/Johan
Fel i Bilbo!
- Johan Elisson
- Medlem
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
jag har påstått det där om att inte sauron behöver vara 'The Lord of the Rings' med johan, men varje gång så citerar nån böckerna och nämner en rad där sauron omnämns som 'The Lord of the Ring'... orkar inte bråka om det där mer, men ja tror iallafall att det är en liten ordlek från tjybgubben's sida... 
- Johan Elisson
- Medlem
Ok! Jag tror också att Tolkien har smygit in lite dubbelbudskap där!jag har påstått det där om att inte sauron behöver vara 'The Lord of the Rings' med johan, men varje gång så citerar nån böckerna och nämner en rad där sauron omnämns som 'The Lord of the Ring'... orkar inte bråka om det där mer, men ja tror iallafall att det är en liten ordlek från tjybgubben's sida...![]()
/Johan
hum... härskna-ringen... Denna tanke!
Jag instämmer helt med Dannes senaste kommentar, titlar borde faktiskt översättas. Ta "Eurovision Song contest" som exempel (inte för att jag brukar gilla musiken), det var ju bara fyra, fem stycken av 26(eller något sådant) deltagande länder som sjöng på sitt eget språk. Lite löjligt enligt mig...
Jag instämmer helt med Dannes senaste kommentar, titlar borde faktiskt översättas. Ta "Eurovision Song contest" som exempel (inte för att jag brukar gilla musiken), det var ju bara fyra, fem stycken av 26(eller något sådant) deltagande länder som sjöng på sitt eget språk. Lite löjligt enligt mig...
Kom just att tänka på en sak som delvis har med "Bilbo" att göra.
Om nu Von Tjurvråål, Oxenböhl, Tjurvrålaren (och allt annat gamle Åke kan hitta på att översätta honom till) var den enda hobbiten som varit så storväxt att han kunde rida en häst(om man inte räknar in Pippin och Merry givetvis), hur sjutton kunde då Frodo rida en vid vadstället?
Om nu Von Tjurvråål, Oxenböhl, Tjurvrålaren (och allt annat gamle Åke kan hitta på att översätta honom till) var den enda hobbiten som varit så storväxt att han kunde rida en häst(om man inte räknar in Pippin och Merry givetvis), hur sjutton kunde då Frodo rida en vid vadstället?