har lyckats ganska bra med hobbitar, och (en bild som jag satte in i början av den här tråden) Gerd Renshoff och Ron Ploeg har lyckats få in Bilbo i unga dagar så som jag vill ha han:

Bild

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 4 juni 2003, 18:24

Flikkan skrev:Jag tycker att Howe har lyckats ganska bra med hobbitar, och (en bild som jag satte in i början av den här tråden) Gerd Renshoff och Ron Ploeg har lyckats få in Bilbo i unga dagar så som jag vill ha han:
Jodå, för all del. Men man ser ju nästan bara fötterna på honom! Har Renshoff och Ploeg ritat några fler bilder i samma stil?

Den enda bild av Howe där jag tycker att han riktigt lyckats med en hob är i din avatar, där han fått till en riktigt bra Sam. Annars ser de närmast ut som Elsa Beskow-barn eller någonting ditåt. Inget direkt fel i det, men det passar inte riktigt in med hans stil i övrigt, tycker jag. Och en del av Lees hober ser ut som skinntorra gamla gubbar, även om han på andra bilder har lyckats lite bättre. Nasmith skall vi bara inte prata om.

Men den hobtolkning som jag gillar bäst, det är faktiskt den tecknade serien av David Wenzel. Jag tycker att hans Bilbo är helt perfekt; en precis lagom mix av godmodighet, rundlagdhet, rödnästhet, nyfiken och pigg uppsyn... Suveränt! (Fast det är nog lättare att rita hober i seriestuk än att måla dem mer realistiskt.)

Bild

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 4 juni 2003, 19:00

Måste förresten rekommendera den här sidan som jag hittade idag. Det är en artist som heter Paul Gregory, som jag tror har figurerat någon gång tidigare i den här tråden och som finns på Rolozo. Men på den här sidan finns många fler av hans verk, och i lite bättre bildkvalitet. Killen är klart begåvad! Illa synd bara att bilderna inte finns i ännu lite större storlek. Då hade jag haft min nästa skärmbakgrund klar!

Paul Gregory - The Source of the Anduin

Bild

Paul Gregory - Grey Havens

Bild

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 4 juni 2003, 23:10

Paul Gregory tyckte jag väldigt mycket om. bilderna va jättefina fast jag måste säga att han målar finare landskap än människor.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 5 juni 2003, 11:05

David Wenzels tolkning av Bilbo i sina unga år är klockren, jag kan inte tänka mig honom på något annat sätt.

Paul Gregory var riktigt härlig, synd bara att bilderna är så små, men men. Den här var härlig, gillar verkligen Gandalf, det är den där lite bistra John Howe-blicken över honom..

Bild

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 5 juni 2003, 15:19

Paul Gregory var väldigt bra, speciellt den översta och Gothmogs. Själv gillade jag den här (kanske inte trollen, även om det är så bilden heter)

Bild

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 6 juni 2003, 22:45

personligen måste ag säga att den där gandalf var en av de fulare jag sett. inte alls bra! men alla har väl olika smak! :)

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 10 juni 2003, 04:11

Bilderna från 2004 års Tolkien-kalender av (återigen) Ted Nasmith, som är synkad med filmen och därför har temat Sagan om Konungens återkomst, börjar nu dyka upp. På Teddans egen sida hittar jag tre stycken, se länkar nedan. Och på TheOneRing.net, närmare bestämt på den här sidan, finns ytterligare fem, om än i mindre format. Men tyvärr tycker jag inte att enda av dessa åtta var särskilt snygg. Personerna var nästan ännu värre än vanligt, och motiven är inte sådana att Teddans begåvning som landskapsmålare kommer till sin rätt. Det är bara att hoppas att de sista fyra bilderna, som alltså inte dykt upp än, är bättre...

http://www.tednasmith.com/lotr3/TN-The_ ... ld-men.jpg (det här är nog ändå den jag gillar bäst)
http://www.tednasmith.com/lotr3/TN-Eowy ... aramir.jpg
http://www.tednasmith.com/lotr3/TN-Endg ... untain.jpg

Bild

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 10 juni 2003, 14:11

Är det bara jag som tänker på Duran (Fantomens pygmee-polare) när jag ser Bild

Eowyn och Faramir var ruskigt fula, Ted Nasmith har tappat både i landskapsmåleri och i personmåleri (som han visserligen inte har varit bra på någon gång)

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 10 juni 2003, 15:09

Det jag tycker är bra med bilden ovan är skogen till höger. Där tycker jag Nasmith har lyckats. Vad gäller Ghan och hans polare är det svårt att ha någon riktig uppfattning, då det är svårt att skapa sig en bild av hur de egentligen ser ut från Tolkiens beskrivning. Snygga lär de inte vara i alla fall, så i den meningen är bilden lyckad. :P Men det allra sämsta i hela bilden tycker jag är Théodens skägg!

(Guran heter han för övrigt, Fantomens bastkjolsprydde vän... 8))

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 10 juni 2003, 17:13

Inte alls snygga bilder. Éowyn såg rent ut sagt gräsligt ful ut. Gollum såg hemsk ut, men har Teddan gjort om sin version, eller? Kände inte riktigt igen den Gollum-stilen. Den översta bilden med Ghan-Buri-Ghan såg ut att ha väldigt dålig kvalité på sig. Skogen, gräset, människorna och alltihop såg så kornigt och utsmetat ut.

Den enda bilden jag gillade var den Kamelen postade sist i sitt inlägg (som bild, inte länk). Föreställer det Grå Hamnarna, eller? Vart riktigt förälskad i det där blåa skenet... Vackert!

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 11 juni 2003, 16:48

ja, den bilden va fin! tycker om sådana bilder!

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 12 juni 2003, 11:03

ni ska titta in på http://www.johnhowe.com och kolla på hans opublicerade verk, dom är riktigt intressanta, inklusive hans Centaur-rustning

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 12 juni 2003, 14:22

kan inte komma in

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 12 juni 2003, 21:20

Gothmog II skrev:ni ska titta in på http://www.johnhowe.com och kolla på hans opublicerade verk, dom är riktigt intressanta, inklusive hans Centaur-rustning
http://www.john-howe.com är den korrekta adressen.

Det finns massor av snygga bilder där! En hel del som jag inte hade sett förut (även om jag för all del inte har plöjt igenom allt Howe-material på Rolozo heller). Och dessutom visar sig herr Howe vara en riktigt bra skribent! Åtminstone gillade jag det kåserande tonfallet och de lustiga parallellerna i hans senaste krönika, en berättelse om ett besök på en stormarknad...
Bilagor
Edoras liten.jpg
Edoras - John Howe
Edoras liten.jpg (42.73 KiB) Visad 977 gånger

Skriv svar