Ungoliant=Honmonstret
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
Ungoliant=Honmonstret
Nja, kanske inte, men finns det något släktskap dem emellan?
Båda har ju ungefär formen av en jättespindel.
Båda har ju ungefär formen av en jättespindel.
- D. Andersson
- Medlem
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Ungoliant spred sin avkomma på många platser. Det började med Ered Gorgoth i norra beleriand, och den dalen var det få som vågade närma sig.
Det påstås ju även att spindlarna i södra Mörkmården var Ungoliants avkomma, de som Bilbo fäktades med.
Det sägs ju att Ungoliant till slut förtärde sig själv, och att hon inte finns på denna jord mer, och att Honmonstret var den sista avkomman av henne.
Det påstås ju även att spindlarna i södra Mörkmården var Ungoliants avkomma, de som Bilbo fäktades med.
Det sägs ju att Ungoliant till slut förtärde sig själv, och att hon inte finns på denna jord mer, och att Honmonstret var den sista avkomman av henne.
- birger_kung
- Medlem
En sak jag funderat på ett tag är om Morgoth faktikst var rädd för Ungoliant. Detta med tanke på att han tillbringade rätt mycket tid med att (motviligt) mata jättespindeln med sina skatter. Om det var så borde det ju innebära Ungoliant var minst lika mäktiga som Morgoth.
Tolkien skrev väl aldrig var Ungoliant egentligen kom ifrån? oM jag minns rätt kom spindeln bara uppklättrande ur en mörk avgrund eller något sådant... Men om spindelmonstret var lika mäktigt som Morgoth borde väl det innebära att den också var någonslags Ainur/Valar?
Tolkien skrev väl aldrig var Ungoliant egentligen kom ifrån? oM jag minns rätt kom spindeln bara uppklättrande ur en mörk avgrund eller något sådant... Men om spindelmonstret var lika mäktigt som Morgoth borde väl det innebära att den också var någonslags Ainur/Valar?
Min tanke är som sagt att Ungoliant kunde vara en av Ainur, men om det hade varit så borde den ju ha nämnts bland Valar. Är en maia verkligen mäktig nog att skrämma Morgoth?
Kom just på en sak - var det inte så att Morgoth var den ende av Valar som visste vad rädsla ville säga. Är det möjligt att han kunde vara rädd för en Maia?
Kom just på en sak - var det inte så att Morgoth var den ende av Valar som visste vad rädsla ville säga. Är det möjligt att han kunde vara rädd för en Maia?