"Vita" generaler i ryska inbördeskriget
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
"Vita" generaler i ryska inbördeskriget
Mödosamt börjar jag få fram en del uppgifter om "vita" generaler i ryska inbördeskriget 1917-1920.
Radola Gajda (till vänster på fotot) var född 1892 i Kotor, Kroatien såsom Rudolph Geidl. Kapten i tjeckiska legionen 1917, generalmajor i Koltschak´s armé 1919. Han var en tid 1919 chef för sibiriska armén. Sedermera generalstabschef i Tjeckoslovakien. Död i Prag 1948.
Till höger på fotot: Överste Ivor Thord-Gray. Född i Stockholm 1878 såsom Thord Ivar Hallström. Generalmajor 1919. Död i USA 1964.
Är det någon som känner till något om följande "vita" generaler, som var verksamma i Vladivostok under perioden 1919-1919:
1) Ivanov-Rinov?
2) Romanovskij?
Radola Gajda (till vänster på fotot) var född 1892 i Kotor, Kroatien såsom Rudolph Geidl. Kapten i tjeckiska legionen 1917, generalmajor i Koltschak´s armé 1919. Han var en tid 1919 chef för sibiriska armén. Sedermera generalstabschef i Tjeckoslovakien. Död i Prag 1948.
Till höger på fotot: Överste Ivor Thord-Gray. Född i Stockholm 1878 såsom Thord Ivar Hallström. Generalmajor 1919. Död i USA 1964.
Är det någon som känner till något om följande "vita" generaler, som var verksamma i Vladivostok under perioden 1919-1919:
1) Ivanov-Rinov?
2) Romanovskij?
- Bilagor
-
- Scan10986.JPG (72.45 KiB) Visad 4170 gånger
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag sökte på ryska om Romanovskij och det fanns en del. Jag har översatt det med Alltavista babelfish, inte läge att försöka göra något ansträngande idag som att paktisera ryska.
Är det sånt här du är ute efter? Vet du något om personerna sedan innan? Jag kan kolla mer om du vill, men det är ju dumt om jag bara skriver sånt du redan vet.
/Martin
Källa: http://www.hrono.ru/biograf/bio_r/pomanovski_ip.htmlRomanovsky Ivan Pavlovich (16.04.1877-05.04.1920). Colonel (03.1912). Major General (12.1916). Lieutenant general (1919). It finished 2-1 Moscow military school (1897), Konstantinovskoye artillery school (1899) and Nikolayevskeye academy of General Staff (1903). Participant in Russo-Japanese war 1904 - 1905: in the staff of the 18th army corps. Participant in the First World War: the chief of staff of 25-1 infantry division, 1914 - 1915. Commander 206- GO of sal'yanskogo infantry regiment, 08.1915 - 1916. Chief of staff of the 13th army of crusts -pusa,06 - 10.1916. the General- quartermaster of the staff of the 10th army, 10.1916 - 03.1917. Chief of staff of the eighth army, 03 - 07.1917. the General- quartermaster of rate - the staff of supreme commander-in-chief, 07 - 08.1917. It is arrested by provisional government 09.1917 for the participation in Kornilovskiy mutiny. It is concluded in The bykhovskuyu prison. It ran 11.1917 in the Don together with the Generals by the Kornilovs, Denikinym, etc., 11 - 12.1917. In the white motion: in the staff of the voluntary army of General denikin, 12.1917 - 02.1918. Chief of staff of voluntary army, 02 - 26.12.1918. Chief of staff of the armed forces of the south of Russia (VSYUR) General denikina, 26.12.1918-16.03.1920. Returned post to General makhrov. It emigrated 22.03.1920 of Theodosius (Crimea) together with General denikin into Kontantinopol' (Turkey). It is killed by 05.04.1920 in Konstantinopole by lieutenant khoruzin M. A
Är det sånt här du är ute efter? Vet du något om personerna sedan innan? Jag kan kolla mer om du vill, men det är ju dumt om jag bara skriver sånt du redan vet.
/Martin
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Romanovski
Fantastic! Thank You!
Detta var precis vad jag vagt hoppades på. Romanovski är ju ett ganska vanligt ryskt (och även polskt) efternamn och sällan knutet till de kejserliga Romanovs.
Men varför var han i februari 1919 verksam i Vladivostok?
Bild: Gajda om rysk generalmajor.
Detta var precis vad jag vagt hoppades på. Romanovski är ju ett ganska vanligt ryskt (och även polskt) efternamn och sällan knutet till de kejserliga Romanovs.
Men varför var han i februari 1919 verksam i Vladivostok?
Bild: Gajda om rysk generalmajor.
- Bilagor
-
- Scan10991.JPG (46.72 KiB) Visad 4148 gånger
- Kapten_Gars
- Medlem
Det är tveksamt om den Romanovskij som du söker Stellan är den samma som hittats av Martin L, Ivan Pavlovich var ju under hela sin karriär under inbördeskriget knuten till de vita trupperna i södra Ryssland. Jag kan vid en första översikt av mina källor inte hitta några referenser till en I. P. Romanovskij i området som stod under Kolchaks befäl under 1919.
