Stonewall Jackson

Skriv svar
Användarvisningsbild
Briliant
Medlem

Stonewall Jackson

Inlägg av Briliant » 7 oktober 2004, 18:35

Han ska ha fått sitt namn "Stonewall" av general Barnard E. Bee under det första slaget vid Manassas. Var det dock menat som något positivt? Jag har läst att han kan ha sagt det därför att Jackson stod som en stenmur och ej kom till undsättning.

Det vore intressant att höra vad ni tycker och tror.
Tack.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 7 oktober 2004, 20:43

Då undrar jag var du läst det?

Skälet var tvärtom mycket positivt. Slaget vid Bull run, eller manassas, böljade fram och tillbaka. Nordstaterna var från början mycket självgoda och självsäkra, de skulle skratta hem segern. Det blev inte någon anledning för någon att skratta, allra minst för de stadsbor som tagit sig ut till slätterna och dukat upp med picknick för att se skådespelet. De flyende nordstatssoldaterna stormade i panik rakt över den naiva publiken.

Men före dess hade ett av nordstaternas anfall varit på väg att bryta igenom sydstaternas linjer, soldaterna från south carolina backade hastigt bakåt. Men brevid south carolina regementet mitt i röken och desperationens virrvarr stod Jacksons virginaregemente, de vek inte en tum oavsett vad nordstaterna hittade på. Då skrek befälet för att inspirera och uppmuntra sina soldater att stanna och slåss..."Look att Jackson, he stands there lika a stonewall!"

Så fick de mod och vände om och Jackson fick sitt smeknamn, som alltså var lika mycket hans tappra soldaters förtjänst.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 8 oktober 2004, 10:06

Stonewalls "stabila" agerande kan med mycket förklaras av hans starka religiösa tro. Han ska själv ha yttrat: "Om Herren någon gång vill ta mig tillbaka, kan jag ändå inget göra åt det."

//EMS

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 8 oktober 2004, 13:48

Jag har också läst att det kan lika väl ha varit ett negativt påsstående, på flera ställen dessutom. Är på jobbet nu och har inte bokhyllan med mig så jag kan inte referera till något. Detta verkar dock vara en kontrovers eftersom Bee stupade alldeles efter han yttrat orden, så om han yttrade dem positivt eller negativt är det ingen som vet. Thomas Jackson fick efter Shenandoah fälttåget ett närmast mytiskt rykte om sig, trots hans sölande för att undsätta huvudarmén under sjudagarsslaget. Denna mytbildning kring honom verkar ha gjort att de flesta tolkar Bee´s uttalande i positiv mening.
/P-O

Användarvisningsbild
Briliant
Medlem

Inlägg av Briliant » 9 oktober 2004, 06:44

Jag tror att det var den här boken jag läste det i: The history of the American Civil War, 1861-1865. Författare:Katcher, Philip.

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 9 oktober 2004, 10:12

Man kan även läsa om det i "Battle Cry of Freedom" av James McPherson.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 9 oktober 2004, 11:14

En referens man inte skall använda är filmen Gods and Generals :P

En anledning till att de flesta myter kring honom är antagligen hans framgångar på hyfsat kort tid, i och med hans tragiska död fick vi aldrig se hur han kunde agerat vid t ex Gettysburg. Lite som mytbildningen kring Abraham Lincoln, stora tillfällen som kunde sänkt deras popularitet "hann" aldrig komma innan de dog.

//EMS

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 10 oktober 2004, 14:01

Filmen "Gods and Generals" är en spelfilm, som bygger på en skönlitterär bok, som visserligen är mycket bra. I boken är dock de flesta skeende beskrivna. I filmen skippas ca ett år i mitten utan förklaring. Bland annat Jacksons underliga beteende efter Shenandoa kampanjen.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 10 oktober 2004, 14:46

peojon skrev:Filmen "Gods and Generals" är en spelfilm, som bygger på en skönlitterär bok, som visserligen är mycket bra. I boken är dock de flesta skeende beskrivna. I filmen skippas ca ett år i mitten utan förklaring. Bland annat Jacksons underliga beteende efter Shenandoa kampanjen.
Jag har faktiskt inte läst boken, däremot "Killer Angels", som har vissa likheter med den. Filmen Gods and Generals var inte särskilt bra, dock. Ger knappas en nyanserad eller realistisk bild av vare sig Jackson eller kriget.

//EMS

Användarvisningsbild
Briliant
Medlem

Inlägg av Briliant » 10 oktober 2004, 17:15

peojon skrev:Filmen "Gods and Generals" är en spelfilm, som bygger på en skönlitterär bok, som visserligen är mycket bra. I boken är dock de flesta skeende beskrivna. I filmen skippas ca ett år i mitten utan förklaring. Bland annat Jacksons underliga beteende efter Shenandoa kampanjen.
Nu blev jag väldigt nyfiken, det vore kul om du kunde berätta mer om Jacksons beteende efter Shenandoakampanjen. Eller någon annan kanske kan?

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 10 oktober 2004, 18:57

Briliant skrev:
Nu blev jag väldigt nyfiken, det vore kul om du kunde berätta mer om Jacksons beteende efter Shenandoakampanjen. Eller någon annan kanske kan?

Tack på förhand.
Under Sjudagarsslaget uppträdde Jackson som en befälhavare utan någon framåtanda, hans stridande under den veckan var av ovanligt låg klass för att komma från honom. Har spekulerats om orsakerna, en del säger t o m att en tidig form av lunginflammation irriterade honom. Det är dock ett hyfsat löst rykte.

//EMS

Skriv svar