Haile skrev:Bedrettin skrev:Albanau, det var en mycket intressant läsning, får säga att jag är glad att han blev avrättat.
Intressant, Bedrettin, Jag antar att du som en turk stödjer osmanska kalifatet(inte ett imperium).
Men visste du att det osmanska riket var inte uppbyggd på etniska drag. Något turkiskt rike var det inte (men alla osmanska sultanerna var nog av turkiskt härkomst).
Den turkiska nationalismen tog fart på slutet av 1800 talet och kom till makten med hjälp av den ökönde grekiska juden Kemal Mustafa.
Sådana utstickare, nationalism eller inte, är ju ett hot, hade denna man lyckats (och inte blivit avrättat) hade han ju splittrat osmanska riket lite tidigare än vad som nu hände. Jag vet att det inte var nationalistisk tänkande då, det var ju nationalismen som splittrade osmanska riket, iaf en av viktigaste orsakerna.
Jag som turk, stödjer visserligen osmanska riket men det har ju spelat ut sin roll, jag tror alla länder, även Turkiet, har det bättre nationalistisk under demokratisk styrelseskick, men jag har mina vilda teorier om vad som hade hänt om osmanska riket hade överlevt (?!) 8) , jag tror världen hade varit en bättre plats då, efter som vare sig saddam eller 11/9 hade existerat då! men det är en annan fråga. Men mitt stöd bygger på att den muslimske världen hade haft en beskyddare och riktmärke för hur islam ska levas och uppfattas, något som saknas idag och därför har vi mollor och bin ladin expv. fölrstår du varför jag stödjer osmanska riket? Och läser du Horisontens härskare (som visserligen fått dålig kritik) skrives där att osmanerna inte är dagens turkiet. Dessutom hade Sultanerna styvmammor, (Fatih Sultan Mehmet hade en serbisk!) och många ledande roller hade ju greker, serber, albaner ja alla möjliga så att när jag tänker på
Osmanska riket, tänker jag inte enbart på
turkar. Jag inräknar alla som
utgjorde Osmanska riket (även kurder), annars vore det fel. Men det betyder inte man inte får hata utstickare och utbrytare, ungefär som Roms generaler som fick för mycket makt.