toalettbesök

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 11 maj 2007, 17:11

Hygienfaktorn är betydligt högre med huksittande toaletter där man slipper hudkontakt där andras hud befunnit sig. Har personligen svårt för huksittande tingestar, men antagligen är det en vanesak.

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 maj 2007, 00:32

Gutekrigaren skrev:Hygienfaktorn är betydligt högre med huksittande toaletter där man slipper hudkontakt där andras hud befunnit sig. Har personligen svårt för huksittande tingestar, men antagligen är det en vanesak.

Mvh Petter
Dom stärker i alla fall rygg, höft och knäleder - bortom förnuftet.....

Det där med 'hudkontakten' öppnar en gömd vrå i mitt minne.

Generationer av pojkar och flickor, fick lära sig - när de mognat till ensambruk av offentliga toaletter - att ovillkorligen, 'klä sittringen' med toalettpapper, innan de satte sig...
Annars - kunde man dra på sig skamliga sjukdomar :wink: Det var lättare sagt än gjort att följa det rådet! Speciellt när toalettpapperet var av 'almanackstypen' med lösa blad. Medan man mödosamt 'lade ett lapptäcke' av dessa - kämpade man mot korsdraget som inte sällan skingrade bladen över golvet....när lapptäcket var på plats, gällde det att kvickt som fanken - sätta sig - innan nästa korsdrag!

En läkare berättade många år senare för mig - att de skamliga sjukdomarna knappast kunde överföras via en toalettsits :roll: - men att den tron bland kvinnor var vida spridd! Karlar som smittats och smittade vidare - hade fått smittan genom samlag, inte sällan med prostituerade - men ville hålla kvinnorna i ovetskap om sina snedsteg :lol: , ett uppsåt som tydligen lyckats över all förväntan......Varjag

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 12 maj 2007, 10:17

Skamliga sjukdomar, ja, jag kommer ihåg ett toalettbesök på järnvägsstationen i Basel, som fick mig att känna kalla kårar längs ryggen. Inne i båset fanns ett stort anslag, med tre "regler", fritt från minnet på svenska:

1. Använd endast rena sprutor
2. Använd alltid kondom under samlag
3. Ingen sperma i munnen

8O

Jag är vetenskapligt lagd, och förstod nog, att smittorisken var obefintlig för oss som inte deltog i aktiviteterna som avseddes, men ändå undvek jag nogsamt att röra vid någonting.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 12 maj 2007, 11:15

Nu syftade jag inte på skamliga sjukdomar, utan på lite vad som av det som smittar genom hudkontakt av dylikt slag. Även om det finns andra smittspridare (telefonlurar, tangentbord etc) så är ju fortfarande toaletten du inte vidrör bättre än toaletten du gnuggar dig emot. ;)

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 maj 2007, 12:07

Gutekrigaren skrev:Nu syftade jag inte på skamliga sjukdomar, utan på lite vad som av det som smittar genom hudkontakt av dylikt slag. Även om det finns andra smittspridare (telefonlurar, tangentbord etc) så är ju fortfarande toaletten du inte vidrör bättre än toaletten du gnuggar dig emot. ;)

Mvh Petter
Lite OT - men vore intressant höra v i l k a sjukdomar som ev. kunde spridas via kontakter med samma toalettsits - använd av en smittad - och senare en frisk person?, Varjag

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 12 maj 2007, 12:31

Fråga en som är bra på smittspridning (och då menar jag inte på utförandet...). Men på samma sätt som handslag, kramar, dörrhandtag etc sprider smitta (virus, bakterier) gör ju toalettsitsar det. Farligare eller mindre farligt än en massa annt är jag inte rätt person att svara på.

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 maj 2007, 12:39

Gutekrigaren skrev:Fråga en som är bra på smittspridning (och då menar jag inte på utförandet...). Men på samma sätt som handslag, kramar, dörrhandtag etc sprider smitta (virus, bakterier) gör ju toalettsitsar det. Farligare eller mindre farligt än en massa annt är jag inte rätt person att svara på.

Mvh Petter

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 13 maj 2007, 08:39

Hittade en bild på en toalett från Ostia. Finns det någon äldre bevarad? Denna är verkligt antik men fungerar tydligen ändå
Bilagor
antiktoa.jpg
antiktoa.jpg (23.16 KiB) Visad 1379 gånger

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 13 maj 2007, 12:09

Har sett just den där toaletten i verkligheten, och den fungerar nog än. Men att använda den är smått förbjudet. :) Insynsskyddet omkring den står inte kvar heller... ;)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 maj 2007, 09:44

Vilken vacker bild från Ostia! Man skall använda de gamla grejorna, som de säger i Antikrundan.

Här skriver GP med ett dasshistoriskt perspektiv som vore det just för denna tråd - Pisserännan
på väg att försvinna
:
Tom Leissner började fundera när han i höstas besökte ett hotell med skärmar mellan varje kisseplats. Nästa steg åt det hållet blir kanske svängdörrar. Men varför har det blivit så viktigt att dölja snorren? Så var det inte förr, under det kollektiva kissandets tid, tänkte han.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=346718

Sist en liten faktaruta jag kunde vart utan. Hmm.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 18 maj 2007, 11:09

Praktisk konstruktion de hade i Ostia! Gillar "accessporten" framtill, måste ju varit minst lika smidigt som i våra dagars system där man måste luta lite åt sidan...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 18 maj 2007, 12:02

Å andra sidan borde den ha åstadkommit att mången sittande man ordnade en pöl framför sig.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 maj 2007, 12:33

En fråga som har ställt mig sedan bilden i Ostia var att när förbjöds det, om jag uppfattade Gutekrigarens inlägg rätt;

Gutekrigaren skrev
Har sett just den där toaletten i verkligheten, och den fungerar nog än. Men att använda den är smått förbjudet. Insynsskyddet omkring den står inte kvar heller...
Så låter det som att toaletten finns kvar men olämplig att uträtta sina behov där. Bilden måste vara daterat innan 1960 p g a klädseln är bl a typiskt för mellankrigstiden. Observera att jag är väldig grov i min datering av bilden.

I arabstaterna hade man inte så länge sedan hål i marken(det finns fortfarande kvar), dessa hål var belägna en bit ifrån själva bostaden. En annan aspekt på toaletter som är på väg att bli "förgångna".

Stefan

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 18 maj 2007, 12:43

Fungerar de verkligen de antikromerska toletterna? Med vattenrännor under och allt?
Min gissning är att det är bara lämningar kvar. Och mannen ifråga pissade i lämningen.

Och det är klart, enstaka människor kan ju göra sitt tarv till flugornas oförställda glädje, utan att något dramatiskt händer.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 maj 2007, 12:50

Jag gissar Stefan - att det finns flera 'hål i marken' än idag - än det finns vattenklosetter, alla typer inräknade. Men det är ju en bra sak om flugorna finner det trevligare i sådana länder - och flyger dit, än att ha dom runt grillen en sommarkväll, Varjag

Skriv svar