Tysklands Enande 1800-talet

MatsGerd
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 maj 2005, 00:42
Ort: stockholm

Tysklands Enande 1800-talet

Inlägg av MatsGerd » 15 maj 2005, 00:47

Håller på läser om Tysklands enande, när en mängd frågor poppar upp.

Segermakterna i Wienkongressen bestämde ju vilka som skulle få vilket nationer osv. Segermakterna, vad hade dom vunnit?

Tyskland var uppdelat i 39stater, men vilkda styrde staterna? Furstar och statsmän?'

Varför kom Pruessen att bli den ledande makten?

Varför ville bara upplysta lärare,studenter att ha ett enat tyskland och inte statsmän och furstar?

Tack för svar. /MVH Mats

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Re: Tysklands Enande 1800-talet

Inlägg av Armfeldt » 15 maj 2005, 14:17

MatsGerd skrev: Tyskland var uppdelat i 39stater, men vilkda styrde staterna? Furstar och statsmän?'
Jepp.
MatsGerd skrev: Varför kom Pruessen att bli den ledande makten?
Mycket har sin grund i att Preussen var den ledande nationen i den tyska tullunionen som skapades på 1830-talet. Alla tyska stater löd i princip under Preussen i och med att det var de som dikterade villkoren.
I samband med krigen mot Österrike (1866) och Frankrike (1870-71) anslöts alla tyska stater till ett förbund. Preussen var även denna gång den ledande makten.
MatsGerd skrev: Varför ville bara upplysta lärare,studenter att ha ett enat tyskland och inte statsmän och furstar?

Tack för svar. /MVH Mats
Du får nog förklara dig lite här.

MatsGerd
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 maj 2005, 00:42
Ort: stockholm

Re: Tysklands Enande 1800-talet

Inlägg av MatsGerd » 15 maj 2005, 19:24

Armfeldt skrev:
MatsGerd skrev: Tyskland var uppdelat i 39stater, men vilkda styrde staterna? Furstar och statsmän?'
Jepp.
MatsGerd skrev: Varför kom Pruessen att bli den ledande makten?
Mycket har sin grund i att Preussen var den ledande nationen i den tyska tullunionen som skapades på 1830-talet. Alla tyska stater löd i princip under Preussen i och med att det var de som dikterade villkoren.
I samband med krigen mot Österrike (1866) och Frankrike (1870-71) anslöts alla tyska stater till ett förbund. Preussen var även denna gång den ledande makten.
MatsGerd skrev: Varför ville bara upplysta lärare,studenter att ha ett enat tyskland och inte statsmän och furstar?

Tack för svar. /MVH Mats
Du får nog förklara dig lite här.


Folkets vår så var det endast lärare och studenter som blivit påverkade av liberala reformer och dom ville ha ett enat Tyskland. Då undrar jag varför ville inte Furstar och statsmän skapa ett enat tyskland?

Sen har jag inte riktigt greppat vad som hände under Folkets vår 1848, Vilka var frankfurt parlamentet? Hur skapades detta parlament?

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Re: Tysklands Enande 1800-talet

Inlägg av Armfeldt » 15 maj 2005, 20:14

MatsGerd skrev: Sen har jag inte riktigt greppat vad som hände under Folkets vår 1848, Vilka var frankfurt parlamentet? Hur skapades detta parlament?
Det skapades 1848 genom omröstningar. De diskuterade hur Tyskland skulle enas. Pga. oenighet och för lite makt att genomföra reformerna, blev hela parlamentet ett misslyckande. Enandet av Tyskland, som alltså kunde ha skett redan 1848, ägde inte rum förrän 1871.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Tysklands Enande 1800-talet

Inlägg av Martin Lundvall » 15 maj 2005, 21:17

MatsGerd skrev:Folkets vår så var det endast lärare och studenter som blivit påverkade av liberala reformer och dom ville ha ett enat Tyskland. Då undrar jag varför ville inte Furstar och statsmän skapa ett enat tyskland?
Om det du skriver stämmer så kan jag anta att det berodde på att man var rädd för att förlora sin personliga makt som ett enat Tyskland skulle innebära.

/Martin

MatsGerd
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 maj 2005, 00:42
Ort: stockholm

Re: Tysklands Enande 1800-talet

Inlägg av MatsGerd » 15 maj 2005, 21:27

Armfeldt skrev:
MatsGerd skrev: Sen har jag inte riktigt greppat vad som hände under Folkets vår 1848, Vilka var frankfurt parlamentet? Hur skapades detta parlament?
Det skapades 1848 genom omröstningar. De diskuterade hur Tyskland skulle enas. Pga. oenighet och för lite makt att genomföra reformerna, blev hela parlamentet ett misslyckande. Enandet av Tyskland, som alltså kunde ha skett redan 1848, ägde inte rum förrän 1871.

