Quiz: Tolkien

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Låst
Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 6 april 2004, 21:31

Jag har en invändning på en av frågorna häruppe nånstans! Läser just Bilbo och hittade ett intressant stycke:

"Gandalf som lockade så många stadiga pojkar och flickor att försvinna ut i det blå på alla möjliga tokiga äventyr, från att klättra i träd till att gömma sig ombord på fartyg som seglade til Andra Sidan?"

Så det här lilla citatet kan kanske ifrågasätta om detta Grausteins svar verkligen är rätt!

"Egentligen tilläts väl bara Frodo och Bilbo resa, även om Sam och kanske Gimli sedan reste iväg de också."

Inte tror någon här på allvar att några hobpojkar gömde sig på alvskepp i Grå Hamnarna och seglade till Valinor?

Bilbos trovärdighet kan ifrågasättas en del. Det står bla att Bilbo satt och läste tidningen när Gandalf kom gående upp till honom. Och dom om knallpulverpistolen och golfspelet känner vi ju till...

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem

Inlägg av Joohn » 7 april 2004, 09:39

Calan skrev:Jag har en invändning på en av frågorna häruppe nånstans! Läser just Bilbo och hittade ett intressant stycke:

"Gandalf som lockade så många stadiga pojkar och flickor att försvinna ut i det blå på alla möjliga tokiga äventyr, från att klättra i träd till att gömma sig ombord på fartyg som seglade til Andra Sidan?"

Så det här lilla citatet kan kanske ifrågasätta om detta Grausteins svar verkligen är rätt!

"Egentligen tilläts väl bara Frodo och Bilbo resa, även om Sam och kanske Gimli sedan reste iväg de också."

Inte tror någon här på allvar att några hobpojkar gömde sig på alvskepp i Grå Hamnarna och seglade till Valinor?

Bilbos trovärdighet kan ifrågasättas en del. Det står bla att Bilbo satt och läste tidningen när Gandalf kom gående upp till honom. Och dom om knallpulverpistolen och golfspelet känner vi ju till...
förstår inte riktigt vad du vill ha sagt..ta det en gång till, för min skull :wink:

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 7 april 2004, 13:33

Det jag vill ha sagt är att Bilbo inte stämmer med övrig Tolkien litteratur. Som om unga Took barn skulle ha seglat till Valinor... Hittade n till grej nu också, Torin säger att han inte vill bli sparkad som en fotboll av jättarna i Dimmiga Bergen!

Lajjmen
Medlem

Inlägg av Lajjmen » 7 april 2004, 15:42

Läder fanns väl så varför kan inte fotbollar finnas?

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem

Inlägg av Halbarad » 7 april 2004, 16:10

ja men vadå...vad 17 ska dom ha fotboll till? har dom nått sorts ras VM också?

och första matchen mellan fylke och rohan....sam wise gamgie i målet har sett lite skakig ut i första halvlek...

erkenbrand för rohan lägger en långboll ända till eomer som nickar DEN I MÅÅL!!! 2-0 vilken prestation...

jag tycker som Calan att bilbo inte hör till tolkien..däremot att färden till erebor inträffat och allt det...

men inte det som sägs i boken....om de har knallpulverpistoler så borde dom (snälla) ha gevär istället för svärd ju!

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 7 april 2004, 17:20

Naturligtvis tycker jag att Bilbo tillhör Tolkien! Det ärt en viktig bok bland Tolkienböckerna. Fast det jag menar är att den inte stämmer överens med resten, det är ett helt annat språk och platser och personer har sällan bra beskrivningar osv...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 7 april 2004, 19:43

Halbarad skrev:ja men vadå...vad 17 ska dom ha fotboll till? har dom nått sorts ras VM också?

och första matchen mellan fylke och rohan....sam wise gamgie i målet har sett lite skakig ut i första halvlek...

erkenbrand för rohan lägger en långboll ända till eomer som nickar DEN I MÅÅL!!! 2-0 vilken prestation...

jag tycker som Calan att bilbo inte hör till tolkien..däremot att färden till erebor inträffat och allt det...

men inte det som sägs i boken....om de har knallpulverpistoler så borde dom (snälla) ha gevär istället för svärd ju!
Det är väl inte så konstigt om barnen har fotbollar att spela med, det är ju bara att stoppa läder och sy ihop. Det behöver väl inte finns Midgårdsmästerskapen i fotboll för det :D

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 7 april 2004, 20:13

Fylkes startleva i Midgårdsmästerskapen år 3115:

Ville Vettfot

Bonden Kattun - Gubbtjyven - Lotho Säcksta-Bagger - Robin Grönköping

Peregrin Took - Fatty Bolger - Merry Vinbock - Sam gamgi

Frodo Bagger - Ted Sandyman

Rohans startelva:

Theoden

Eothain - Guthlaf - Grimbold - Deorwine

Hama - Erkenbrand - Gamling - Elfhelm

Eomer - Theodred

Domare i matchen är Elrond av Vattnadal, Gandalf Grå och Tom Bombadill!

Rohans fysik bör vara aningen starkare än Fylkes jag tror också att dom har bättre huvudspelare. Fylkes fete målvakt Vettfot når inte ens till ribban så Rohans namnkunniga strikers bör sätta ett par baljor var.

Nayya
Medlem

Inlägg av Nayya » 7 april 2004, 21:04

Hrm... Var det ett Quiz eller ska vi tippa utgången av matchen?

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem

Inlägg av Joohn » 7 april 2004, 21:43

ingen verkar vilja/kunna svara på min fråga så ta en ny.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 7 april 2004, 22:04

Svar på frågan: ett tjog av tjog räknat 10 gånger och fem...

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem

Inlägg av Joohn » 8 april 2004, 00:46

Calan skrev:Svar på frågan: ett tjog av tjog räknat 10 gånger och fem...
rätt, it's all yours.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 8 april 2004, 11:37

Nämn 6 namn på Aragorn...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 8 april 2004, 13:40

Elessar, Strider/Vidstige, Estel, Thorongil, Aragorn?

Sex stycken? Jag visste inte ens att han hade så många alias..

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 8 april 2004, 13:48

Den sista jag tänkte på kanske inte räknas? Det namn jag tänkte på var Dúnadan som Bilbo kallar honom i Vattnadal! Aja ta frågan du Gothmog...

Låst