Det gjordes en ordentlig kriminalteknisk undersökning av Ipatiev's hus i Yekaterinburg bara veckor efter morden, då en tjeckisk armé drev bort de röda från staden. Där var kulor och kulhål i väggarna överallt i det rum där tsar-familjen mördades samt blodspår...så nog blev de skjutna alltid!Martin Lundvall skrev:Jag förstår inte, vad för bevis vill du ha? Finns det något som talar för att de inte blev skjutna?Ralf Palmgren skrev:Ja tänk om de aldrig sköts i motsatts till vad som sägs?
Det finns ögonvitnnesskildringar och det finns kroppar som åtminstone experter har enats är den sista kejserliga ryska familjen.
/Martin
Den sista Tsaren och hans Tsaritsa
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag tänkte inte på resten av den ryska kejserliga familjen utan endast på Tsarevich Alexei och Grand Duchess Maria of Russia! Vad finns det för konkreta bevis på att de avled i Yekaterinburg den 17 juli 1918. Själv tror jag och har hela tiden trott på att hela familjen arkebuserades. Det jag däremot ställer mig skeptisk till fortfarande är att liken verkligen hittats. Jag är helt enkelt av samma åsikt som den ryska kyrkans nuvarande överhuvud.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Alexej och marias kroppar saknades eller hur? Det kan vara mycket möjligt att någon lyckades fly. Hon som hävdade att hon var Anastasia påstod att hon att blivit räddad av en soldat som hade fört en henne därifrån. Och det är väl mycket möjligt.Martin Lundvall skrev:Jag förstår inte, vad för bevis vill du ha? Finns det något som talar för att de inte blev skjutna?Ralf Palmgren skrev:Ja tänk om de aldrig sköts i motsatts till vad som sägs?
Det finns ögonvitnnesskildringar och det finns kroppar som åtminstone experter har enats är den sista kejserliga ryska familjen.
/Martin
Och förresten så tror inte jag att dom som fick till uppdrag att skjuta tsarfamiljen skulle ha vågat rapportera ett misslyckande.
Möjligt, men det är väl minst lika troligt att kropparna fördes bort av vilda djur efter det att de dumpades i så fall.Bonaparte skrev:Alexej och marias kroppar saknades eller hur? Det kan vara mycket möjligt att någon lyckades fly. Hon som hävdade att hon var Anastasia påstod att hon att blivit räddad av en soldat som hade fört en henne därifrån. Och det är väl mycket möjligt.Martin Lundvall skrev:Jag förstår inte, vad för bevis vill du ha? Finns det något som talar för att de inte blev skjutna?Ralf Palmgren skrev:Ja tänk om de aldrig sköts i motsatts till vad som sägs?
/Martin
Och förresten så tror inte jag att dom som fick till uppdrag att skjuta tsarfamiljen skulle ha vågat rapportera ett misslyckande.
Förutom kvinnan som utgav sig för att vara Anastasia, har det dykt upp några andra? Någon som sagt sig vara Alexej, t ex? Anastasia anses väl numera verkligen ha dödats, och hennes kropp vara bland de som hittades.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Ja Alexej bör ju ha förblödit av skotten han träffades av eftersom han var blödarsjuk, så han kan knappast ha överlevt.
Vad det gäller han systrar så fick de ju skjutas flera gånger innan de dog, eftersom de hade diamanter eller vad det var insydda i sina kläder så de första skotten gjorde ingen verkan.
Vad det gäller han systrar så fick de ju skjutas flera gånger innan de dog, eftersom de hade diamanter eller vad det var insydda i sina kläder så de första skotten gjorde ingen verkan.
Jag tror absolut att det var tsarfamiljen som grävdes upp utanför jekaterinburg, det måste det ju finnas bevis för DNA m.m.
Det finns en teori att de två barnen, vars kroppar ej blivit funna kunnat fly, då de "döda" fraktades från ipatievs källare på en lastbil. Lastbilen körde fast i leran en bit utanför staden vilket gjorde att motorn började koka. Ledaren för gruppen vars namn jag nu inte minns tog med sig en av männen för att hämta vatten. De kvarvarande kan ha upptäckt att två av barnen inte var döda och släpat upp dessa i skogen. De var en pressad situation, de vita skulle snart inta staden och då skulle tsarmördare avrättas på fläcken, kanske såg de sin chans till överlevnad om de lyckades rädda någon.
Det var bråttom, avrättningen hade tagit längre tid än väntat och olyckan med den kokande motorn hade dragit ut på tiden, det var snart ljust och då skulle alla spår av familjen vara borta.
Herr översteavrättare måste ha upptäckt att två saknades men det fanns inte tid att leta.
I rapporter som skrevs efteråt går att läsa att de bränt två av kropparna av den anledningen att det inte skulle gå att räkna sig till vem som låg begraven om någon skulle hitta graven. Men även här finns teorier om att under den korta tid de hade på sig inte skulle gå att helt bränna två kroppar. Om de nu mot förmodan gjort detta hade väl det naturliga valet varit att bränna tsaren först?
Det finns en teori att de två barnen, vars kroppar ej blivit funna kunnat fly, då de "döda" fraktades från ipatievs källare på en lastbil. Lastbilen körde fast i leran en bit utanför staden vilket gjorde att motorn började koka. Ledaren för gruppen vars namn jag nu inte minns tog med sig en av männen för att hämta vatten. De kvarvarande kan ha upptäckt att två av barnen inte var döda och släpat upp dessa i skogen. De var en pressad situation, de vita skulle snart inta staden och då skulle tsarmördare avrättas på fläcken, kanske såg de sin chans till överlevnad om de lyckades rädda någon.
Det var bråttom, avrättningen hade tagit längre tid än väntat och olyckan med den kokande motorn hade dragit ut på tiden, det var snart ljust och då skulle alla spår av familjen vara borta.
Herr översteavrättare måste ha upptäckt att två saknades men det fanns inte tid att leta.
I rapporter som skrevs efteråt går att läsa att de bränt två av kropparna av den anledningen att det inte skulle gå att räkna sig till vem som låg begraven om någon skulle hitta graven. Men även här finns teorier om att under den korta tid de hade på sig inte skulle gå att helt bränna två kroppar. Om de nu mot förmodan gjort detta hade väl det naturliga valet varit att bränna tsaren först?
intressanta teorier. Var har du fått faktan om mordet ifrån? någon bok? skulle gärna vilja att du sa vad den heter i sånna fall.Spets skrev:Jag tror absolut att det var tsarfamiljen som grävdes upp utanför jekaterinburg, det måste det ju finnas bevis för DNA m.m.
//bonaparte
Jag är faktiskt inte helt 100 på vart just den här teorin kommer ifrån, möjligtvist boken "Fräls och försona ryssland" av Eduard Radzinskij som jag läste för längesedan men den kan säkert komma från någon annan bok, Det var ett tag sedan jag var inläst på ämnetBonaparte skrev:intressanta teorier. Var har du fått faktan om mordet ifrån? någon bok? skulle gärna vilja att du sa vad den heter i sånna fall.Spets skrev:Jag tror absolut att det var tsarfamiljen som grävdes upp utanför jekaterinburg, det måste det ju finnas bevis för DNA m.m.
//bonaparte