Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Eftersom frågan varit ute 3dgr kommer svaret.gostap skrev:Ingen manad??
Översta kvinnan ser både förnuftig och känslig ut.
Kvinna 2 ser ut som en kejsarinna
Första damen är författarinnan Jane Austen, död 1817
Andra kvinnan är Maria Walewska Polsk-fransk grevinna, älskare till Napoleon, död 1817.
Mannen är William "Bounty" Bligh, död 1817.
Lämnar frågan fri..............
edit: älskarinna
En stat.....i Amerika?
Vad tyst det blivit här då....denna stat föreslogs ivrigt. Men lagstiftarna tyckte att proponenterna hade 'tagit till i grövsta laget' och staten blev aldrig verklighet. En blick på kartan - och man kan hålla med....Vad hette staten i förslaget och vilka ivrade för den?.../Varjag
- Bilagor
-
- stat.jpg (54.2 KiB) Visad 1693 gånger
Deseret - är rätt! Giancarlos fråga, med hedersomnämnande till gostap - som också gissade att mormonerna kunde misstänkasGiancarlo skrev:State of Deseret
Mormonernas föreslagna stat. Namnet Deseret kommer från Mormons bok, där namnet uppges komma från "den forntida nordamerikanska civilisationen Jarediternas namn för honungsbi."
Hehehe glömde allt om att jag hade en fråga här...kotik skrev:Hmm jag tror att frågan är fri nu
När blev den sista delen av Grönland kartlagd? och vem var initiativtagaren och ledaren för denna expedition?
Ledtråd: Expeditionen som skedde i början av 1900-talet och blev en av dom viktigaste argumenten till att Danmark vann rätten över Grönland gentemot Norge i "Permanent Court of International Justice" 1933 (hittade inget svenskt ord för denna".
Hehehe glömde allt om att jag hade en fråga här...kotik skrev:Hmm jag tror att frågan är fri nu
När blev den sista delen av Grönland kartlagd? och vem var initiativtagaren och ledaren för denna expedition?
Ledtråd: Expeditionen som skedde i början av 1900-talet och blev en av dom viktigaste argumenten till att Danmark vann rätten över Grönland gentemot Norge i "Permanent Court of International Justice" 1933 (hittade inget svenskt ord för denna".
Ledaren var en jylländsk journalist med ytterst liten polar erfarenhet och ännu mindre erfarenhet av att leda expeditioner.