Hur startade WW I

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Hur startade WW I

Inlägg av Luno » 13 november 2003, 15:27

Jag har en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att reda ut om hur WW I startade
Så vit jag vet så var det så har :)

Det hela började med att Franz Ferdinand (Österrike-Ungerns tronarvinge) och hans fru blev mördade av den serbiska nationalisten Gavrilo Princip.
Som svar på detta så gav Österrike-Ungern ett ultimatum till Serbien. Det avvisades av Serbien. Vilket lede till Österrike-Ungern förklarade krig med Serbien.
Och då blev ryssland på väldigt dåligt humör över detta och utlyste mobilisering. frankrike som hade en pakt med Ryssland började också mobilisera

Och det är här jag inte längre hänger med varför anföll Tyskland frankrike och ryssland?? :?

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 13 november 2003, 15:31

För att Tyskland hade en pakt med Österrike-Ungern.

Det finns en ny bok på svenska som heter 13 dagar. Kolla in den.

T

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 13 november 2003, 15:37

Thorbjörn Wikström skrev:För att Tyskland hade en pakt med Österrike-Ungern.

Det finns en ny bok på svenska som heter 13 dagar. Kolla in den.

T
ska titta på den boken :-) så jag hade rätt i hur det började :)

Vad alla hade pakter på den tiden :)
men då kommer nästa fråga England dom hade inget att göra med frankrikes och rysslands pakt så varför gav sig dom in i kriget

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 13 november 2003, 15:41

Det är sant att England inte hade någon pakt. Men Storbrittanien hade en med Frankrike. (Kanske en med Ryssland också)

Och Storbrittaniens drottning var kusin med Tsaren i Ryssland.

T

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 13 november 2003, 15:44

Storbrittanien var de facto allierad med Frankrike även om det inte fanns några direkta avtal. De officiella skälet till att Storbrittanien gick i krig mot Tyskland var dock att man hade ett avtal med Belgien om skydd.
One Thing Led to Another

So then, we have the following remarkable sequence of events that led inexorably to the 'Great War' - a name that had been touted even before the coming of the conflict.

Austria-Hungary, unsatisfied with Serbia's response to her ultimatum (which in the event was almost entirely placatory: however her jibbing over a couple of minor clauses gave Austria-Hungary her sought-after cue) declared war on Serbia on 28 July 1914.

Russia, bound by treaty to Serbia, announced mobilisation of its vast army in her defence, a slow process that would take around six weeks to complete.

Germany, allied to Austria-Hungary by treaty, viewed the Russian mobilisation as an act of war against Austria-Hungary, and after scant warning declared war on Russia on 1 August.

France, bound by treaty to Russia, responded by announcing war against Germany and, by extension, on Austria-Hungary on 3 August. Germany promptly responded by invading neutral Belgium so as to reach Paris by the shortest possible route.

Britain, allied to France by a more loosely worded treaty which placed a "moral obligation" upon her to defend France, declared war against Germany on 4 August. Her reason for entering the conflict lay in another direction: she was obligated to defend neutral Belgium by the terms of a 75-year old treaty.

With Germany's invasion of Belgium on 4 August, and the Belgian King's appeal to Britain for assistance, Britain committed herself to Belgium's defence later that day. Like France, she was by extension also at war with Austria-Hungary.

With Britain's entry into the war, her colonies and dominions abroad variously offered military and financial assistance, and included Australia, Canada, India, New Zealand and the Union of South Africa.

Källa: http://www.firstworldwar.com/origins/causes.htm

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Re: Hur startade WW I

Inlägg av mrsund » 13 november 2003, 17:42

Luno skrev:Jag har en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att reda ut om hur WW I startade
Så vit jag vet så var det så har :)

Det hela började med att Franz Ferdinand (Österrike-Ungerns tronarvinge) och hans fru blev mördade av den serbiska nationalisten Gavrilo Princip.
Som svar på detta så gav Österrike-Ungern ett ultimatum till Serbien. Det avvisades av Serbien. Vilket lede till Österrike-Ungern förklarade krig med Serbien.
Och då blev ryssland på väldigt dåligt humör över detta och utlyste mobilisering. frankrike som hade en pakt med Ryssland började också mobilisera

Och det är här jag inte längre hänger med varför anföll Tyskland frankrike och ryssland?? :?
Ursäkta, men blev verkligen frugan också skjuten?

