Gettysburg

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Gettysburg

Inlägg av Angus » 19 november 2003, 20:50

Fortsätter i och med den här tråden en diskussion som startade på tråden "Fältherrrar.

Spiritui: Kanske, men jag vet inte om jag riktigt kan hålla med. Det var ju faktiskt Longstreet som ville gå runt den vänstra flanken medan Lee ansåg det skulle vara bättre att anfalla The Peach Orchard, Devil's Den, LRT och RT m.m.
Nja, Lee ville faktiskt attackera nordstaternas högra flank, men de befäl som skulle göra det vägrade, enligt dem för att deras trupper var för trötta och behövde vila. Han beslutade då att anfalla nästa dag, 2 Juli istället med Longstreets utvilade trupper. Men då hade nordstaternas högra flank fått förstärkningar, och Lee ville då anfalla deras vänstra flank istället, och därifrån "rulla" upp sina trupper längs flanken.

Spiritui: Rätta mig om jag har fel men var det inte så att det var under kvällen och natten på dag 1 som nordstaterna byggde upp sina befästningar på kullarna bakom staden? Som jag vet så var misstaget att Lees trupper inte tog de där kullarna redan under senare delen av dag 1, då kullarna inte var befästa och nordstaterna var i reträtt från själva
fronten.
Sant. Ursäkta mitt slarv.
Spiritui: Pickett's Charge var en ganska vansklig idé, men man måste försöka förstå Lee, han förstod ju att nordstaterna nu använt trupper från centern för att förstärka flankerna. Och skulle han inte gett ordern att anfalla så skulle han inte ha något val än att ge sig iväg, och det skulle nog vara dyrare än missödet vid Pickett's Charge. Förlusterna vid Pickett's Charge var inte så stora för sydstaterna som man tror, utan nordstaterna tog rejält med stryk de med.
Det stämmer, men frågan är om en reträtt verkligen hade orsakat lika stora förluster. Jag är inte så säker på det.

Spiritui
Medlem

Inlägg av Spiritui » 19 november 2003, 21:03

Nja, Lee ville faktiskt attackera nordstaternas högra flank, men de befäl som skulle göra det vägrade, enligt dem för att deras trupper var för trötta och behövde vila. Han beslutade då att anfalla nästa dag, 2 Juli istället med Longstreets utvilade trupper. Men då hade nordstaternas högra flank fått förstärkningar, och Lee ville då anfalla deras vänstra flank istället, och därifrån "rulla" upp sina trupper längs flanken.
Ja där har du rätt. My bad.

Det stämmer, men frågan är om en reträtt verkligen hade orsakat lika stora förluster. Jag är inte så säker på det.
Fast jag tror att moralen skulle sjunkit ännu mer om Lee slog till reträtt än vad den gjorde efter nederlaget vid Pickett's Charge. En annan sak skulle kunna va den att om Lee gett sig av istället för att anfalla, skulle kanske Meade beslutat tidigt att ta upp jakten och stoppat Lees reträtt. Men efter Pickett's Charge lyckades Lee och hans armé ge sig iväg och komma in på känt territorium istället för att stoppas av Meade på vägen.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 19 november 2003, 22:31

Filmen gettysburg rekommenderas varmt

Spiritui
Medlem

Inlägg av Spiritui » 19 november 2003, 22:41

Den har vi båda (?) självklart sett 8) ! Den är väldigt bra, men enligt vissa så är den i vissa fall inte historisk korrekt. Jag längtar tills Gods & Generals kommer till DVD, och det är ju snart.

CJBackfire, du har inget att tillägga kanske till våran diskussion :D ?

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 20 november 2003, 11:39

mja jag är inte 100% insatt i ämnet dock är jag intressarad så jag kommer hålla koll på denna tråd.

Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 20 november 2003, 11:42

Kan nån förklara snabbt och lätt om slaget vid Gettysburg? Lite fakta.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 20 november 2003, 12:16

Fast jag tror att moralen skulle sjunkit ännu mer om Lee slog till reträtt än vad den gjorde efter nederlaget vid Pickett's Charge. En annan sak skulle kunna va den att om Lee gett sig av istället för att anfalla, skulle kanske Meade beslutat tidigt att ta upp jakten och stoppat Lees reträtt. Men efter Pickett's Charge lyckades Lee och hans armé ge sig iväg och komma in på känt territorium istället för att stoppas av Meade på vägen
Lee stod ju kvar och väntade på Meades offensiv efter Picket's Charge, men som sagt så kom den aldrig. Men du har en poäng, förstärkningar från Nord var på väg, vilket gjorde att de var tvunga att handla snabbt.

Om vi nu inte bara ska hitta Lees fel, så kan även Meades agerande klandras på slutet. Att inte anfalla Lees förstörda armé var ett stort misstag.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 20 november 2003, 12:55

Casanova skrev:Kan nån förklara snabbt och lätt om slaget vid Gettysburg? Lite fakta.
Under sommaren 1863 beslutar sig Robert E. Lee att invadera nordstaterna med 75 000 man, för att framtvinga ett snabbt krigsslut.
Nordstaternas befälhavare, General Gordon Meade, som fanns i närheten av staden Gettysburg förfogade runt 95 000 man.

1:a Juli möts trupperna utanför Gettysburg , och de ännu ej förberedda nordstatstrupperna anfalls, och de retirerar till Cemetery Hill och Culp's Hill söder om staden.

Inget avgörande skedde under den andra dagen, här blev dock Överste Joshua L. Chamberlain och hans 20th Maine kända efter att ha försvarat den skogsbeklädda höjden Little Round Top från hårda sydstatsanfall.

Men det var inte förän under dag 3, den 3:e Juli, som avgörandet skedde. Lee bestämmer sig för att göra ett anfall med 15 000 man rakt på de förskansade nordstatstrupperna,befästa på Cemetery Hill, något som kom att kallas för Picket's Charge. Detta misslyckas dock och Lee har därmed förlorat slaget.

Gettysburg kallas ofta för vändpunkten i kriget, då det var här som nordstaternas krigslycka vände. För första gången hade deras materiella överlägsenhet börjat ge resultat.

Spiritui
Medlem

Inlägg av Spiritui » 20 november 2003, 16:19

Om vi nu inte bara ska hitta Lees fel, så kan även Meades agerande klandras på slutet. Att inte anfalla Lees förstörda armé var ett stort misstag.
Absolut, det var ett mycket stort misstag, kunde mycket väl innebärt ett snabbare slut på kriget.

Under sommaren 1863 beslutar sig Robert E. Lee att invadera nordstaterna med 75 000 man, för att framtvinga ett snabbt krigsslut.
Kan också nämnas att sydstaterna ville få en utländsk tillkännagivelse (säger man så?), detta hade de hoppats uppnå om de lyckades göra stor framgång i fiendeland.
Men det var inte förän under dag 3, den 3:e Juli, som avgörandet skedde. Lee bestämmer sig för att göra ett anfall med 15 000 man rakt på de förskansade nordstatstrupperna,befästa på Cemetery Hill, något som kom att kallas för Picket's Charge. Detta misslyckas dock och Lee har därmed förlorat slaget.
Det fanns trupper befästa på Cemetary Hill, men själva huvudattacken i Pickett's Charge och där man nådde det så kallade "High Water Mark" var mot Seminary Ridge.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 november 2003, 18:57

Jag har varit i Gettysburg och det är intressant faktiskt, man kan åka runt på slagfältet, det står en minnesten med info där varje skvadron stod vid inledningen av slaget.

Förresten har jag en bok hemma om slaget i Gettysburg.

Om tråden fortsätter så kanske jag kan bistå med nånting.

