Peter jacksson ang filmatisering av BILBO

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Azaghâl
Medlem

Inlägg av Azaghâl » 2 december 2003, 16:14

Katarina skrev:Med tanke på att det bara gått ca 60 år mellan Bilbo och inledningen på Ringen-trilogin så gick det ju ganska fort?
Jag har för mig att det till och med var så att Sauron/Necromancer bara låtsades falla till föga. De som kan detta bättre utantill vet säkert besked.

Anders

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 4 december 2003, 22:09

wingate32 skrev:Faktum är att det inte var menat som en trilogi ifrån början. Toliken ville att det skulle vara en enda stor bok men hans förlag tillät det inte vilket gjorde toliken rasande och han funderade tillochmed på att strunta i det. Tänk vilken tur att ahn ändrade sig...
man kunde väl inte binda så tjocka börcker i början? och sen så skulle nog inte så många köpa den heller...det är väl inte så många som ger sig på en 1200 sidor jock bok bara sådär...fast det skulle jag med glädje göra...:)

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 4 december 2003, 23:54

Det hela hade att göra med att det var enorm pappersbrist i England efter Andra Världskriget, och därmed var böcker dyra för den vanlige engelsmannen. Lord of the Rings var ju dessutom en betydligt tjockare bok än normalt, och förlaget ansåg sålunda att de skulle få betydligt färre böcker sålda med det pris som skulle bli följden.

Vad jag vet så blev Tolkien inte direkt rasande, utan förstod nog resonemanget bakom uppstyckandet. Ska kolla efter relevanta brev...

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 5 december 2003, 00:23

Eowyn skrev:man kunde väl inte binda så tjocka börcker i början?
I början? Den kom ju inte direkt ut i boktryckarkonstens barndom. För övrigt band man betydligt tjockare böcker i boktryckarkonstens barndom - och bortåt 1600-talet till och med metertjocka ... :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 december 2003, 09:27

Jadu, stora böcker fanns det på medeltiden ska du se. Kolla bara in Bibeln. DET är en stor bok från medeltiden. Har sett en, herregud så att säga... Sagan om ringewn är inget i jämförelse. (Kommer väl nära, men ändå utklassad.)

Ygge
Medlem

Inlägg av Ygge » 5 december 2003, 13:55

Gothmog skrev:Är det bara jag som skulle vilja see John Rhys-Davies som Beorn? Har alltid tänkt mig Beorn som Davis ser ut i Shogun som den där tjocka spanjoren (Sanchez?).
John Rhys-Davies skulle säkert passa grymt bra till rollen problemet är väl bara att han har lite för många roller inom Tolkiens verk, själv tycker jag att Lavskägge är otroligt irriterande då man hör Gimlis röst om det ska bli ännu mera sånt kommer jag inte att stå ut.....

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 6 december 2003, 17:19

jag åkade skriva lite fel...jag har läst/hört att dom gavs ut när det va dyrt med papper och boken är ju ganska tjock såå...

Skriv svar