Ryska fångläger.
Ryska fångläger.
Jag håller på och läser en biografi om Stalin för tillfället, och i den tar dom självklart upp ämnet om alla ryssar som blev deporterade till fångläger i Sibirien eller något annat ställe.
Det verkar ha varit något otroliga mängder folk som blev bortdeporterade, men boken förklarar aldrig riktigt noggrant om vad fångarna fick göra i lägrerna.
Det enda jag vet är att en del av fångarna användes till att bygga järnväg, men till vilka andra syften användes dom till?
*Någon som vet?
Mvh:erik
Det verkar ha varit något otroliga mängder folk som blev bortdeporterade, men boken förklarar aldrig riktigt noggrant om vad fångarna fick göra i lägrerna.
Det enda jag vet är att en del av fångarna användes till att bygga järnväg, men till vilka andra syften användes dom till?
*Någon som vet?
Mvh:erik
Vad de gjorde i lägren varierade. Ska vara lite fjantig och påpeka att Sovjetunionen inte bestod utan ryssar utan en massa olika folkgrupper dock var ryssar den största i unionen. Det var sovjetiska medborgare som skickades till Gulag, dvs en massa olika folkgrupper, inte bara ryssar. Stalin själv var ju t ex inte ryss utan Georgier om jag minns rätt?
Som du troligen vet så var det ju fångar en viktig faktor då Sovjet blev ett industriland i och med den billiga arbetskraft fångarna var. Därför användes ju vissa fångar till att bygga vägar, järnvägar, industrier mm. Allt möjligt med andra ord. ”Fångarna” bestod av en mix av riktiga brottslingar och folk som dömts genom påhittade anklagelser och/eller sågs som hot av regimen så som troende och politiska motståndare.
Såg på aktuellt för några månader sedan där de hade ett reportage om någon stad i Sibirien byggd under Stalintiden genom just tvångsdeporteringar. Iaf så var det en intervju med en gammal herre där som tvångsförflyttats till Sibirien under ww2 eller strax innan och levde där än.
Han berättade att, om jag minns rätt, att säkerhetspolisen hade kommit hem till honom och arresterat honom för något "brott" och skickat honom till Sibirien. Där han är fortfarande. Anledningen till att han inte flyttat var att han hade ingenstans att ta vägen antar jag. Ok nu blev det lite halvt off topic.
Rörande vad Gulag-fångarna gjorde så fanns det olika saker. Vissa fick ju som jag nämnde jobba med att bygga vägar, industrier, skogsbruk etc.
Lägerfångar byggde Moskva-Volga-kanalen, Vita havet-baltikum-kanalen, massa vattenkraftverk, infrastruktur och industrier på avlägsna platser som Sibirien.
Gulagarbetskraft användes även i gruv- och skogsindustrin. Behövde man arbetskraft till något så tog man från Gulag.
Livet i Gulaglägren var ju inte heller direkt underbart. Extrem kyla, dåliga bostäder och kläder, svält. Våld, våldtäkter och avrättningar från vakternas sida etc.
Även meningslösa arbeten förekom i lägren som en slags terror.
Har läst att det t ex förekom att fångar fick flytta en massa sten från punkt a bort några 100 m eller något så till punkt b. När det var färdigt fick de bära tillbaka stenarna från punkt b till punkt a och så höll det på.
Bra sida jag hittade om just Gulag
http://www.osa.ceu.hu/gulag/
Mvh Marcus
Som du troligen vet så var det ju fångar en viktig faktor då Sovjet blev ett industriland i och med den billiga arbetskraft fångarna var. Därför användes ju vissa fångar till att bygga vägar, järnvägar, industrier mm. Allt möjligt med andra ord. ”Fångarna” bestod av en mix av riktiga brottslingar och folk som dömts genom påhittade anklagelser och/eller sågs som hot av regimen så som troende och politiska motståndare.
Såg på aktuellt för några månader sedan där de hade ett reportage om någon stad i Sibirien byggd under Stalintiden genom just tvångsdeporteringar. Iaf så var det en intervju med en gammal herre där som tvångsförflyttats till Sibirien under ww2 eller strax innan och levde där än.
Han berättade att, om jag minns rätt, att säkerhetspolisen hade kommit hem till honom och arresterat honom för något "brott" och skickat honom till Sibirien. Där han är fortfarande. Anledningen till att han inte flyttat var att han hade ingenstans att ta vägen antar jag. Ok nu blev det lite halvt off topic.
Rörande vad Gulag-fångarna gjorde så fanns det olika saker. Vissa fick ju som jag nämnde jobba med att bygga vägar, industrier, skogsbruk etc.
Lägerfångar byggde Moskva-Volga-kanalen, Vita havet-baltikum-kanalen, massa vattenkraftverk, infrastruktur och industrier på avlägsna platser som Sibirien.
Gulagarbetskraft användes även i gruv- och skogsindustrin. Behövde man arbetskraft till något så tog man från Gulag.
