Fras på orch-språk?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 13 april 2002, 17:50
Ort: Stockholm, Värmdö
Kontakt:

Fras på orch-språk?

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 22 september 2003, 15:07

Tjo!

Tänkte jag skulle läsa Sagan om de två Tornen igen, och på sida 58 i pocket-versionen stötte jag på en fras på orch-språk som jag blev lite mer intresserad av. Det är kaplitlet som heter "Uruk-hai" och orchgruppen har precis stannat för att vila ett slag och orcherna bråkar ifall de ska äta Merry och Pippin eller inte. Då säger deras fångvaktare en förbannelse över "isengårdarna":

Uglúk u bagronk sha pushdug Saruman-glob bûbhosh skai

Någon som kan tyda denna fras åt mig? Är ju tydligen någon förbannelse över saruman och fångvaktaren, som verkar heta Uglúk.

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 juni 2002, 23:01
Ort: Göteborg, Sweden

Inlägg av Tharêlon » 22 september 2003, 19:59

Enligt ardalambion blir det ungefär såhär:
Uglúk u bagronk sha pushdug
Uglúk to cesspool <svordom> dungfilth
Saruman-glob bûbhosh skai
Saruman-fool great <svordom>

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 13 april 2002, 17:50
Ort: Stockholm, Värmdö
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 29 september 2003, 00:36

Tackar!

Skriv svar