Vet du vilket förnamn Ivanov-Rinov eller Ivanov-Reenov har i dina källor, jag har en P. Ivanov-Reenov som var aktiv under Kolchacks styre och i perioden före att K. kom till makten, skall se vad jag kan ställa samman ur mina källor under de närmaste dagarna
En rekomendation är också att söka information på http://groups.yahoo.com/group/RussianCivilWar/
mvh
Daniel
Vet du vilket förnamn Ivanov-Rinov eller Ivanov-Reenov har i dina källor, jag har en P. Ivanov-Reenov som var aktiv under Kolchacks styre och i perioden före att K. kom till makten, skall se vad jag kan ställa samman ur mina källor under de närmaste dagarna
En rekomendation är också att söka information på http://groups.yahoo.com/group/RussianCivilWar/
The group is intended to discuss the military history of the Russian Civil War and contemporary/associated warfare in Eastern Europe, covering the period of approximately 1918-23. NB this is not a political group!
mvh
Daniel
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- SuperPalle
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
För att vara ännu gnälligare så är hans namn Колчак. Det hela beror på hur man transkripterar det, svenska eller engelska.SuperPalle skrev:appråpå ingenting, så heter han väl faktiskt Koltjak, eller något sådant...Gnäll, gnäll.![]()
Vem? Ovanstående general eller någon av de Stellan nämner?Förresten, skulle någon kunna upplysa mig om vad han pysslade med, hur bra det gick, och varför han pysslade med det.
/Martin
Senast redigerad av 1 Martin Lundvall, redigerad totalt 28 gånger.
- Kapten_Gars
- Medlem
Vad gäller stavningen så beror det på vilket språk man utgår ifrån, Koltjak är en försvenskning av namnet och inte ett dugg mer korrekt än att skriva den engelska versionen, Kolchak.SuperPalle skrev:appråpå ingenting, så heter han väl faktiskt Koltjak, eller något sådant...Gnäll, gnäll.![]()
Förresten, skulle någon kunna upplysa mig om vad han pysslade med, hur bra det gick, och varför han pysslade med det.
För att skriva namnet korrekt så får man allt utnyttja krylliska bokstäver...
Eftersom de flesta källor som är tillgängliga framför allt de på nätet för den som inte är ryskspråkig använder stavningen Kolchak så gör jag bruk av den för att det skall var enklare för läsaren att hitta information om han/hon söker på egen hand. Precis som jag helst inte skriver Jacob I när jag diskuterar den engelsk kungen James II och upproret mot honom 1688 eller Henrik av Navarra när menar Henri d'Navarre aka Henri IV, kung av Frankrike.
En smaksak alltså.
Mvh
Daniel
Representatives of the Provisional All-Russian Government in the Far East
1918 Pyotr Vasilyevich Volgodsky
1918 - 1919 MajGen. Pavel Pavlovich Ivanov-Rinov
1919 - 1920 Gen. Sergey Nikolayevich Rozanov
http://www.geocities.com/CapitolHill/Ro ... _East.html
1918 Pyotr Vasilyevich Volgodsky
1918 - 1919 MajGen. Pavel Pavlovich Ivanov-Rinov
1919 - 1920 Gen. Sergey Nikolayevich Rozanov
http://www.geocities.com/CapitolHill/Ro ... _East.html
Killen hela dagen:
Roman von Ungern-Sternberg.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ungern_von_Sternberg
General Semenov (finns som befälhavare i Hearts of Iron 2 för övrigt...)
http://en.wikipedia.org/wiki/Grigory_Mi ... ch_Semenov
Roman von Ungern-Sternberg.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ungern_von_Sternberg
General Semenov (finns som befälhavare i Hearts of Iron 2 för övrigt...)
http://en.wikipedia.org/wiki/Grigory_Mi ... ch_Semenov
- SuperPalle
- Medlem
Vi pratar svenska, Han heter Dostojevskij, inte DostoyevskyMartin Lundvall skrev:För att vara ännu gnälligare så är hans namn Колчак. Det hela beror på hur man transkripterar det, svenska eller engelska.SuperPalle skrev:appråpå ingenting, så heter han väl faktiskt Koltjak, eller något sådant...Gnäll, gnäll.![]()
Vem? Ovanstående general eller någon av de Stefan nämner?Förresten, skulle någon kunna upplysa mig om vad han pysslade med, hur bra det gick, och varför han pysslade med det.
/Martin
Zjukov, inte Zhukov och Koltjak. Rätt ska vara rätt, tycker jag tamejfan. För att skriva namnet på korrekt språkl så bör man utgå från det man använder. Mycket enkelt.