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem

Inlägg av JETSKI » 13 november 2003, 18:09

Jorå, hon strök med.

mvh/Jetski

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 13 november 2003, 18:22

JETSKI skrev:Jorå, hon strök med.

mvh/Jetski
Det var som fan, det visste jag inte.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 13 november 2003, 21:13

Luno skrev: Det hela började med att Franz Ferdinand (Österrike-Ungerns tronarvinge) och hans fru blev mördade av den serbiska nationalisten Gavrilo Princip.
Det var den serbiska organistionen "Svarta Handen" som låg bakom mordet. Först kastades de en bomb mot Franz Ferdinands bil. Princip sköt dem sedan när de flydde staden.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Blackadder on WW1

Inlägg av Sarvi » 13 november 2003, 22:46

Eller som Baldrick vill ha det till:
Baldrick skrev: I heard that it started when a bloke called Archie Duke shot an ostrich 'cause he was hungry.
:wink:

Här är för övrigt Capt. Edmund Blackadders förklaring till första världskrigets utbrott:
Blackadder Goes Forth - Episode 6: Goodbyeee skrev: George: The war started because of the vile Hun and his villainous empire-building.

Edmund: George, the British Empire at present covers a quarter of the globe, while the German Empire consists of a small sausage factory in Tanganyika. I hardly think that we can be entirely absolved of blame on the imperialistic front.

George: Oh, no, sir, absolutely not. (aside, to Baldrick) Mad as a bicycle!

Baldrick: I heard that it started when a bloke called Archie Duke shot an ostrich 'cause he was hungry.

Edmund: I think you mean it started when the Archduke of Austro-Hungary got shot.

Baldrick: Nah, there was definitely an ostrich involved, sir.

Edmund: Well, possibly. But the real reason for the whole thing was that it was too much effort *not* to have a war.

George: By God! this is interesting; I always loved history -- The Battle of Hastings, Henry VIII and his six knives, all that.

Edmund: You see, Baldrick, in order to prevent war in Europe, two superblocs developed: us, the French and the Russians on one side, and the Germans and Austro-Hungary on the other. The idea was to have two vast opposing armies, each acting as the other's deterrent. That way there could never be a war.

Baldrick: But this is a sort of a war, isn't it, sir?

Edmund: Yes, that's right. You see, there was a tiny flaw in the plan.

George: What was that, sir?

Edmund: It was bollocks.
Hans analys är inte helt fel ute, känns det som.

Jag sitter och ser på Blackadder just nu, så förlåt mig mitt inte helt seriösa inlägg. :)

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 14 november 2003, 07:03

Storbrittanien gick med pga. de hade lovat Belgiens neutralitet i kriget, när tyskarna gick in så hade de inte så mycket val.

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem
Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka

Inlägg av Von Bing » 14 november 2003, 14:45

Solitaire skrev:Det var den serbiska organistionen "Svarta Handen" som låg bakom mordet. Först kastades de en bomb mot Franz Ferdinands bil. Princip sköt dem sedan när de flydde staden.

Bror Duktig rättar:

Svarta handen (Crna ruka) var den serbiska underrättelsetjänsten. SH infiltrerade en bosnisk befrielserörelse vid namn Mlada Bosna, (det unga Bosnien) och utförde attentatet genom några MB-aktivister.
Nog fick det tjocka imperialistsvinet vad han förtjänade! Nämnvärt är att hans fru blev skjuten rakt in i muffen och att Franz Ferdinand spelades av Lennart Hjulström i den helsköna serien Indiana Jones.

Jag är själv bosnienserb, så jag kan sånt.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 14 november 2003, 14:51

Så det krävs bosnienserbiskt ursprung för att kunna känna igen Lennart Hjulström...? :)

I övrigt...läs gärna forumets regler om du inte gjort det redan. Vi värdesätter ett lite mer städat språk för det mesta. Se det som en uppmaning i all vänskaplighet! :)

Mvh Petter

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 14 november 2003, 18:16

Von Bing skrev:
Solitaire skrev:Det var den serbiska organistionen "Svarta Handen" som låg bakom mordet. Först kastades de en bomb mot Franz Ferdinands bil. Princip sköt dem sedan när de flydde staden.

Bror Duktig rättar:

Svarta handen (Crna ruka) var den serbiska underrättelsetjänsten. SH infiltrerade en bosnisk befrielserörelse vid namn Mlada Bosna, (det unga Bosnien) och utförde attentatet genom några MB-aktivister.
Nog fick det tjocka imperialistsvinet vad han förtjänade! Nämnvärt är att hans fru blev skjuten rakt in i muffen och att Franz Ferdinand spelades av Lennart Hjulström i den helsköna serien Indiana Jones.

Jag är själv bosnienserb, så jag kan sånt.
Hm, det stämmer nog. Jag ville bara påpeka att det inte var en ensam gärningsman som låg bakom dådet. Sofia Ferdinand var förresten gravid när hon blev skjuten.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 14 november 2003, 18:20

Helt otroligt att en man (Gavrilo Princip) kan starta nått sånt stort som ett världskrig

Skriv svar