Vadå för omröstningar, borde inte pruessen och österike säga, nej ni får inte hålla på såhär`?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1947
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 15 maj 2005, 23:32

De tyska staterna var sedan 1814 organiserade i det Tyska förbundet vars högsta beslutande församling var förbundsdagen med säte i Frankfurt. Tyska förbundet var en efterföljare till det Tyskromerska riket som upplöstes 1806, men för de tyska nationalisterna var förbundet en besvikelse eftersom det bara var en lös konfederation och inte den enade nationalstat som de hade önskat sig. Bland Tysklands intellektuella kom frågan om Tysklands enande leva vidare, men det komplicerades av de politiska förhållandena. De tyska furstarna var ovilliga att ge upp sin makt och det fanns två olika förslag till enande. Den stortyska lösningen gick ut på att alla tyska stater skulle enas och att Österrikes kejsare skulle bli tysk kejsare. Den lilltyska lösningen gick ut på att det heterogena Österrike skulle ställas utanför det nya Tyskland som istället skulle ledas av Preussen. Föga förvånande föredrog Preussen den lilltyska lösningen.

Under revolutionsåret 1848 ombildades förbundsdagen i Frankfurt till en nationalförsamling och man satte igång med att skriva en författning till det nya Tyskland som höll på att bildas. Överallt utmanades de gamla regimerna av revolutionärer och Österrike i synnerhet hade stora problem med att behålla kontrollen över alla riksdelarna. Preussen å andra sidan stöttade Slesvig-Holsteins uppror mot Danmark och blev indraget i ett krig mot denna stat. I Frankfurt bestämde sig nationalisterna för den lilltyska lösningen och erbjöd Preussen kejsarkronan. Dessvärre hade revolutionens kulmen passerat då. Österrike hade räddats av en rysk intervention i Ungern och var nu återigen redo att blanda sig i den tyska politiken. De flesta stormakterna ogillade dessutom tanken på ett enat Tyskland, och Preussen som redan var i krig mot Danmark hotades av ett angrepp från Österrike och Ryssland ifall de accepterade budet från Frankfurt.

Så kampen för ett enat Tyskland slutade med ett antiklimax när Preussens kung tackade nej till erbjudandet att bli tysk kejsare. Det blev istället Bismarck som genom en serie krig och utan inblandning av intellektuella gjorde det som de nationalistiska liberalerna misslyckades med 1848.

MatsGerd
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 maj 2005, 00:42
Ort: stockholm

Inlägg av MatsGerd » 16 maj 2005, 07:40

Örjan skrev:De tyska staterna var sedan 1814 organiserade i det Tyska förbundet vars högsta beslutande församling var förbundsdagen med säte i Frankfurt. Tyska förbundet var en efterföljare till det Tyskromerska riket som upplöstes 1806, men för de tyska nationalisterna var förbundet en besvikelse eftersom det bara var en lös konfederation och inte den enade nationalstat som de hade önskat sig. Bland Tysklands intellektuella kom frågan om Tysklands enande leva vidare, men det komplicerades av de politiska förhållandena. De tyska furstarna var ovilliga att ge upp sin makt och det fanns två olika förslag till enande. Den stortyska lösningen gick ut på att alla tyska stater skulle enas och att Österrikes kejsare skulle bli tysk kejsare. Den lilltyska lösningen gick ut på att det heterogena Österrike skulle ställas utanför det nya Tyskland som istället skulle ledas av Preussen. Föga förvånande föredrog Preussen den lilltyska lösningen.

Under revolutionsåret 1848 ombildades förbundsdagen i Frankfurt till en nationalförsamling och man satte igång med att skriva en författning till det nya Tyskland som höll på att bildas. Överallt utmanades de gamla regimerna av revolutionärer och Österrike i synnerhet hade stora problem med att behålla kontrollen över alla riksdelarna. Preussen å andra sidan stöttade Slesvig-Holsteins uppror mot Danmark och blev indraget i ett krig mot denna stat. I Frankfurt bestämde sig nationalisterna för den lilltyska lösningen och erbjöd Preussen kejsarkronan. Dessvärre hade revolutionens kulmen passerat då. Österrike hade räddats av en rysk intervention i Ungern och var nu återigen redo att blanda sig i den tyska politiken. De flesta stormakterna ogillade dessutom tanken på ett enat Tyskland, och Preussen som redan var i krig mot Danmark hotades av ett angrepp från Österrike och Ryssland ifall de accepterade budet från Frankfurt.

Så kampen för ett enat Tyskland slutade med ett antiklimax när Preussens kung tackade nej till erbjudandet att bli tysk kejsare. Det blev istället Bismarck som genom en serie krig och utan inblandning av intellektuella gjorde det som de nationalistiska liberalerna misslyckades med 1848.


TACKAR SÅ HEMSKT MYCKET =) Nu börjar jag förstå.

Visst var det segermakterna som bestämde under wienkongressen? vad hade dom vunnit? :)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 maj 2005, 10:23

MatsGerd skrev:Visst var det segermakterna som bestämde under wienkongressen? vad hade dom vunnit? :)
Napoleonkrigen.

