En som jag tyckte var intressant var denna:

Varför kunde/ville man inte skeppa majsmjöl till soldaterna?
Vad var anledningen att man ansåg att vetet var så viktigt att använda som militärmat?

Sannolikt eftersom man var tvungen att skeppaOrlando skrev:Vad var anledningen att man ansåg att vetet var så viktigt att använda som militärmat?
Fast det går ju med majsmjöl också så länge du blandar det.Larsson skrev:Sannolikt eftersom man var tvungen att skeppaOrlando skrev:Vad var anledningen att man ansåg att vetet var så viktigt att använda som militärmat?
mjöl över Altanten för att sedan baka brödet på plats.
Detta verkar inte ha varit möjligt med majsmjöl.
Fullkorns VetebrödBagheera skrev:Majsmjöl innehåller till skillnad från vete inte gluten.
Det kan därför inte jäsa vid bakning. Dvs man kan inte få "vanligt" bröd, bara typ tortillas.
Man kan anta att bröd var basföda för soldaterna och majsmjöl var därför inte användbart annat till än att reda såser osv.
Gluten är ett protein. Majs gav inte ett proteintillskott som kost.
Kanske därför uttrycket "It cannot be shipped", dvs det var till mindre nytta för trupperna.
Yes, precis det är posterns mening, vad jag undra är, Varför?Postern´s syfte var kanske att uppmana husmödrarna att använda majsmjöl i stället för vete i själva matlagningen.
Ja, smaken och mättnadskänslan är det enda jag kan tänka mig.Dûrion Annûndil skrev:Majsmjöl och vetemjöl har likartade mängder fett, proteiner och kolhydrater. (Livsmedelsverket)
Som Bagheera påpekat innehåller det dock inte proteinet Gluten, varför det inte jäser likt mjöl.
Rimligtvis innebär det att ett bröd av vetemjöl blir större, än ett bröd av majsmjöl, och därför mer mättande, även om energitillskottet rimligtvis är detsamma?
Det kan väl alltså även vara en smaksak, om soldaterna (även allierade) föredrar vetebröd framför majsbröd?
Man startar en kampanj för att uppmärksamma hemmafruarna att de skall byta till majs.Löwe skrev:Med tanke på att regeringen anordnade en kampanj verkar det inte som att entusiasmen var så stor från folkets sida.