Dagenz Bild
- Never Spirit
- Medlem
Jag tycker om Tolkiens tecknarstil. En personlig, ren och stiliserad stil ljusår från Nasmiths realistiska hötorgskonst!!!
Nej, men allvarligt, Nasmith är en fantastisk målare, men ibland kan det bli lite för mycket foto, och lite för lite konst.
Lade ni förresten märke till skeppet längst ned på Tolkiens målning? Nasmith måste ha sett det, eftersom hans egen version var tydligt inspirerad...
Nej, men allvarligt, Nasmith är en fantastisk målare, men ibland kan det bli lite för mycket foto, och lite för lite konst.
Lade ni förresten märke till skeppet längst ned på Tolkiens målning? Nasmith måste ha sett det, eftersom hans egen version var tydligt inspirerad...
- Never Spirit
- Medlem
Danne skrev:Jag tycker om Tolkiens tecknarstil. En personlig, ren och stiliserad stil ljusår från Nasmiths realistiska hötorgskonst!!!![]()
Jo skeppen var nästan identiska (bara det att det var snyggare på Tedys bild....)
Med det där om foton, jag tycker alltid att Ted Nasmith lyckats få med någonting som gör att det inte ser ut som ett foto på hans bild. Han är ju inte någon hejare på att måla figurer, det kan vara en sak, en annan sak är t.ex båten på den förra
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
men står det inte i silmarillion att skeppet ser ut så? ja hade iaf redan den bilden av det, men det kanske bara är att ja sett nån av de här bilderna förr... (förövrigt såg tolkiens skepp ut som en sån anka som alltid finns i badkar i filmer.Lade ni förresten märke till skeppet längst ned på Tolkiens målning? Nasmith måste ha sett det, eftersom hans egen version var tydligt inspirerad...
- Never Spirit
- Medlem
Gilithil skrev:men står det inte i silmarillion att skeppet ser ut så? ja hade iaf redan den bilden av det, men det kanske bara är att ja sett nån av de här bilderna förr... (förövrigt såg tolkiens skepp ut som en sån anka som alltid finns i badkar i filmer.Lade ni förresten märke till skeppet längst ned på Tolkiens målning? Nasmith måste ha sett det, eftersom hans egen version var tydligt inspirerad...)
Det finns nog regält många sätt att tolka nerskrivna beskrivningar
- Never Spirit
- Medlem
- Never Spirit
- Medlem
om vikinga skepp. när man tänker på en viking tänker man inte på en alv, för vikingar är stora klumpar och alver är "gracila" stroppar. men när det handlar om vikingaskepp så passar det mycket bra för alver då vikingarna var mycket duktiga till havs. jag menar, hur skulle de kunna upptäcka amerika om deras båtar inte var tillräckligt gracila för alverna?
Jag ger mig
Eftersom tom Tolkien tänkte sig alv-båtar som en korsning mellan vikinga-båtar och badankorAnnatar skrev:
om vikinga skepp. när man tänker på en viking tänker man inte på en alv, för vikingar är stora klumpar och alver är "gracila" stroppar. men när det handlar om vikingaskepp så passar det mycket bra för alver då vikingarna var mycket duktiga till havs. jag menar, hur skulle de kunna upptäcka amerika om deras båtar inte var tillräckligt gracila för alverna?