Slaget vid Lissa

varjag
Saknad medlem †

Lite Österrikiska Flottan

Inlägg av varjag » 9 november 2008, 11:54

så lite tråkigt är det
Håller med - när en sjönation av politiken berövas sina kuster och marin - är det alltid en tragedi :(

Den österrikiska flottan hade en del bedrifter på sin meritlista som glömts idag. Fregatten 'Novara' gjorde 1857-59 en världsomsegling under Amiral von Wüllerstorf-Urbair som bl.a gjorde värdefulla sjömätningar, förutom de vanliga 'good-willbesöken'. 1882-83, landsatte man en 'observationsstation' på Jan Mayen - bl.a. för astronomiska observationer. I en tidig variant av 'fredsmissioner' fraktade K.u.K. Marine med 'propellerkanonbåten Albatros' (en 3-mastad bark) omgångar av missionärer till så fjärran platser som Guadalcanal och Etiopien. Österrike hade, i likhet med andra europeiska makter en 'koncession' i Kina - Tientsin. När Boxarupproret bröt ut 1900 - fanns kryssaren 'Zenta' på plats och dess marinsoldater deltog i krigandet. Kanske någon undrat varför en frusen ögrupp i Ishavet, bär namn efter en österrikisk kejsare? (Franz Josefs Land) Jojomensan - Österrikes flotta sände en polarexpedition som varade 1872-74 med ångfregatten Admiral Tegetthoff till Ishavet. Och 'upptäckte' (norrmän hade varit där förut) samt kartlade och sjömätte ögruppen.

När Ärkehertigen Ferdinand Max blev kejsare av Mexico - seglade han naturligtvis dit - med fregatten 'Novara' 1864. Bara tre år senare hade han mördats a Juaristerna - och 'Novara' fick de sorgliga uppgiften att återföra hans stoft till fosterjorden.

ngt lite om K.u.K. Marine (Kaiserliche und Königliche - för säkerhets skull :) ) ur boken Als die Adria Österreichisch War
Varjag

Varjag

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Re: Slaget vid Lissa

Inlägg av von Adler » 9 november 2008, 20:45

Hamnar inte slaget vid Santiago de Cuba som ett slag mellan pansrade styrkor också?

Användarvisningsbild
björnen
Medlem

Inlägg av björnen » 19 november 2008, 21:10

Fregatten Novarra deltog även vid slaget vid Lissa med distinktion. Befälhavare var den svenskfödde Linienschiffskapitän Erik av Klint, född i Visby, som tyvärr stupade för en italiensk kanonkula redan i första bredsidan. Vissa källor har jag för mig påstår att projektilen tog huvudet av honom, men det tror jag är en sammanblandning med Linienschiffskapitän Heinrich von Moll på S.M. Panzerfregatte Drache, som just rönte detta öde. Erik av Klint (eller 'von Klint' som han ofta heter i äldre österrikisk litteratur) kan man läsa lite mer om på Svenskt Biografiskt Handlexikon om intresse finnes.
Den lite udda och oväntade svensk-kopplingen till Lissa hade jag tänkt spara till en quiz men varjag är förstås en i hasorna! :D

Faktum är att den den österrikiska flottan upprustades till del under skandinavisk befäl vid 1800-talets mitt. Man rekryterade den danske Kommandør Hans Dahlerup som marinbefälhavare 1848. Såvitt jag förstått avtog det skandinaviska inflytandet med tiden och Erik af Klint var en av de sista kvarvarande som Dahlerup rekryterat. Dahlerup hade av naturliga skäl slutat i och med kriget mot Danmark 1864.

Mannen som fick chansen att ta över befälet på Drache efter att von Moll stupat, Linienschiffsfähnrich Karl Weyprecht, blev för övrigt senare befälhavare för den polarexpedition som varjag nämnde.

/Björnen

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 20 november 2008, 11:03

Ramlade på detta om avslutet på den österikiska flottan.

http://militaryhistory.suite101.com/art ... trian_navy

MVH

Hans

Skriv svar