Tsartiden

Skriv svar
Lasse
Medlem

Tsartiden

Inlägg av Lasse » 11 oktober 2004, 10:46

Hej!
Jag söker lite information till ett skolarbete om hur det var i Tsarens ryssland (Framförallt under Nikolaus II), länkar och sånt uppskattas, så all info ni kan hjälpa mig med vore fint :)
Mvh; Lasse.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 12 oktober 2004, 13:00

Vad ar det for information du letar efter? Den politiska utvecklingen, den ekonomiska, mannsikors levnadsstandard eller vad?

:)

/Martin

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 12 oktober 2004, 13:37

Det var människornas levnadsstandard jag sökte info om :)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 14 oktober 2004, 14:59

Det var lite svarare. Jag har inga bocker sa har pa rak arm. Du skulle kunna kolla i Geoffrey Hoskings bok. Den beskriver huvudsakligen krafterna som ledde till Sovjetunionen. Mellan raderna star det dock en del om levnadsstandarden.

Jag aterkommer om jag kommer pa nagon annan bok.

/Martin

Ördög
Medlem

Inlägg av Ördög » 18 oktober 2004, 10:09

Det finns en bok som jag direkt kan rekommendera. Den är skriven av en fransk-rysk författare, Henri Troyat, och redan titeln säjer allt: "Daily Life In Russia Under The Last Tsar" (på franska "La vie quotidienne en Russie au temps du dernier tsar"). Tyvärr tror jag inte den finns i svensk översättning, men den engelska versionen borde inte vara omöjlig att få tag på, fråga på biblioteket. (Själv har jag läst den i finsk översättning ...)

Boken är upplagd som en roman weller reseskildring - den utspelas år 1903 och handlar om en ung fransman (fast i den engelska översättningen har han blivit engelsman :? ) som reser på studiebesök till Ryssland. Han bor där hos sin fars affärskompanjon, och lär genom umgänget med familjen och deras vänner att känna det ryska samhället - livet i Moskva, i S:t Petersburg, på landsbygden, i fabrikerna, i armén, vid universiteten. Ryssland beskrivs utgående från den utomståendes - fransmannens - upplevelser, men skildringen vimlar också av fakta och statistiska uppgifter om landet. (Boken slutar med att killen gifter sej med sin ryske värds vackra dotter ... :wink: )

Henri Troyat är född 1911 och har också skrivit böcker om en rad av Rysslands tsarer och andra märkvärdiga män. Flera av dem finns översatta till svenska, bland annat "Peter den store", "Katarina den stora", "Alexander II" och "Rasputin".

Skriv svar