Vem är din favorit Alv/er?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 9 mars 2004, 23:48

Min favorit är Finrod Felagund. Han var vis, ädel, trofast och dessutom en människornas vän bland alverna i stället för tvärtom.

Thus he died
Nom the Wise
Lord of the caves and friend of man
Fair, and noble
Most beloved of the Noldor race
Paid the price, he redeemed the oath
Farewell my friend, farewell

Annars gillar jag Maedhros mycket. Han hade Feanors alla bra sidor, fast mindre elak. :)

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 12 mars 2004, 23:26

Efter att ha läst ut Silmarillion nu igen nyligen så måste jag säga att Finrod Felagund tillhör en av mina favoritalver också. En som jag absolut inte gillar Thingol! Alla Fëanors söner utom Maedhros tycker jag inte heller om...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 16 mars 2004, 23:02

Aeglos skrev:Tänk om jag är det då?
Eller tänk om jag föreställer mig honom på ett annat sätt.
Du kan ju ha din åsikt om hur han är, men när den är så där patetiskt kan du lika gärna hålla tyst..
Snälla, inte trodde jag att det skulle ta så hårt, sorry :roll: Men om vi sen tittar på Fëanor vad hittar vi? Jag är helt övertygad om att du inte har nån av dessa egenskaper.

* En girigbuk
* En egoist
* En förrädare
* En som inte hämmas av för slakta fränder för att få "de sitt"
* En galning

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 18 mars 2004, 10:55

Var det inte just Gothmog som dräpte Feänor?

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 18 mars 2004, 16:02

Jo det var det... Fast med hjälp av några balroger till. Jag tror inte han hade klarat det ensam...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 18 mars 2004, 18:40

Calan skrev:Jo det var det... Fast med hjälp av några balroger till. Jag tror inte han hade klarat det ensam...
Han gav Fëanor banesåret, och jag har nyligen läst Silmarillion och det står inget om hur andra balrogar deltog.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 18 mars 2004, 21:17

Sorry Gothmog! Jag måste ha blandat ihop honom med Fingon (?). Men dom slogs inte ensamma iaf, båda hade några på sin sida. Fast klart att Gothmog hade fler. Det står i Silmarillion att flera Balroger kom för att möta Fëanor när han kom mot Angband. Man kan gissa att även dom slogs mot Fëanor innan Gothmog gav honom banesåret...

Användarvisningsbild
General Axelius
Ny medlem
Ort: Samma stad som ca en miljon andra förtappade själar.

Inlägg av General Axelius » 19 mars 2004, 13:02

Jag gillar skogsalverna från bilbo.

Inte precis av den trevligaste typen

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 19 mars 2004, 13:39

Calan skrev:Sorry Gothmog! Jag måste ha blandat ihop honom med Fingon (?). Men dom slogs inte ensamma iaf, båda hade några på sin sida. Fast klart att Gothmog hade fler. Det står i Silmarillion att flera Balroger kom för att möta Fëanor när han kom mot Angband. Man kan gissa att även dom slogs mot Fëanor innan Gothmog gav honom banesåret...
Ingen fara, i Silmarillion står det hur Fëanor i vrede lyckades ta sig långt in i fiendens led (nämns inte om ensam eller med kompanjoner) och där fick han sin banesår av Gothmog (det nämns att balrogarna släpptes lös, och Gothmog gav Fëanor banesåret, mer sägs inte om Gothmog gjorde det helt själv). Fëanor räddades sen i sista stund från döden där på slagfältet och bars bort.

Lajjmen
Medlem

Inlägg av Lajjmen » 19 mars 2004, 15:45

Måste faktiskt hålla med Gothmog. Han var en ädel alv innan första frändedråpet. Efter det tycker jag att jan var en tönt :)

Han gjorde så mycket dumt så det går inte försvara honom faktiskt!

my 5 cents

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 19 mars 2004, 15:51

Han var för stolt!

Ëar-Mikael
Medlem

Inlägg av Ëar-Mikael » 19 mars 2004, 15:52

Besservissern e här :P ...Som vanligt vill inte förolämpa honom. Det här är min tolkning av Fëanors sista slag...

