toalettbesök

Användarvisningsbild
sabo
Medlem

Inlägg av sabo » 31 december 2007, 13:44

Vill man uppleva dass som kräver hukande ställning i offentlig miljö kan man alltid besöka Ryssland. Har stött på ett par på tågstationer på olika ställen under de senaste tio åren. (Med offentlig menar jag "inte privat", i hemmets lugna vrå, men hukplatserna var avskärmade från varandra med tunna väggar.)

at Sgt 83 Pluton: Det borde väl räcka med en tjock trasa för att stoppa mensblodet? (Ren gissning.) Den kan man ju alltid tvätta... Jag tror att jag läste någon gång om någon utomeuropeisk "primitiv" kultur som använde tampongliknande tingestar, gjorda av torkad växtlighet, ull eller vad det nu var.

Har vi några antropologer på skalman?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 31 december 2007, 13:52

Beträffande menstruationsskydd innan tampongen uppfanns, så är det väl solklart att det var just bindor i form av diverse tygstycken som användes. Har faktiskt undrat lite, varför inte den ekologiska kvinnorörelsen har lyft upp denna fina tradition, liksom man gjort med tygblöjor för spädbarn. :)

/G:son

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 31 december 2007, 19:07

Möjligtvis förekom även vitlav i de tidigare formerna av bindor. Dess förmåga att absorbera vätska och vara hyfsat desinficerade är vida känt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 januari 2008, 18:38

Torkade man inte ändan med gräs förr i tiden, har för mig att man gjorde så i bl a Roslagen....Som en släkting har berättat för mig.

Stefan

Skriv svar