fästningar
fästningar
vilken fästning var den största av Angband, Utumno och Barad-dûr?
1. Utumno -Morgoths första fäste, placerat i den yttersta norden. Störst, bäst, värst. Raserades av valar då Morgoth fjättrades första gången.
2. Angband - Angband anlades som smedja och vaktpost mot Havet i väst. Kröntes med tre torn av slagg. Raserades också då Morgoth fjättrades första gången, men dom djupaste gångarna upptäcktes aldrig. Raserades slutgiltigen i Vredens Krig av valar.
3. Barad-Dür -Saurons borg i Mordor då han flytt från valars kallelse och domstol efter Vredens Krig. Mordors berg, Askbergen och Skuggbergen var naturliga, nästintill oigenomträngliga murar som dög bra. Sauron gjöt in sin själ i Barad-Dürs grundvallar, på så vis överlevde dom när Sauron förlorade Ringen. När ringen förstördes föll Barad-Dür ihop.
2. Angband - Angband anlades som smedja och vaktpost mot Havet i väst. Kröntes med tre torn av slagg. Raserades också då Morgoth fjättrades första gången, men dom djupaste gångarna upptäcktes aldrig. Raserades slutgiltigen i Vredens Krig av valar.
3. Barad-Dür -Saurons borg i Mordor då han flytt från valars kallelse och domstol efter Vredens Krig. Mordors berg, Askbergen och Skuggbergen var naturliga, nästintill oigenomträngliga murar som dög bra. Sauron gjöt in sin själ i Barad-Dürs grundvallar, på så vis överlevde dom när Sauron förlorade Ringen. När ringen förstördes föll Barad-Dür ihop.
Men kan du sluta!Gothmog skrev:1. Utumno -Morgoths första fäste, placerat i den yttersta norden. Störst, bäst, värst. Raserades av valar då Morgoth fjättrades första gången.
Du kan för mycket
- Usquebaugh
- Medlem
- Halifírien
- Medlem
Dol guldur var säkert det minsta, jag ser det mest som ett temporärt tillhåll innan Sauron kunde återvända till sitt kära hemland. För det var väl ändå därför som Dol Guldur byggdes, eller finns det en längre, mer ärofull historia än så?
Angående Utumnu så undrar jag lite om man kan jämföra det med de andra fästningarna. Vid denna tiden kan inte Sauron haft några andra tjänare än Maiar, så det behövde väl egentligen inte ha varit så väldigt stort geografiskt. Förstår ni vart jag vill komma?
Angband blev ju sedan under första åldern krafigt utbyggt för att rymma alla otaliga orcher mm som flockades under dess fana, och måste ha varit ganska så imponerande.
Angående Utumnu så undrar jag lite om man kan jämföra det med de andra fästningarna. Vid denna tiden kan inte Sauron haft några andra tjänare än Maiar, så det behövde väl egentligen inte ha varit så väldigt stort geografiskt. Förstår ni vart jag vill komma?
Angband blev ju sedan under första åldern krafigt utbyggt för att rymma alla otaliga orcher mm som flockades under dess fana, och måste ha varit ganska så imponerande.
- Usquebaugh
- Medlem
Nä, Dol Guldor byggdes nog som ett temporärt ställe av Sauron runt 1050 i tredje åldern.Halifírien skrev:Dol guldur var säkert det minsta, jag ser det mest som ett temporärt tillhåll innan Sauron kunde återvända till sitt kära hemland. För det var väl ändå därför som Dol Guldur byggdes, eller finns det en längre, mer ärofull historia än så?
Ehhh, vänta nu lite...Det var Morgoth som innehade Utumno som fästning.Halifírien skrev:Angående Utumnu så undrar jag lite om man kan jämföra det med de andra fästningarna. Vid denna tiden kan inte Sauron haft några andra tjänare än Maiar, så det behövde väl egentligen inte ha varit så väldigt stort geografiskt. Förstår ni vart jag vill komma?
Ja, det måste ha varit helt enormt.Halifírien skrev:Angband blev ju sedan under första åldern krafigt utbyggt för att rymma alla otaliga orcher mm som flockades under dess fana, och måste ha varit ganska så imponerande.
/A
- Halifírien
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem
Fast du kan absolut ha en poäng i att Utumno kanske inte alls var lika stort som Angband. Alverna hade bara precis vaknat så orcherna kan inte ha varit speciellt många när Utumno förstördes. Svårt att säga, står kanske något om det i böckerna som jag inte kommer ihåg...Halifírien skrev:Äsch, så går det när man skriver innan man tänker, Självklart var det morgoth som var herre över Utumnu...Ehhh, vänta nu lite...Det var Morgoth som innehade Utumno som fästning.
/A
- Usquebaugh
- Medlem