Diktaturens tidevarv

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Bobbo
Ny medlem

Diktaturens tidevarv

Inlägg av Bobbo » 18 november 2004, 13:39

Hej hej!

När WWI var slut fanns det en hel del nya stater i Europa och de blev demokratiska... Varför blev nästan alla diktaturer och hade detta någon inverkan på WWII? Om vi tänker bort Hitler nu, hur var de övriga staternas inställning till WWII?

Tack

/Bobbo

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 18 november 2004, 21:50

Hej och välkommen till forumet. Jag förseslår att du omformulerar frågan rätt snabbt, där du lägger till några av dina egna funderingar. Frågan är misstänkt lik en typisk skolfråga, du kommer få många svar på frågan men som du har formulerat den nu så tror jag inte att någon kommer ge dig det svaret du vill ha.

Några frågor du kan tänka på:
Var länderna inte redo för demokrati? Var konstitutionerna dåligt skrivna? Hur var den politiska utvecklingen ut innan första världskriget, var nazismen och kommunismen stor? Varför lyckades Tjeckoslovakien behålla sin demokrati medan alla andra hade länder frångick demokratin? Ville folket ha demokrati?

Tänk lite först och fråga sen om du har något du undrar över. Vad tror du själv?

För att inte var helt hjärtlös så kan jag hjälpa dig med en sak till; Många av länderna såg kriget som en chans att roffa åt sig bitar från sina grannländer. Polen gjorde även detta när Tjeckoslovakien styckades upp. När väl kriget började så var åtminstone inte Polen särskilt positivt inställd till det.

/Martin

Skriv svar