Mvh-Dan

MatsGerd
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 maj 2005, 00:42
Ort: stockholm

Inlägg av MatsGerd » 16 maj 2005, 14:47

Dûrion Annûndil skrev:
MatsGerd skrev:Visst var det segermakterna som bestämde under wienkongressen? vad hade dom vunnit? :)
Napoleonkrigen.

Mvh-Dan
Tack så mycket :), Men hade Napoleonkrigen någon påverkan hur det blev 38stater i Tyskland? hur var det innan? hittar ingan sådan fakta i mina böcker. Hemskt besviken :(

MatsGerd
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 maj 2005, 00:42
Ort: stockholm

Inlägg av MatsGerd » 16 maj 2005, 17:15

Örjan skrev:De tyska staterna var sedan 1814 organiserade i det Tyska förbundet vars högsta beslutande församling var förbundsdagen med säte i Frankfurt. Tyska förbundet var en efterföljare till det Tyskromerska riket som upplöstes 1806, men för de tyska nationalisterna var förbundet en besvikelse eftersom det bara var en lös konfederation och inte den enade nationalstat som de hade önskat sig. Bland Tysklands intellektuella kom frågan om Tysklands enande leva vidare, men det komplicerades av de politiska förhållandena. De tyska furstarna var ovilliga att ge upp sin makt och det fanns två olika förslag till enande. Den stortyska lösningen gick ut på att alla tyska stater skulle enas och att Österrikes kejsare skulle bli tysk kejsare. Den lilltyska lösningen gick ut på att det heterogena Österrike skulle ställas utanför det nya Tyskland som istället skulle ledas av Preussen. Föga förvånande föredrog Preussen den lilltyska lösningen.

Under revolutionsåret 1848 ombildades förbundsdagen i Frankfurt till en nationalförsamling och man satte igång med att skriva en författning till det nya Tyskland som höll på att bildas. Överallt utmanades de gamla regimerna av revolutionärer och Österrike i synnerhet hade stora problem med att behålla kontrollen över alla riksdelarna. Preussen å andra sidan stöttade Slesvig-Holsteins uppror mot Danmark och blev indraget i ett krig mot denna stat. I Frankfurt bestämde sig nationalisterna för den lilltyska lösningen och erbjöd Preussen kejsarkronan. Dessvärre hade revolutionens kulmen passerat då. Österrike hade räddats av en rysk intervention i Ungern och var nu återigen redo att blanda sig i den tyska politiken. De flesta stormakterna ogillade dessutom tanken på ett enat Tyskland, och Preussen som redan var i krig mot Danmark hotades av ett angrepp från Österrike och Ryssland ifall de accepterade budet från Frankfurt.

Så kampen för ett enat Tyskland slutade med ett antiklimax när Preussens kung tackade nej till erbjudandet att bli tysk kejsare. Det blev istället Bismarck som genom en serie krig och utan inblandning av intellektuella gjorde det som de nationalistiska liberalerna misslyckades med 1848.
Tack för svar.

Vilka var nationalförsamling och nationalisterna, när växte det fram?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 maj 2005, 20:17

På den här sidan finns lite kartor och fakta. Om inte biblioteket kan bistå med historiska atlas och överskådlig historia, så kan man ju alltid googla.

http://www.history.ucsb.edu/faculty/mar ... ermany.htm

Mvh-Dan

MatsGerd
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 maj 2005, 00:42
Ort: stockholm

Inlägg av MatsGerd » 16 maj 2005, 20:18

Dûrion Annûndil skrev:På den här sidan finns lite kartor och fakta. Om inte biblioteket kan bistå med historiska atlas och överskådlig historia, så kan man ju alltid googla.

http://www.history.ucsb.edu/faculty/mar ... ermany.htm


Mvh-Dan
Min ENG är inte den starkaste sida.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 maj 2005, 20:27

MatsGerd skrev:
Dûrion Annûndil skrev:På den här sidan finns lite kartor och fakta. Om inte biblioteket kan bistå med historiska atlas och överskådlig historia, så kan man ju alltid googla.

http://www.history.ucsb.edu/faculty/mar ... ermany.htm


Mvh-Dan
Min ENG är inte den starkaste sida.
Främst så är väl kartorna intressanta, där du kan se de 236 tyska staterna i det tyska riket innan Wienkongressen, och sedan efter.

MatsGerd
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 maj 2005, 00:42
Ort: stockholm

Inlägg av MatsGerd » 16 maj 2005, 21:44

Dûrion Annûndil skrev:
MatsGerd skrev:
Dûrion Annûndil skrev:På den här sidan finns lite kartor och fakta. Om inte biblioteket kan bistå med historiska atlas och överskådlig historia, så kan man ju alltid googla.

http://www.history.ucsb.edu/faculty/mar ... ermany.htm


Mvh-Dan
Min ENG är inte den starkaste sida.
Främst så är väl kartorna intressanta, där du kan se de 236 tyska staterna i det tyska riket innan Wienkongressen, och sedan efter.
Mjo, men inte så värst informativa :)

Skriv svar