Historiskt vapen hittat?

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Frogman
Medlem

Historiskt vapen hittat?

Inlägg av Frogman » 23 juni 2004, 14:29

Gavrilo Princips pistol har tydligen hittats påstås det,
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 77,00.html

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 23 juni 2004, 14:42

Där ser man, då var den pistol vars skottlossning medfört störst konsekvenser alla kategorier tillbaka på plats.

För att följa upp diskussionen om miljoner döda hit och dit...har jag lärt mig att det var åtminstone 10 miljoner som dog i första världskriget.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 23 juni 2004, 14:46

Någon som har en bild på vapnet, jag har fått för mig att det är en väldigt liten pistol. Men det kan ju vara en föreställning man fått från diverse bilder.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 23 juni 2004, 14:50

är det sant att Princip hade en arsenikkula i munnen som han skulle bita sönder om nåt gick åt skogen...i såfall varför gjorde han inte det när det gick åt skogen? Mina spetsiga detaljkunskaper är svagare i området runt 1vk än somliga andra nämligen... :wink:

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 23 juni 2004, 15:38

Perra skrev:är det sant att Princip hade en arsenikkula i munnen som han skulle bita sönder om nåt gick åt skogen...i såfall varför gjorde han inte det när det gick åt skogen? Mina spetsiga detaljkunskaper är svagare i området runt 1vk än somliga andra nämligen... :wink:
Har hört/läsat att han hade en cyanidkapsel, som han faktiskt svalde, men att dosen var för liten.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 23 juni 2004, 17:23

ja det kan jag tänka mig...var bara det att en lärare sa det där om arsenikkulan en gång. Men det är fråga nom det räcker med det för att man ska dö på en gång heller?

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 23 juni 2004, 23:10

Har för mig att cyaniden var av dålig kvalité eller gammal?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 24 juni 2004, 01:28

Förövrigt, hur kan man vara så säker på att det är samma pistol man har hittat nu. Har man nån sorts serienummer eller nått att gå på? Ursäkta min tveksamhet, men det känns lite "Tjoho-vi-har-hittat-Atlantis" över det. :)

/Robert Sköld

varjag
Saknad medlem †

Re: Historiskt vapen hittat?

Inlägg av varjag » 24 juni 2004, 03:49

Frogman skrev:Gavrilo Princips pistol har tydligen hittats påstås det,
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 77,00.html
Hmmm...? AB artikeln pratar om en 'revolver'. Princip skjöt med en FN Browning Modele 1900 automatpistol i kalibern 7,65mm Browning. Undrar om dom hittat 'rätt vapen' ? Det tillverkades hundratusentals av dem.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 24 juni 2004, 05:07

Tja alla vapen lämnar sina avtryck på kulan så om de har kvar skottet som avlossades då och vapnet är i sådant skick att det kan avfyras så är det ju bara att göra det och jämföra märkena. Att aftonbladet skulle ta fel på pistol och revolver känns inte så underligt.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Prozac
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Prozac » 24 juni 2004, 12:14

Frogman skrev:Har för mig att cyaniden var av dålig kvalité eller gammal?
Jo jag tror också det var så.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 juni 2004, 14:02

Moonman skrev:Tja alla vapen lämnar sina avtryck på kulan så om de har kvar skottet som avlossades då och vapnet är i sådant skick att det kan avfyras så är det ju bara att göra det och jämföra märkena. Att aftonbladet skulle ta fel på pistol och revolver känns inte så underligt.

mvh Alex Robsahm
Ja Moonman - jag tror nu inte att något vapen - om än så anoljat och inoljat - efter 90 år, skulle ge någon bevisande bild - om det överhuvudtaget ännu går att avfyra. Jag tenderar här med Kropotkin om det återfunna Atlantis. Dessutom är det så att om man efter 'dådet' flitigt skjuter några hundra patroner med vapnet så ändras räfflornas mönster på projektilen p.g.a. slitaget - byter man samtidigt slagstift (som lämnar en 'signatur' på tändhatten) - så har man ett gammalt - men 'nytt vapen' i kriminalteknologin.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 24 juni 2004, 14:16

varjag skrev:
Moonman skrev:Tja alla vapen lämnar sina avtryck på kulan så om de har kvar skottet som avlossades då och vapnet är i sådant skick att det kan avfyras så är det ju bara att göra det och jämföra märkena. Att aftonbladet skulle ta fel på pistol och revolver känns inte så underligt.

mvh Alex Robsahm
Ja Moonman - jag tror nu inte att något vapen - om än så anoljat och inoljat - efter 90 år, skulle ge någon bevisande bild - om det överhuvudtaget ännu går att avfyra. Jag tenderar här med Kropotkin om det återfunna Atlantis. Dessutom är det så att om man efter 'dådet' flitigt skjuter några hundra patroner med vapnet så ändras räfflornas mönster på projektilen p.g.a. slitaget - byter man samtidigt slagstift (som lämnar en 'signatur' på tändhatten) - så har man ett gammalt - men 'nytt vapen' i kriminalteknologin.
Sant, håller med om att det nog inte är i något vidare skick men jag tror inte heller att munkarna har varken skjutit speciellt mycket eller bytt delar. Kanske dumt att diskutera vapen med en vapenhandlare...

mvh Alex Robsahm

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 juni 2004, 13:00

Häromdagen dök det upp pressbilder här på det återfunna 'mordvapnet'. Vilka gjorde mig konfunderad - bilderna visar en 7,65mm FN Modele 1910 pistol - ett helt annat vapen än den Modele 1900 som G. Princip enligt alla tidigare publicerade källor använde. I valet mellan moderna rön och källor som låg närmare i tiden till den aktuella händelsen - röstar jag för de första. Jag är nästan säker på att det 'återfunna vapnet' inte kan vara det 'äkta'.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 1 juli 2004, 06:19

Håller med dig varjag.

Varken präster eller Aftonbladet står väl för objektiv sanning historiskt.

Skriv svar