toalettbesök
-
Gutekrigaren
- Medlem
Dom stärker i alla fall rygg, höft och knäleder - bortom förnuftet.....Gutekrigaren skrev:Hygienfaktorn är betydligt högre med huksittande toaletter där man slipper hudkontakt där andras hud befunnit sig. Har personligen svårt för huksittande tingestar, men antagligen är det en vanesak.
Mvh Petter
Det där med 'hudkontakten' öppnar en gömd vrå i mitt minne.
Generationer av pojkar och flickor, fick lära sig - när de mognat till ensambruk av offentliga toaletter - att ovillkorligen, 'klä sittringen' med toalettpapper, innan de satte sig...
Annars - kunde man dra på sig skamliga sjukdomar
En läkare berättade många år senare för mig - att de skamliga sjukdomarna knappast kunde överföras via en toalettsits
Skamliga sjukdomar, ja, jag kommer ihåg ett toalettbesök på järnvägsstationen i Basel, som fick mig att känna kalla kårar längs ryggen. Inne i båset fanns ett stort anslag, med tre "regler", fritt från minnet på svenska:
1. Använd endast rena sprutor
2. Använd alltid kondom under samlag
3. Ingen sperma i munnen
Jag är vetenskapligt lagd, och förstod nog, att smittorisken var obefintlig för oss som inte deltog i aktiviteterna som avseddes, men ändå undvek jag nogsamt att röra vid någonting.
1. Använd endast rena sprutor
2. Använd alltid kondom under samlag
3. Ingen sperma i munnen
Jag är vetenskapligt lagd, och förstod nog, att smittorisken var obefintlig för oss som inte deltog i aktiviteterna som avseddes, men ändå undvek jag nogsamt att röra vid någonting.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Lite OT - men vore intressant höra v i l k a sjukdomar som ev. kunde spridas via kontakter med samma toalettsits - använd av en smittad - och senare en frisk person?, VarjagGutekrigaren skrev:Nu syftade jag inte på skamliga sjukdomar, utan på lite vad som av det som smittar genom hudkontakt av dylikt slag. Även om det finns andra smittspridare (telefonlurar, tangentbord etc) så är ju fortfarande toaletten du inte vidrör bättre än toaletten du gnuggar dig emot.
Mvh Petter
-
Gutekrigaren
- Medlem
Gutekrigaren skrev:Fråga en som är bra på smittspridning (och då menar jag inte på utförandet...). Men på samma sätt som handslag, kramar, dörrhandtag etc sprider smitta (virus, bakterier) gör ju toalettsitsar det. Farligare eller mindre farligt än en massa annt är jag inte rätt person att svara på.
Mvh Petter
-
Gutekrigaren
- Medlem
Vilken vacker bild från Ostia! Man skall använda de gamla grejorna, som de säger i Antikrundan.
Här skriver GP med ett dasshistoriskt perspektiv som vore det just för denna tråd - Pisserännan
på väg att försvinna:
Sist en liten faktaruta jag kunde vart utan. Hmm.
Här skriver GP med ett dasshistoriskt perspektiv som vore det just för denna tråd - Pisserännan
på väg att försvinna:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=346718Tom Leissner började fundera när han i höstas besökte ett hotell med skärmar mellan varje kisseplats. Nästa steg åt det hållet blir kanske svängdörrar. Men varför har det blivit så viktigt att dölja snorren? Så var det inte förr, under det kollektiva kissandets tid, tänkte han.
Sist en liten faktaruta jag kunde vart utan. Hmm.
- Belisarius
- Medlem
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
En fråga som har ställt mig sedan bilden i Ostia var att när förbjöds det, om jag uppfattade Gutekrigarens inlägg rätt;
Gutekrigaren skrev
I arabstaterna hade man inte så länge sedan hål i marken(det finns fortfarande kvar), dessa hål var belägna en bit ifrån själva bostaden. En annan aspekt på toaletter som är på väg att bli "förgångna".
Stefan
Gutekrigaren skrev
Så låter det som att toaletten finns kvar men olämplig att uträtta sina behov där. Bilden måste vara daterat innan 1960 p g a klädseln är bl a typiskt för mellankrigstiden. Observera att jag är väldig grov i min datering av bilden.Har sett just den där toaletten i verkligheten, och den fungerar nog än. Men att använda den är smått förbjudet. Insynsskyddet omkring den står inte kvar heller...
I arabstaterna hade man inte så länge sedan hål i marken(det finns fortfarande kvar), dessa hål var belägna en bit ifrån själva bostaden. En annan aspekt på toaletter som är på väg att bli "förgångna".
Stefan