Martin Lundvall skrev:Visst det är en intressant sak att ta reda på. Jag har börjat titta efter böcker inom området. Men man torde ju kunna anta att en regering som bestod av socialdemokrater och liberaler (som länge hade drivit rösträttsfrågan) lade fram ett förslag som en konsekvens av att de kom i regeringsställning och inte som en konsekvens av bolsjevikernas maktövertagande.
/Martin
Det var faktiskt två revolutioner i Ryssland det året, Februarirevolutionen var först, då tsaren åkte bort från makten.
Sen kan man anta att en viss fördröjningseffekt kan ha ägt rum hos allmänheten, opinionen och den svenska högern. Den bolsjevikiska segern i november 1917 var ännu inte definitiv på våren 1918, och den vita rörelsen startade organiserat motstånd just våren 1918. Det fanns säkert skäl (för vissa) att hoppas och tro att bolsjevikerna inte skulle vara långvariga vid makten i Ryssland. Det kan tänkas att de ryska revolutionsstämningarna nådde Sveriges kust med större kraft först senare under 1918. Kanske därför som den svenska högern röstade "nej" till det första förslaget.
Men jag vill också ha fler källor på det här. Tankarna i det här inlägget är bara mina egna teorier och endast möjliga förklaringar till att den svenska rösträtten röstades igenom 1918. Sen måste man skilja på om Oktoberrevolutionen på ett direkt sätt bidrog till den svenska rösträtten, eller om den var en starkt bidragande orsak till att den svenska rösträttsprocessen påskyndades.
/MC