Livet i Gulaglägren var ju inte heller direkt underbart. Extrem kyla, dåliga bostäder och kläder, svält. Våld, våldtäkter och avrättningar från vakternas sida etc.
Även meningslösa arbeten förekom i lägren som en slags terror.
Har läst att det t ex förekom att fångar fick flytta en massa sten från punkt a bort några 100 m eller något så till punkt b. När det var färdigt fick de bära tillbaka stenarna från punkt b till punkt a och så höll det på.
Bra sida jag hittade om just Gulag
http://www.osa.ceu.hu/gulag/
Mvh Marcus
Till att börja med arbetade alla Gulagfångar med något, eftersom arbete var en central del av Gulags idé. Relativt många och olika typer av arbeten kunde utfördas av Gulagfångar. Allt ifrån att gräva mer eller mindre nödvändiga hål i marken till att i vissa läger designa jaktplan. De mest typiska arbetsuppgifterna torde dock ha varit fysiskt arbete inom skogsbruk, bygg- och anläggningsprojekt, gruvdrift eller jordbruk.
Läs gärna "Gulag: A History" av Anne Applebaum om du är intresserad av ämnet, håller på med den själv just nu. Inte alls dum.
Henrik
Läs gärna "Gulag: A History" av Anne Applebaum om du är intresserad av ämnet, håller på med den själv just nu. Inte alls dum.
Henrik
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Hur många av dem som fördes till Gulags diverse läger överlevde? Fanns ju många städer som byggdes upp där som gulagfångar sen flyttade in i. Många gånger ville man förändra befolkningsgeografin i Sovjet för att kunna ha tillräckligt med arbetskraft där och i framtiden, man skickades inte bara ditt för att dö.
/Martin
/Martin
Tror inte att det finns något oomtvistat svar på denna fråga, på samma sätt som frågan om hur många som dog. Enligt Applebaum saknas än så länge vettig statistik - de officiella siffror som finns (ca 2,5 miljoner döda) tar inte hänsyn till de som dog under de i många fall ganska ohyggliga transporterna till lägren, vissa kategorier av fångar, att döende fångar kunde friges för att förbättra statistiken, m m.Martin Tunström skrev:Hur många av dem som fördes till Gulags diverse läger överlevde?
Nej, det är helt korrekt. Man skickades primärt dit för att arbeta. Att det sedan inte var så många som blev särskilt upprörda om man råkade dö på kuppen är en annan sak. De man ville döda var det enklare att avrätta utan att blanda in Gulag.man skickades inte bara ditt för att dö.
Henrik
Richard Pipes menar i sin bok Ryska revolutionen att Gulagarikipelagen var de första koncentrationslägrena i industriell skala, vilket senare blev förebild för nazisternas ökända koncentrationsläger. Visserligen användes koncentrationsläger som begrepp första gången i Sydafrika under Boerkrigen. Dock var dessa av mer förvaringstyp och inte som en integrerad del i samhällsekonomin, vilka de sovjetiska lägren var.
Dock kan man fråga sig om de sovjetiska lägren var något unikt. Vidarutvecklade man inte bra en "fin gammal rysk tradition." Visserligen var de sovjetiska lägren av en annan beskaffenhet jämfört med tsarens dito, främst då kvantitativt men annars?
Dock kan man fråga sig om de sovjetiska lägren var något unikt. Vidarutvecklade man inte bra en "fin gammal rysk tradition." Visserligen var de sovjetiska lägren av en annan beskaffenhet jämfört med tsarens dito, främst då kvantitativt men annars?
Jo, delvis verkar det ha varit så. Många bolsjeviker, bl a Stalin själv, hade också periodvis själva suttit i dessa läger. Grundkonceptet, att skicka iväg icke önskvärda individer till diverse obygder med eländigt klimat var det inte bolsjevikerna som kom på.zjukov skrev:Dock kan man fråga sig om de sovjetiska lägren var något unikt. Vidarutvecklade man inte bra en "fin gammal rysk tradition."
Nu vet jag inte mycket om tsarens läger utöver det lilla jag läst om dem i Applebaums bok, men där verkar det som att tsarens läger inte var lika brutala. De var lättare att rymma ifrån (Stalin rymde själv 3 ggr), de hade inte någon påtaglig ekonomisk funktion och politiska fångar under tsaren behandlades mycket milt jämfört med kriminella (i Gulag var det likvärdig eller hårdare behandling som gällde).Visserligen var de sovjetiska lägren av en annan beskaffenhet jämfört med tsarens dito, främst då kvantitativt men annars?
Henrik
Använde tsar-regimen 'läger'? Var det inte mera frågan om 'förvisning' till avlägsna och svåråtkomliga orter? Alltså inte egentlig fångenskap utan mera isolering via geografin där den förvisade i stort sett fick klara sig själv genom att skaffa arbete, fast med hemreseförbud. Om nu den unge Iosif Dzhugasvhili lyckades 'rymma' tre gånger - kan ju inte bevakningen ha varit speciellt stark i tsarens förvisnings-system. Han måste omedelbart ha insett svagheterna i det tsaristiska systemet, så när Vladimir, Iosif och Felix hade kokat ihop riktlinjerna för bolsjevikernas förvisningssystem, baserat på deras egna erfarenheter - så gjorde dom det, om inte gas- så i alla fall vatten-tätt. Från GULAG rymde ingen tre gånger.....
