Historiskt vapen hittat?
Historiskt vapen hittat?
Gavrilo Princips pistol har tydligen hittats påstås det,
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 77,00.html
- Perra
- Medlem
- Perra
- Medlem
Har hört/läsat att han hade en cyanidkapsel, som han faktiskt svalde, men att dosen var för liten.Perra skrev:är det sant att Princip hade en arsenikkula i munnen som han skulle bita sönder om nåt gick åt skogen...i såfall varför gjorde han inte det när det gick åt skogen? Mina spetsiga detaljkunskaper är svagare i området runt 1vk än somliga andra nämligen...
- Perra
- Medlem
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Re: Historiskt vapen hittat?
Hmmm...? AB artikeln pratar om en 'revolver'. Princip skjöt med en FN Browning Modele 1900 automatpistol i kalibern 7,65mm Browning. Undrar om dom hittat 'rätt vapen' ? Det tillverkades hundratusentals av dem.Frogman skrev:Gavrilo Princips pistol har tydligen hittats påstås det,
Ja Moonman - jag tror nu inte att något vapen - om än så anoljat och inoljat - efter 90 år, skulle ge någon bevisande bild - om det överhuvudtaget ännu går att avfyra. Jag tenderar här med Kropotkin om det återfunna Atlantis. Dessutom är det så att om man efter 'dådet' flitigt skjuter några hundra patroner med vapnet så ändras räfflornas mönster på projektilen p.g.a. slitaget - byter man samtidigt slagstift (som lämnar en 'signatur' på tändhatten) - så har man ett gammalt - men 'nytt vapen' i kriminalteknologin.Moonman skrev:Tja alla vapen lämnar sina avtryck på kulan så om de har kvar skottet som avlossades då och vapnet är i sådant skick att det kan avfyras så är det ju bara att göra det och jämföra märkena. Att aftonbladet skulle ta fel på pistol och revolver känns inte så underligt.
mvh Alex Robsahm
Sant, håller med om att det nog inte är i något vidare skick men jag tror inte heller att munkarna har varken skjutit speciellt mycket eller bytt delar. Kanske dumt att diskutera vapen med en vapenhandlare...varjag skrev:Ja Moonman - jag tror nu inte att något vapen - om än så anoljat och inoljat - efter 90 år, skulle ge någon bevisande bild - om det överhuvudtaget ännu går att avfyra. Jag tenderar här med Kropotkin om det återfunna Atlantis. Dessutom är det så att om man efter 'dådet' flitigt skjuter några hundra patroner med vapnet så ändras räfflornas mönster på projektilen p.g.a. slitaget - byter man samtidigt slagstift (som lämnar en 'signatur' på tändhatten) - så har man ett gammalt - men 'nytt vapen' i kriminalteknologin.Moonman skrev:Tja alla vapen lämnar sina avtryck på kulan så om de har kvar skottet som avlossades då och vapnet är i sådant skick att det kan avfyras så är det ju bara att göra det och jämföra märkena. Att aftonbladet skulle ta fel på pistol och revolver känns inte så underligt.
mvh Alex Robsahm
mvh Alex Robsahm
Häromdagen dök det upp pressbilder här på det återfunna 'mordvapnet'. Vilka gjorde mig konfunderad - bilderna visar en 7,65mm FN Modele 1910 pistol - ett helt annat vapen än den Modele 1900 som G. Princip enligt alla tidigare publicerade källor använde. I valet mellan moderna rön och källor som låg närmare i tiden till den aktuella händelsen - röstar jag för de första. Jag är nästan säker på att det 'återfunna vapnet' inte kan vara det 'äkta'.