Ryska fångläger.

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Prozac
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Prozac » 11 augusti 2004, 08:52

Mitt intryck är att olika varianter förekom. Tsaren utnyttjade både fängelser, arbetsläger (där politiska fångar dock inte behövde arbeta) och den variant av inrikes exil som du nämner.
Man kan läsa om Tsarens läger vi Fjodors (efternamnet kan jag inte stava till och gör inte ens ett halv taskit fösök :) ) kanon bra bok Brott Och Straff. Fjodor satt ju om jag inte minns fel också i ett sådant läger för sina politiska åsikter, han vart var skenavrättad en gång också tror jag.

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 11 augusti 2004, 13:59

Prozac skrev:
Mitt intryck är att olika varianter förekom. Tsaren utnyttjade både fängelser, arbetsläger (där politiska fångar dock inte behövde arbeta) och den variant av inrikes exil som du nämner.
Man kan läsa om Tsarens läger vi Fjodors (efternamnet kan jag inte stava till och gör inte ens ett halv taskit fösök :) ) kanon bra bok Brott Och Straff. Fjodor satt ju om jag inte minns fel också i ett sådant läger för sina politiska åsikter, han vart var skenavrättad en gång också tror jag.
Visst kan jag rekomendera boken. Annars är väl Alexander Solsjenitsyns En dag i Ivan Denisovitjs liv kanske den mest klassiska skönlitterrära skildringen av då det gäller sovjetiskt lägerliv. Fick nobelpriset 1970 men fick ej komma till stockholm för att hämta det (om jag ej minns fel så krusade sossarna ryssarna och skickade priset något som fick Moberg att gå i taket och offentligt skälla ut Palme)

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 12 augusti 2004, 12:04

Solsjenitsyn lämnade SSSR 1976 och tog emot priset detta år istället. Om Moberg flög i luften 1970 vet jag inte, men det är ju högst troligt. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 12 augusti 2004, 17:52

Gutekrigaren skrev:Solsjenitsyn lämnade SSSR 1976 och tog emot priset detta år istället. Om Moberg flög i luften 1970 vet jag inte, men det är ju högst troligt. :)

Mvh Petter
Bra att du korrigerar mig när minnet sviker! Vem fick priset 1970 istället för S?

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 12 augusti 2004, 18:01

zjukov skrev:Vem fick priset 1970 istället för S?
S var 1970 års pristagare. Men han kunde inte hämta ut priset förrän 1974.

http://www.nobel.se/literature/laureate ... press.html

Henrik

Confident
Tidigare medlem

Wilhelm Moberg.

Inlägg av Confident » 13 augusti 2004, 15:39

Begick inte Moberg självmord 1973?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 13 augusti 2004, 20:56

Hej!

1974 var det ja! Dagwood, helt rätt. Men gick han i taket i detta sammanhang var det 1970. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 13 augusti 2004, 22:01

Gutekrigaren skrev:Hej!

1974 var det ja! Dagwood, helt rätt. Men gick han i taket i detta sammanhang var det 1970. :)

Mvh Petter
Gick i taket gjorde han ju delvis även 1974 (då han hängde sig). En annan som symboliskt skildrar sovjetiskt lägerliv, och den sovjetiska kommunismen som fenomen i stort, är George Orwell i djurfarmen.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 16 augusti 2004, 11:05

Min frus morfar ägnade sin tid i Sibirien till bla insamling av kåda samt vaskning av guld. Tyvärr minns jag inte platserna han befann sig i.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 16 augusti 2004, 12:45

pandersson skrev:Min frus morfar ägnade sin tid i Sibirien till bla insamling av kåda samt vaskning av guld. Tyvärr minns jag inte platserna han befann sig i.

Pandersson, berätta mer om du vill!

Vadå, satt han inspärrad i ett läger eller befann han sig bara i Sibirien för att hitta kåda och vaska guld, man blir lite nyfiken.. :)

Mvh:erik

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 augusti 2004, 12:54

Guldvaskning var inte privatindustri i Sovjet. ALLA mineral tillhörde Staten! Jag vet inte hur det låg till med kådan......

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 17 augusti 2004, 10:06

Min frus morfar var lett. I slutet av kriget var, som väl alla vet, Lettland ockuperat av tyskarna efter att Ryssland haft en ettårig ockupation tidigare. När ryska armen närmade sig Lettland skrevs de lettiska männen ut av tyskarna. Min frus morfar fick frisedel eftersom han hade småbarn och behövdes som familjeförsörjare. När ryska armen erövrat området skrev ryssarna ut de lettiska männen till sin arme. Av ryssarna fick han inte frisedel. Han vägrade deltaga i armen och blev följaktligen dömd till 10 års deportation/straffarbete. Tyvärr har jag bara träffat honom en gång innan han dog. Det var inte ett ämne som han ville tala om heller i normala fall. De detaljer som berördes mest var inte Sibirien utan mer hur hans fru och barn haft det i Lettland. Den enda detaljen jag kommer på angående hans fångenskap förutom de redan nämnda är att när han vaskade guld så minskade strafftiden med en dag om guldmängden var tillräckligt stor. Han ansåg även att han hade haft tur som fått plocka kåda eftresom det betydde en hälsosam miljö. Strax innan Sovjetunionen kollapsade lyckades han få igenom en benådningsansökan eftersom han egentligen enligt lagen bara skulle dömts till 5 års straffarbete och inte ansetts som "fiende till staten". Detta medförde att hans pension hade blivit högre. Min frus moster blev pga hans straff även utsparkad från juridiska akademin i Riga. Sådana utbildningar var stängda för anhöriga.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 17 augusti 2004, 20:59

@ pandersson
Intressant berättelse. Det är alltid intressant att höra om vad som hänt enskilda individer i historien. Det gör att händelserna blir lite mer på personnivå istället för bara siffror i en bok om du förstår hur jag menar.

Mvh Marcus

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 17 augusti 2004, 21:40

Håller med dig mackan, intressant berättelse Pandersson! :)

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 18 augusti 2004, 11:40

Det enda jag kan komma på i tillägg är att efter frigivningen så fick han stanna ett par år i Tomsk innan han fick tillåtelse att återvända till Lettland. Även detta var standard. När man blev frigiven fick man inte omedelbart återvända hem. Även idag finns det stor lettisk befolkning i Tomsk och Omsk som blev kvar.

Skriv svar