Mitt intryck är att olika varianter förekom. Tsaren utnyttjade både fängelser, arbetsläger (där politiska fångar dock inte behövde arbeta) och den variant av inrikes exil som du nämner.varjag skrev:Använde tsar-regimen 'läger'? Var det inte mera frågan om 'förvisning' till avlägsna och svåråtkomliga orter? Alltså inte egentlig fångenskap utan mera isolering via geografin där den förvisade i stort sett fick klara sig själv genom att skaffa arbete, fast med hemreseförbud.
Jo, den slutsatsen ligger nära till hands.Om nu den unge Iosif Dzhugasvhili lyckades 'rymma' tre gånger - kan ju inte bevakningen ha varit speciellt stark i tsarens förvisnings-system. Han måste omedelbart ha insett svagheterna i det tsaristiska systemet, så när Vladimir, Iosif och Felix hade kokat ihop riktlinjerna för bolsjevikernas förvisningssystem, baserat på deras egna erfarenheter - så gjorde dom det, om inte gas- så i alla fall vatten-tätt. Från GULAG rymde ingen tre gånger.....
Henrik
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Det är inte riktigt sant. Åtminstone inte om du menar läger före GULAGS tillkomst. (vill bara poängtera att GULAG var något som bildades först 1930) Under 1920-talet var det faktiskt färre som procentuellt arbetade i de sovjetiska än under tsartiden. Detta trots att Det var också oehört lätt att rymma. Undeer 1920-talet var det med all svält och inbördeskrig inte alltför illa att vara i läger. Dödsfrekvensen hade inte kommit upp så högt och man fick åtminstone lite mat och arbete var lätt, om inget. Detta ändrades emellertid när GULAG bildades.Henke skrev:Till att börja med arbetade alla Gulagfångar med något, eftersom arbete var en central del av Gulags idé. Relativt många och olika typer av arbeten kunde utfördas av Gulagfångar. Allt ifrån att gräva mer eller mindre nödvändiga hål i marken till att i vissa läger designa jaktplan. De mest typiska arbetsuppgifterna torde dock ha varit fysiskt arbete inom skogsbruk, bygg- och anläggningsprojekt, gruvdrift eller jordbruk.
Tidigt under sovjettiden användes mycket av arbetskraften till att hugga timmer som senare exporterades.
En bok som jag har funnit kompletterar Anne Applebaums bok bra är The origins of the GULAG. Där även tsartiden tas upp.
/Martin
Senast redigerad av 1 Martin Lundvall, redigerad totalt 10 gånger.
Bra påpekande. Det jag skrivit avser de läger som tillhörde GULAG från ca 1930 och framåt, vilket inte framgår av det jag skrivit. De tidigare sovjetiska lägren hade precis som du är inne på en betydligt mer improviserad karaktär.Martin Lundvall skrev:Det är inte riktigt sant. Åtminstone inte om du menar läger före GULAGS tillkomst.
Låter intressant, ska kolla upp den vid tillfälle.En bok som jag har funnit kompletterar Anne Applebaums bok bra är The origins of the GULAG. Där tasäven tsartiden upp.
Henrik
Ny bok?
Gröfaz: Är det den nya boken om Stalin, av en engelsk (?) författare, med vitt omslag, en familje/släktbild och röda bokstäver (STALIN), som Du läser?
Isåfall: är den att rekommendera?
Vänligen, Dagwood Dusseldorf.
Re: Ny bok?
Dagwood D. Dusseldorf skrev:Gröfaz: Är det den nya boken om Stalin, av en engelsk (?) författare, med vitt omslag, en familje/släktbild och röda bokstäver (STALIN), som Du läser?
Jadå Dagwood, det är den boken jag nyss har läst ut,
Den heter "Den röde Tsaren och hans hov."
Ja jag skulle rekomendera den till dig om du är intresserad av Stalins unika personlighet, och om du är intresserad av allt som har med stalin att göra!
Personligen tyckte jag att det var en mycket bra bok som jag antagligen kommer läsa om.
Men den ska läsas noggrant och sakta så man hänger med i den, för det är extremt många personligheter att hålla reda på.
Och det hela blir inte bättre av att namnen slutar med typ, slzatyz, aklopåsyj, dgkljsaalj, asfkhggj,
Men jag rekomenderar den varmt till dig och alla som är intresserade av historia!
Mvh: erik
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
När vi ändå pratar om böcker kan jag rekomendera The Long Walk av Slavomir Rawicz. Som namnet antyder är han inte ryss utan av polsk härkomst. Jag lånade boken idag, men den handlar om hur han flyr från ett GULAG läger i början av 1941, i mars 1942 så anländer han till Tibet. Då har har han vad jag förstått gått hela vägen (jag har inte hunnit så långt).
/Martin
/Martin