Besservissern e här

...Som vanligt vill inte förolämpa honom. Det här är min tolkning av Fëanors sista slag...
Ur The Silmarillion:
"There upon the confines of Dor Daedeloth, the land of Morgoth, Fëanor was surrounded, with few friends about him. Long he fought on, and undismayed, though he was wrapped in fire and wounded with many wounds but at the last he was smitten to the ground by Gothmog, Lord of Balrog, whom Ecthelion after slew in Gondolin. There he would have perished, had not his sons in that moment come up with force to his aid; and the Balrogs left him, and departed to Angband"
1.Står inte ordagrannt att hur många balrogs som Fëanor kämpar mot. Men att han blev utsatt för eld o skadad många ggr tyder på att d var flera balroger på honom. Inte sannolikt att nåra orcs skulle skada honom.
2. Står att Fëanor slogs länge, vilket föreslår att de kanske var Gothmog från början men med allt tiden går så kommer fler o fler. För vore jag Balrog själv så skulle jag ju komma till Gothmogs hjälp om det vore självaste Fëanor.
3. Få vänner hade han med sig, dessa var stridsskickliga. Hur? För en liten grupp som slår sig igenom så långt som de gjorde är resultatet av god skicklighet med svärdet i detta sammanhang, laginsats. Så antagligen, spekulation, så dräptes dessa vänner av balroger som sedan tog sig an Fëanor. För vad skulle dessa ha annars gjort sen?
4. Balroger viker sig inte en tum att göra oddsen ojämna, så det mest logiska var att de attackerade tillsammans med Gothmog Fëanor efter de har tagit an Fëanors vänner. Onda ting i alla sagor har en tendens att vara logiskt nog onda, orättvisa, ojämna. Ett bevis på det är ju när Gothmog möter Fingon, som nämnt innan; kommer en balrog bakom Fingon.
5. Calan, att du får intrycket att det är fler balroger som tog sig an Fëanor är inte fel. För man ska komma ihåg också att Tolkien gjorde inte en sån formulering, som är egentligen rätt spik klar, så diffus. Det är författaren ger via texten ovan en bild om att det är fler, utan att skriv ordagrannt det är 15st balroger som är 4m höga

. Inte tänkbart att Tolkien som språkprofessor gör en sån tabbe när det gäller kreativt arbete att ge texten ovan en bild av fler men att det inte är det, ingen logik i det. Jag uppfattade också från första början att det var flera stycken som tog sig an Fëanor.
6. Det sista påståendet att de var flera, läs sista meningen i citatet...De är flera som lämnar honom. Fëanor är vid liv
MEN han är nere på marken, så precis när
de ska förgöra honom totalt kommer hjälpen, det visste ni säkert redan. Märk också semikolonet som står efter
his aid!
Det är därför som jag tycker att Fëanor må vara kanske den bästa Fightern av alla de alverna för stå emot så många, om inte alla[?], balroger på egen hand är mäktigt av en sådan varelse. Det är ju som man börjar fundera om Morgoth själv skulle ha klarat en massa balroger?