Varför?

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Sockerbetsvandring

Inlägg av Robert Sköld » 18 februari 2003, 15:28

Hej alla!

När jag läste Historia på Växjö Universitet hade jag en alternativkurs i Arbetarhistoria. Min föreläsare (och många med honom) söker anledningen till Första världskriget i kampen om de kringvandrande sockerbetsplockarna. Dessa kom huvudsaklingen från Silesien. OM någon är intresserad så har han skrivit en bok på ämnet, jag vet inte vad boken heter men författaren är Lars Olson.

/kropotkin

Livdragon
Utsparkad

Inlägg av Livdragon » 18 februari 2003, 19:45

tobbe skrev:Tack för alla intressanta svar. Så man kan sammanfatta det till att det låg spänningar mellan länderna och genom allianser kom andra länder med i kriget?

Varför och när gick USA med i kriget?
USA gick med för att judarna ville det. USA var neutralt, men England lovade judarna Palestina i utbyte mot att de drog in USA i kriget. Judarna stödde inledningsvis Tyskland mot Ryssland för att de inte riktigt trivdes under ryskt styre, men engelsmännen kom med ett saftigt bete - Balfourdeklarationen. (Balfour var Storbrittaniens utrikesminister. Rothschild behöver väl ingen närmare presentation.)

Foreign Office
November 2nd, 1917

Dear Lord Rothschild,

I have much pleasure in conveying to you, on behalf of His Majesty's Government, the following declaration of sympathy with Jewish Zionist aspirations which has been submitted to, and approved by, the Cabinet.

"His Majesty's Government view with favour the establishment in Palestine of a national home for the Jewish people, and will use their best endeavours to facilitate the achievement of this object, it being clearly understood that nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of existing non-Jewish communities in Palestine, or the rights and political status enjoyed by Jews in any other country."

I should be grateful if you would bring this declaration to the knowledge of the Zionist Federation.

Yours sincerely,
Arthur James Balfour

Livdragon
Utsparkad

Re: Sockerbetsvandring

Inlägg av Livdragon » 18 februari 2003, 19:47

Robert_Kropotkin skrev:Hej alla!

När jag läste Historia på Växjö Universitet hade jag en alternativkurs i Arbetarhistoria. Min föreläsare (och många med honom) söker anledningen till Första världskriget i kampen om de kringvandrande sockerbetsplockarna. Dessa kom huvudsaklingen från Silesien. OM någon är intresserad så har han skrivit en bok på ämnet, jag vet inte vad boken heter men författaren är Lars Olson.

/kropotkin
LOL

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Arbetsvandrare

Inlägg av Robert Sköld » 26 februari 2003, 15:38

Hej Livdragon!

Måste tillstå att det var ett ytterst djuplodande svar på mitt meddelande. Man kan dock inte bara ta hänsyn till Militära allianser och andra materiella faktorer när man förklarar ett krigs uppkomst. Sociala faktorer som tillexempel "betplockare" och andra arbetsvandrare var under denna period hårdvaluta, precis som olja är idag, nästan i alla fall.

Mvh

Kropotkin

P.S någon mer som har något att säga om "arbetsvandrare" i samband med Fvk:s utbrott?

Livdragon
Utsparkad

Re: Arbetsvandrare

Inlägg av Livdragon » 26 februari 2003, 21:17

Det var inte det jag skrattade åt. Det var att högskolan i Växjö blivit universitet.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

nåväl

Inlägg av Robert Sköld » 27 februari 2003, 20:18

HEj Livdragon

i sånna fall ber jag om ursäkt....dock så var växjö ett väldigt bra ställe att studera på

Kropotkin

Användarvisningsbild
niclas_karlsson
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av niclas_karlsson » 1 mars 2004, 21:26

Den mest långtgående orsaken som man egentligen kan räkna med, och troligen den viktigaste, är dock Tysklands enande. Att en så stark och dominerande makt helt plötsligt uppstod, och dessutom i mitten av Europa, omkullkastade helt maktbalansen mellan stormakterna.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 1 mars 2004, 23:11

Det tror jag med. Om man sätter det i perspektiv så kanske det kan ses som att det var ohållbart att en så Stark stat skulle få avancera i det internationella systemet, utan någon form av reaktion i alla fall.

/Robert SKöld

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Re: Tja...

Inlägg av Löwe » 2 mars 2004, 14:32

D. Andersson skrev:Länderna var iaf rätt intresserade av krig med tanke på att det tog... vad var det, en vecka innan hela Europa förklarat varandra krig? :)

Jo, och Italien gick väl med britterna/ryssarna/fransoserna sen? Minns att Österrikarna slog tillbaka Italien rätt hårt :)
Italienarna sågs p.g.a sidbytet som förrädare. Se bilden med dolken på min länk! Den italienska kniven fångas av österrikes järnnäve.
http://www.ww1-propaganda-cards.com/i013_14slide.html

Skriv svar