Dagenz Bild

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 8 maj 2002, 23:03

Tycker verkligen inte att bilden var speciellt fin.. Snälla Flikkan börja inte signera dina inlägg som någon krigshetse eller något :mrgreen:

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 9 maj 2002, 10:30

Jag tycker om Tolkiens tecknarstil. En personlig, ren och stiliserad stil ljusår från Nasmiths realistiska hötorgskonst!!! :lol:

Nej, men allvarligt, Nasmith är en fantastisk målare, men ibland kan det bli lite för mycket foto, och lite för lite konst.

Lade ni förresten märke till skeppet längst ned på Tolkiens målning? Nasmith måste ha sett det, eftersom hans egen version var tydligt inspirerad...

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 9 maj 2002, 11:49

Danne skrev:Jag tycker om Tolkiens tecknarstil. En personlig, ren och stiliserad stil ljusår från Nasmiths realistiska hötorgskonst!!! :lol:

Nej, men allvarligt, Nasmith är en fantastisk målare, men ibland kan det bli lite för mycket foto, och lite för lite konst.

Lade ni förresten märke till skeppet längst ned på Tolkiens målning? Nasmith måste ha sett det, eftersom hans egen version var tydligt inspirerad...

Jo skeppen var nästan identiska (bara det att det var snyggare på Tedys bild....)

Med det där om foton, jag tycker alltid att Ted Nasmith lyckats få med någonting som gör att det inte ser ut som ett foto på hans bild. Han är ju inte någon hejare på att måla figurer, det kan vara en sak, en annan sak är t.ex båten på den förra :mrgreen:

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 9 maj 2002, 12:49

Never Spirit skrev:Tycker verkligen inte att bilden var speciellt fin.. Snälla Flikkan börja inte signera dina inlägg som någon krigshetse eller något :mrgreen:

haha. nej de ska ja verkligen inte göra. :P ville bara skriva flikkan på något konstigt sätt ;P

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 9 maj 2002, 13:55

men står det inte i silmarillion att skeppet ser ut så? ja hade iaf redan den bilden av det, men det kanske bara är att ja sett nån av de här bilderna förr... (förövrigt såg tolkiens skepp ut som en sån anka som alltid finns i badkar i filmer. :P )

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 9 maj 2002, 15:45

Gilithil skrev:
men står det inte i silmarillion att skeppet ser ut så? ja hade iaf redan den bilden av det, men det kanske bara är att ja sett nån av de här bilderna förr... (förövrigt såg tolkiens skepp ut som en sån anka som alltid finns i badkar i filmer. :P )

Det finns nog regält många sätt att tolka nerskrivna beskrivningar :wink:

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 9 maj 2002, 19:02

syftar du på ankan eller? :D men en sån där klassisk badleksak du vet :D

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 9 maj 2002, 19:35

Nu förstår jag inte riktigt vad du syftar på :roll:

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 9 maj 2002, 19:46

nene, men då sjiter vi i det då. :monkee:

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 9 maj 2002, 20:07

jaså du :monkee:

Ps. "sjiter" incorrect spelling

"skiter" correct spelling

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 9 maj 2002, 20:55

det var ett medvetet fel, min ex-flickvän brukade säga 'sjit också'.(<-den här punkten editerade ja dit :D ) ja försökte bara föra över hennes uttal(också det medvetet) till skrift... :P (lås inte threadet pågrund av den här dumma diskussionen, snälla)

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 9 maj 2002, 21:05

k :monkee:

Annatar
Medlem

Inlägg av Annatar » 9 maj 2002, 22:05

om vikinga skepp. när man tänker på en viking tänker man inte på en alv, för vikingar är stora klumpar och alver är "gracila" stroppar. men när det handlar om vikingaskepp så passar det mycket bra för alver då vikingarna var mycket duktiga till havs. jag menar, hur skulle de kunna upptäcka amerika om deras båtar inte var tillräckligt gracila för alverna?

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Jag ger mig

Inlägg av Ori » 9 maj 2002, 23:53

Annatar skrev:
om vikinga skepp. när man tänker på en viking tänker man inte på en alv, för vikingar är stora klumpar och alver är "gracila" stroppar. men när det handlar om vikingaskepp så passar det mycket bra för alver då vikingarna var mycket duktiga till havs. jag menar, hur skulle de kunna upptäcka amerika om deras båtar inte var tillräckligt gracila för alverna?
Eftersom tom Tolkien tänkte sig alv-båtar som en korsning mellan vikinga-båtar och badankor :wink: så är det väl bara att erkänna att min inre bild är tokig. Jag tycker i vilket fall som helst inte att gracil och sjövärdig är samma sak :roll:

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 10 maj 2002, 00:07

Inte jag heller :monkee:

Skriv svar