Tolkien-smycken och liknande ?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
mellon
Medlem

Tolkien-smycken och liknande ?

Inlägg av mellon » 15 december 2003, 02:11

Hej.

Jag har sett att man kan köpa Ringen i halskedja hos många guldaffärer, men kan man inte bara köpa ringen och ha på fingret?

Sedan undrar jag om man kan köpa ett liknande smycke som Aragorn fick av Arwen?

Och överhuvud taget - vad finns det för utbud av Sagan om Ringen-smycken i svenska affärer. OBS - jag vill inte beställa från USa osv.

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 15 december 2003, 11:04

Jag köpte min guldpläterade ring av Syskonskapet:
http://www.vinyamar.com/~syskonskapet/old/1ndex.shtml

Jag troe de har smycken också. Ringen är dock halskedjemodellen.

B-myr
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av B-myr » 16 december 2003, 01:35

Själv funderade jag över ett sånt smycke Arwen ger till Aragorn i filmen (kommer ej ihåg om detta finns med i böckerna, men tror ej det, va?)...det är ganska vackert, o kanske en fin present till nån man tycker om som också är lite inne på Tolkien?!

Tror ni att det går att få tag på i Sverige / överhuvudtaget?

Användarvisningsbild
KättarAngus
Medlem

Inlägg av KättarAngus » 16 december 2003, 07:21

Jag har inte sett det i Sverige men det finns att beställa från USA.
/Angus

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 16 december 2003, 10:20

På sätt och vis kan man väl säga att Arwen ger Aragorn ett smycke i böckerna också.. men i filmen har det förstås transformerats för att bli lite mer tydligt.

The Elessar is a green stone forged in Gondolin in the First Age and given to Idril, one of Aragorn's ancestors. She gave it to her son-in-law Earendil as a remembrance, and he brought it to Aman when he voyaged there. It was thought lost to Middle-Earth forever, but when Gandalf first met Galadriel, around Third Age 1200, he gave it to her as a gift from Yavanna - a sign that the Valar still held Middle-Earth very much in their thoughts. Galadriel gave it to her daughter, Celebrian, who in turn gave it to her daughter, Arwen. Arwen returned it to Galadriel to give to Aragorn, which she did when he passed through Lothlórien in 3019.

Skriv svar