Ur The Silmarillion:
"There upon the confines of Dor Daedeloth, the land of Morgoth, Fëanor was surrounded, with few friends about him. Long he fought on, and undismayed, though he was wrapped in fire and wounded with many wounds but at the last he was smitten to the ground by Gothmog, Lord of Balrog, whom Ecthelion after slew in Gondolin. There he would have perished, had not his sons in that moment come up with force to his aid; and the Balrogs left him, and departed to Angband"
1.Står inte ordagrannt att hur många balrogs som Fëanor kämpar mot. Men att han blev utsatt för eld o skadad många ggr tyder på att d var flera balroger på honom. Inte sannolikt att nåra orcs skulle skada honom.

2. Står att Fëanor slogs länge, vilket föreslår att de kanske var Gothmog från början men med allt tiden går så kommer fler o fler. För vore jag Balrog själv så skulle jag ju komma till Gothmogs hjälp om det vore självaste Fëanor.

3. Få vänner hade han med sig, dessa var stridsskickliga. Hur? För en liten grupp som slår sig igenom så långt som de gjorde är resultatet av god skicklighet med svärdet i detta sammanhang, laginsats. Så antagligen, spekulation, så dräptes dessa vänner av balroger som sedan tog sig an Fëanor. För vad skulle dessa ha annars gjort sen?

4. Balroger viker sig inte en tum att göra oddsen ojämna, så det mest logiska var att de attackerade tillsammans med Gothmog Fëanor efter de har tagit an Fëanors vänner. Onda ting i alla sagor har en tendens att vara logiskt nog onda, orättvisa, ojämna. Ett bevis på det är ju när Gothmog möter Fingon, som nämnt innan; kommer en balrog bakom Fingon.

5. Calan, att du får intrycket att det är fler balroger som tog sig an Fëanor är inte fel. För man ska komma ihåg också att Tolkien gjorde inte en sån formulering, som är egentligen rätt spik klar, så diffus. Det är författaren ger via texten ovan en bild om att det är fler, utan att skriv ordagrannt det är 15st balroger som är 4m höga :P. Inte tänkbart att Tolkien som språkprofessor gör en sån tabbe när det gäller kreativt arbete att ge texten ovan en bild av fler men att det inte är det, ingen logik i det. Jag uppfattade också från första början att det var flera stycken som tog sig an Fëanor.

6. Det sista påståendet att de var flera, läs sista meningen i citatet...De är flera som lämnar honom. Fëanor är vid liv MEN han är nere på marken, så precis när de ska förgöra honom totalt kommer hjälpen, det visste ni säkert redan. Märk också semikolonet som står efter his aid!

Det är därför som jag tycker att Fëanor må vara kanske den bästa Fightern av alla de alverna för stå emot så många, om inte alla[?], balroger på egen hand är mäktigt av en sådan varelse. Det är ju som man börjar fundera om Morgoth själv skulle ha klarat en massa balroger?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 19 mars 2004, 19:31

Ëar-Mikael skrev:Det är därför som jag tycker att Fëanor må vara kanske den bästa Fightern av alla de alverna för stå emot så många, om inte alla[?], balroger på egen hand är mäktigt av en sådan varelse. Det är ju som man börjar fundera om Morgoth själv skulle ha klarat en massa balroger?
Det är bara en av alverna som utmanat Morgoth, och det var Fingolfin, i min mening ädlast och mäktigast av alla alver.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 20 mars 2004, 10:39

Gothmog skrev:
Ëar-Mikael skrev:Det är därför som jag tycker att Fëanor må vara kanske den bästa Fightern av alla de alverna för stå emot så många, om inte alla[?], balroger på egen hand är mäktigt av en sådan varelse. Det är ju som man börjar fundera om Morgoth själv skulle ha klarat en massa balroger?
Det är bara en av alverna som utmanat Morgoth, och det var Fingolfin, i min mening ädlast och mäktigast av alla alver.
Så sant så sant. Rider man ensam fram till Angbands portar för att göra upp med morgoth är man grym 8)

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 20 mars 2004, 11:20

Fëanor var på väg till Angbands portar och han hade nog utmanat Morgoth utan någon som helst rädsla. Problemet för honom var att han fick en massa balroger på sig på vägen. Hade Fingolfin fått det tror jag inte han hade kommit fram. Sedan borde man kunna räkna Húrins psykologiska kamper mot Morgoth ungefär lika högt tycker jag. Inte många hade vågat eller kunnat göra det Húrin gjorde, fast nu handlade det iofs om alver...

Jag tycker Fingolfin och Fëanor är jämnlika!

Skriv svar