Slutet i Tyskland

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Slutet i Tyskland

Inlägg av Psilander » 14 juli 2004, 05:56

Jag har blivit blivit lite nyfiken på de sista dagarna för kaisern Wilhem vid rodret 1918. Finns det nån bra site, bok eller motsv som av handlar om detta som tex varför han abdikerade, om det fanns försök att rstaurera monarkin i Tyskland under Weimarrepubliken/Nazitiden eller senare, genom antingen kupp, val eller riksdagsbeslut.

Nuvarande tyska rioyalisterna har följande hemsida
http://home.arcor.de/tul/goals.htm

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 15 juli 2004, 13:52

Jag har för mig att kronprins Wilhelm tänkte ställa upp i ett presidentval men avråddes av sin far.

Det skall också ha förekommit en del ansatser i Bayern att återinsätta Wittelsbacharna.

Sedan var en del av kretsen kring Stauffenberg inte helt avvisande till att återinföra någon form av monarki.

//MK

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 17 juli 2004, 17:51

Det fanns knappast några ambitioner att återinföra monarkin under fascisttiden i all fall, det är ett som är säkert. Hitler skrev bland annat i Mein Kampf att orsaken till Tysklands fall i första världskriget bland annat berodde på att Tyskland var föråldrat.

Däremot kan man ju säga att Hitler såg sig som en arvtagare till en längre tradition av tysk imperialism, som grundlades under Hohenzollerns tid, men som i sin tur härstammade från det tysk-romerksa riket. Lite på samma sätt som Stalin såg sig som Peter den stores efterträdare, trots att han var fiende till samhällsformen som sådan.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 juli 2004, 02:01

Vad hade igentligen Hitler och Kaisern för förhållande, vad jag har förstått så var Hitler ganska rädd för den makt/kraft som fanns de gamla furste familjerna i tyskland.

Kallade inte Hitler hem flera av prinsarna från fronten sedan någon stupat i rädsla för att om flera furstar skulle stryka med skulle opionen för kriget skadas?

Han gjorde trotsdet processen ganska kort med grevStauffenberg mfl efter attentatet.

Det. hade varit rätt kul om Västtyskland jäklats lite östtyskland och resaurerat kejsartronen, undrar vad Honecker och Crusse hade sagt.....
På 100års dagen av krigsutbrottet kanske det vore dags att resaurera monarkierna, så har ordningen återställts efter 96 år av kaos, freder och kriser.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 19 juli 2004, 13:17

Vad hade igentligen Hitler och Kaisern för förhållande, vad jag har förstått så var Hitler ganska rädd för den makt/kraft som fanns de gamla furste familjerna i tyskland.
Kaisern föraktade Hitler och de andra i partiledningen. Kanske pågrund av deras enkla ursprung, kanske föratt de lyckades med vad Kaisern misslyckades med, att stärka Tyskland.

Hitler posterade hedersvakt vid det slott i Holland där Kaisern satt i husarrest efter WW1. Vad det säger om vad Hitler tyckte om kaisern vet jag inte men så var det.

Skriv svar