Att slaget var våldsam, det vet nog alla mer eller mindre, jag har för mig att det var en kvinna som begärde ersättning för förstörd tvätt efter slaget. Eftersom dom fick för sig att slåss på en vetefält*humorisk skrivet* så gick skörden åt stöpet för invånarna i staden.

Stefan

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 20 november 2003, 19:22

Det fanns trupper befästa på Cemetary Hill, men själva huvudattacken i Pickett's Charge och där man nådde det så kallade "High Water Mark" var mot Seminary Ridge.
Arr, hemskt slarvigt av mig att blanda ihop dem. Seminary Ridge kallas ju även Cemetary Ridge, därför blandade jag ihop dem. Beklagar.
Kan också nämnas att sydstaterna ville få en utländsk tillkännagivelse (säger man så?), detta hade de hoppats uppnå om de lyckades göra stor framgång i fiendeland.
Dessutom, kan jag tillläga, så ville Lee ge bönderna tid att skörda sina grödor i södern, något som var oerhört viktigt för sydstaternas ekonomi.

Någon här råkar inte ha en tydlig källa som redgör för antalet döda under slaget? Oftast ser mansiffror som säger förluster på 45 000 man, och det klaraste jag fått är att döda räknades till ca 5 000 man. Några klara och säkra uppgifter hos någon?

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 21 november 2003, 08:08

Jag har sett siffror (har sett andra också) på runt 20500 för nordsidan och 23000 för sydsidan. Så som jag tolkade det så var det döda+sårade+tillfångatagna. 5000 döda låter lite, fast det beror kanske på vilken tidpunkt man räknar. Med tanke på förhållandena i fältsjukhusen var det nog vanligt att "sårad" blev "död" efter en stund...

I mitt tycke avgjordes slaget när Ewell på första dagen valde att inte förfölja nordsidans XI armekår upp på Cemetary Hill efter att Earlys division kringränt den på eftermiddagen. Jag är intresserad av vad ni andra tycker, kan man klandra Ewell för att han inte anföll Cemetary Hill på första dagen?

/Håkan

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 21 november 2003, 11:47

Om jag åker ditt så är nog "Little round topp" den första plats jag besöker, jag diggar Colonel Chamberlains försvar av den kullen i filmen. Specielt då ha gör bajonett anfallet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 november 2003, 11:54

Jag skulle varmt rekommendera er att åka till Gettysburg och ni kommer inte besvikna därifrån heller. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 21 november 2003, 16:19

HJ skrev:Jag har sett siffror (har sett andra också) på runt 20500 för nordsidan och 23000 för sydsidan. Så som jag tolkade det så var det döda+sårade+tillfångatagna. 5000 döda låter lite, fast det beror kanske på vilken tidpunkt man räknar. Med tanke på förhållandena i fältsjukhusen var det nog vanligt att "sårad" blev "död" efter en stund...
Så har jag också tänkt, för 5000 låter ovanligt lite när det var över
170 000 man som deltog totalt i slaget.
I mitt tycke avgjordes slaget när Ewell på första dagen valde att inte förfölja nordsidans XI armekår upp på Cemetary Hill efter att Earlys division kringränt den på eftermiddagen. Jag är intresserad av vad ni andra tycker, kan man klandra Ewell för att han inte anföll Cemetary Hill på första dagen?
Jag tycker inte att Ewell skall stå ensam ansvarig, han tog det beslutet grundat på att hans närmsta befäl under sig, Rodes och Early, sade att deras trupper var alldeles slutkörda - något som var en överdrift. Men Ewell har såklart ändå det största ansvaret för denna händelse.

Om attacken mot Cemetary Hill hade kommit tidigare, så hade slaget säkerligen gått mycket bättre för sydstaterna. Antagligen hade de vunnit eftersom det istället skulle vara de som kontrollerade Cemetary Hill, och därmed skulle de kunna sprida sina trupper till Culp's Hill, Cemetary Ridge och ner mot Round Top. En klar fördel istället för att behöva anfalla dessa höjder.

Skriv svar