Den muslimska Bonaparte

Skriv svar
Albanau
Utsparkad
Kontakt:

Den muslimska Bonaparte

Inlägg av Albanau » 31 januari 2005, 17:47

Ali Pasha Tepelena föddes i staden Tepelena i Albanien och installerades 1788 i Ioannina av turkarna som pascha över Epirus. Trots att han var mördare var han en framgångsrik administratör och staden Epirus blev en av Greklands rikaste under hans tid.

Ali Pashas mål var att bryta sig ur det osmanska imperiet och 1820 hade han inrättat ett rike som sträckte sig från Albanien till Peloponnesos. När nyheterna spred sig om hans avsikter att skapa en grekisk-albansk stat skickade den turkiske sultanen Mahmud II sina trupper mot honom. Efter en lång belägring av borgen i Ioánnina gick Ali Pasha med på att möta den turkiske överbefällhavaren på ön Nisi den 24 januari 1822, och där blev han mördad.

Bild

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 31 januari 2005, 17:55

Vad gjorde han för att likställas med Napoleon?

/Martin

Albanau
Utsparkad
Kontakt:

Den muslimska Bonaparte

Inlägg av Albanau » 31 januari 2005, 18:10

Brittisk författaren George Gordon Byron gav honom titlen "Den muslimska Bonaparte". Han har inspirerad brittiska och franska diplomater och skapade diplomatiska relationer med Storbrittanien, Ryssland, Frankrike och Venedig. Han var en jämlike till Napoleon på något sätt, han var både fälthere och utsågs alldrig pascha över Epirus av sultanen utan "krönade" sig själv.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 1 februari 2005, 23:38

Albanau, det var en mycket intressant läsning, får säga att jag är glad att han blev avrättat.

Haile
Ny medlem

Inlägg av Haile » 6 februari 2005, 13:48

Bedrettin skrev:Albanau, det var en mycket intressant läsning, får säga att jag är glad att han blev avrättat.
Intressant, Bedrettin, Jag antar att du som en turk stödjer osmanska kalifatet(inte ett imperium).
Men visste du att det osmanska riket var inte uppbyggd på etniska drag. Något turkiskt rike var det inte (men alla osmanska sultanerna var nog av turkiskt härkomst).

Den turkiska nationalismen tog fart på slutet av 1800 talet och kom till makten med hjälp av den ökönde grekiska juden Kemal Mustafa.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 6 februari 2005, 14:32

Haile skrev:
Bedrettin skrev:Albanau, det var en mycket intressant läsning, får säga att jag är glad att han blev avrättat.
Intressant, Bedrettin, Jag antar att du som en turk stödjer osmanska kalifatet(inte ett imperium).
Men visste du att det osmanska riket var inte uppbyggd på etniska drag. Något turkiskt rike var det inte (men alla osmanska sultanerna var nog av turkiskt härkomst).

Den turkiska nationalismen tog fart på slutet av 1800 talet och kom till makten med hjälp av den ökönde grekiska juden Kemal Mustafa.
Sådana utstickare, nationalism eller inte, är ju ett hot, hade denna man lyckats (och inte blivit avrättat) hade han ju splittrat osmanska riket lite tidigare än vad som nu hände. Jag vet att det inte var nationalistisk tänkande då, det var ju nationalismen som splittrade osmanska riket, iaf en av viktigaste orsakerna.

Jag som turk, stödjer visserligen osmanska riket men det har ju spelat ut sin roll, jag tror alla länder, även Turkiet, har det bättre nationalistisk under demokratisk styrelseskick, men jag har mina vilda teorier om vad som hade hänt om osmanska riket hade överlevt (?!) 8) , jag tror världen hade varit en bättre plats då, efter som vare sig saddam eller 11/9 hade existerat då! men det är en annan fråga. Men mitt stöd bygger på att den muslimske världen hade haft en beskyddare och riktmärke för hur islam ska levas och uppfattas, något som saknas idag och därför har vi mollor och bin ladin expv. fölrstår du varför jag stödjer osmanska riket? Och läser du Horisontens härskare (som visserligen fått dålig kritik) skrives där att osmanerna inte är dagens turkiet. Dessutom hade Sultanerna styvmammor, (Fatih Sultan Mehmet hade en serbisk!) och många ledande roller hade ju greker, serber, albaner ja alla möjliga så att när jag tänker på Osmanska riket, tänker jag inte enbart på turkar. Jag inräknar alla som utgjorde Osmanska riket (även kurder), annars vore det fel. Men det betyder inte man inte får hata utstickare och utbrytare, ungefär som Roms generaler som fick för mycket makt.

Skriv svar