Svenskar i USAs inbördeskrig.

Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Svenskar i USAs inbördeskrig.

Inlägg av koroshiya » 9 juli 2026, 14:10

Eftersom vi har andra trådar om USA: 3-4000 svenskar skall ha stridit i kriget. Det fanns väl också svenska tidskrifter som manade folk till att slåss, och delvis för att det skulle vara en skam för Sverige att inte ställa upp.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Svenskar i USAs inbördeskrig.

Inlägg av Hans » 9 juli 2026, 17:48

Om man lägger till svenska invandrare som blivit jänkare efter emigrationen dit och deras barn samt barnbarn etc. så blir det en bunt till. Som var svenskar fast som amerikanska medborgare.

Hursomhelst hamnade de flesta i norr och då troligtvis på unionens sida. Fast en bunt måste ha slagits för syd.

Följer tråden med spänning.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Svenskar i USAs inbördeskrig.

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 juli 2026, 18:13

Först!

Är det någon som minns denna kronologi som Marcus (Wendel) gjorde för ett antal år sedan? Det var inte heller den enda kronologin som publicerades på Skalman (förut var dessa klistrade har jag för mig).

viewtopic.php?f=31&t=18331&p=268230&hil ... et#p268230

Jag skrev ibland på Rötters forum ”anbytarforum” och ibland läste jag bara, jag har ett minne att jag läste att det var drygt 2 000 svenskar som deltog i det amerikanska inbördeskriget (de flesta i Unionsarmén eller nordstaterna). Det kan vara ännu fler svenskar eftersom det exakta antalet är inte känt.

Sveriges släktforskarförbunds hemsida är ju www.rotter.se

Stefan

Skriv svar