Rotk musiken!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 5 januari 2004, 23:13

jimPeMelin skrev:
mellon skrev:Verkligen synd att inte Éowyns vackra sorgesång på det sällsamma rohan-språket är med också! :cry:
Det var sannolikt någorlunda korrekt fornengelska. Lyssnar man noga hör man flera ord som fornengelskan delar med fornnordiskan som den är väldigt nära besläktad med.
det är fornengelska

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 6 januari 2004, 13:50

Gillar Minas Tirith, Steward of Gondor och the black gate!

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem

Inlägg av Raskolnikov » 17 januari 2004, 12:27

Jag anser att de borde ha anlitat Enya att göra ledmotiven till samtliga filmer, ledmotivet till sor(ettan) är det absolut bästa.

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Kontakt:

jag var skeptiskt till Enya

Inlägg av jimPeMelin » 17 januari 2004, 13:28

Raskolnikov skrev:Jag anser att de borde ha anlitat Enya att göra ledmotiven till samtliga filmer, ledmotivet till sor(ettan) är det absolut bästa.
Jag var skeptiskt till Enya i början, tyckte sedan tidigare att hon stod för nån slags rosaskimrande förskönande forntidsbild och var inte helt nöjd med valet av henne till soundtracket. Men jag måste bekänna nu att jag fortfarande går och sjunger på May It Be efter mer än två år och tycker faktiskt att den är riktigt bra.

Emilia Torrini (stavningen? - hon som sjunger Gollum's Song iallafall) gjorde en mycket fin insats också, men jag är inte helt förtjust i den jättesorgsna tolkningen av Gollum. Jag vill att han ska framstå som mer dubbelnatur och inte bara tycka synd om honom. }:>

Sist då, Annie Lennox som är en av mina idoler sedan urminnes tider gör inget större intryck alls. I filmen upplevde jag sången som svag och nästan intetsägande och på skiva får jag inga djupare Tolkienvibbar alls.
Jag har av en händelse fått höra hennes bidrag till Bram Stoker's Dracula där hennes insats är betydligt starkare, men jag kan inte få ut den upplevelsen från "Into the West" tyvärr.

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 17 januari 2004, 16:21

Själv föredrar jag "Return Of The King", "Forth Eorlingas" och "Breaking of the fellowship"

"Return of The King" och "Breaking of the fellowship" gillar jag för att de innehåller det bästa av alla stycken som finns i filmerna.

"Forth Eorlingas" gillar jag för att det är bara för maffigt när de rider ut med hästarna.
Jag kommer väl ihåg citatet som Theoden säger: "The horn of Helm Hammarhand will sound once more in the deep!! For wrath, for ruin and for the red dawn!!!!"

Black Gate gillar jag också mycket, bland annat för det underbara flöjtspelet.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 23 januari 2004, 18:49

Efter att ha lyssnat igenom skivan åtskilliga gånger så har jag kommit fram till att Minas Tirith är en riktig höjdare, speciellt slingan så spelas i filmen när vårdkasarna tänds, musiken känns yr på nåt vis och helt underbar.

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem

Inlägg av Raskolnikov » 27 januari 2004, 21:19

Jag var skeptiskt till Enya i början, tyckte sedan tidigare att hon stod för nån slags rosaskimrande förskönande forntidsbild
Hur menar du då? och så vad då i så fall, hennes musik är ju helt underbar,unik

Håller med Gothmog, Minas Tirith och The White Tree är bra, Twilight and Shadow är underbart vacker.

Skriv svar