Och jag ville veta mer om Koltjak, eller vilken annan vit ledare som heltst, men han måste vara en viktig snubbe liksom. Vad skulle hänt, etc, etc. Hur slogs dem osv.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Det börjar bli lite löjligt, vi virar in oss i petitesser. Jag förstår vad du menar med ditt resonemang. Heter Göteborg Gothenburg på engelska? Nej skulle jag svara däremot kallas staden för Gothenburg och i normalt umgängesspråk så säger man att den heter Gothenburg. Eller? Jag håller annars med jag tycker det är irriterande med folk som när de berättar om sina semestervistelser envisas med använda landets uttal av orter. Utan att exakt veta var betoningen ligger på Колчак (koltjak, Kolchak) så vågar jag påstå att uttalet inte blir detsamma som ppå ryska, varken den svenska eller den engelska versionen. Kallas i Sverige, men heter inte. Det är åtminstone min tolkning.SuperPalle skrev: Vi pratar svenska, Han heter Dostojevskij, inte Dostoyevsky
Zjukov, inte Zhukov och Koltjak. Rätt ska vara rätt, tycker jag tamejfan. För att skriva namnet på korrekt språkl så bör man utgå från det man använder. Mycket enkelt.
Om ingen hinner före så kan jag försöka skriva ner lite information imorgon.Och jag ville veta mer om Koltjak, eller vilken annan vit ledare som heltst, men han måste vara en viktig snubbe liksom. Vad skulle hänt, etc, etc. Hur slogs dem osv.
Stella: Hur går det? Har du namnen till Romanovskij? Tusenbach har ju redan listat ut namnet till den andre, om du fortfarande behöver hjälp så kan jag göra några sökningar på namnen imorgon.
/Martin
- SuperPalle
- Medlem
Sant, vi virrar in oss i petitesser, men ett sista bara: Den svenska stavning kan nog ses som korrekt med tanke på det svenska alfabetet liksom. Fast i fall som joseph Brodsky, så ska det ju va engelskt, för att han flyttade till Usa etc. etc. Skit samma.
Jag undrar liksom lite över de vitas motiv och samordning. Jag föreställer mig att det var den gamla tsar armén bland annat som slogs för dem, men det fanns ju flera generaler och om de hade någon somordning vet jag ju inte. och Vad var tanken egentligen? Att Koltjak eller någon annan lirare skulle bli Tsar?
Jag undrar liksom lite över de vitas motiv och samordning. Jag föreställer mig att det var den gamla tsar armén bland annat som slogs för dem, men det fanns ju flera generaler och om de hade någon somordning vet jag ju inte. och Vad var tanken egentligen? Att Koltjak eller någon annan lirare skulle bli Tsar?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Så först ut är Ivanov -Rinov Pavel Pavlovich. Jag sökte på google och orkar inte översätta det, inte med tanke på att det finns altavisat som kan göra det hyfsat på mindre än en minut. Fanns sammanlagt 21 träffar, tog den sidan jag varit inne på tidigare.
Romanovskij har jag fortfarande inte hittat något om, det är ett vanligt namn.
Koltjak är så pass välkänd att det finns gott om litteratur. Wikipedia är en bra början om man inte orkar leta efter böcker http://en.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_ ... ch_Kolchak
Generellt sätt kan man säga att den vita rörelsen var för splittrad. Det hade förvissoa varit svårt att samordna sina offensiver effektivt, men som det blev så kunde bolsjevikerna koncentrera sig på en fiende i taget.
LÅng tid saknades det också en enhetlig och effektiv politisk styrning. Generalerna saknade förvisso inte ett gemensamt mål, men de hade olika planer på hur man skulle nå dit och även planerna skiljde sig åt. De som låg generalerna till last var att de inte lyckades upprätta något effektivt civilt styre, något som kunde stå i kontrast mot bolsjvikerna. De vita generalerna hade ett mål och det var att störta bolsjevikerna, vad som skulle komma sedan var inte något man spekulerade i särskilt mycket.
Sedan är det ju självklart att det fanns fler faktorer som bidrog till de rödas seger.
/Martin
Källa: http://www.hrono.ru/biograf/bio_i/ivanov_rinov.htmlIvanov -Rinov Pavel Pavlovich (26.07.1869 -?) Colonel (06.05.1913). Major General (10.1918). Lieutenant general (08.1919). Chieftain of Siberian cossacks (05.07.1918). Finished in Omsk Siberian military school (1888) and 1st Pavlovian military school (1890). It began service shityu khorunzhim in the 3rd Siberian Cossack regiment in The zaysanskom district, on the boundary with China. He loved hunting. Being located on the hunting in China (on the leave), he was arrested for the murder of deer- siberian stag and sentenced to death, but he was succeeded in running. It were occupied by literature, evenings frequently were carried out among the officers, it played into the Russian tape-measure (i texten talas det om rysk rulett, jag hade ingen aning om att detta fanns på riktigt) and once at this game it shot to itself into the breast. It were located with death, after recovery it returned to the regiment (bullet it remained neiz- drawn). Since 1900 it passed from Cossack troops to the rank of lieutenant to the service into the Turkestan military district, 1900 - 1904. In the rank of captain it returned into the 7th Siberian Cossack regiment, 1904 - 1906. Then he served as county chief Przheval'skogo, Vernenskogo (Alma Ata) and Khodzhentskogo districts in the Turkestan IN, after obtaining the rank of Lieutenant Colonel; 1906 - 1914. Participant in the First World War: the assistant to the commander 2- GO of Kuban Cossack regiment, participated in combat in the Carpathian mountains, it was produced in Colonels. He commanded 2-1 Kuban Cossack brigade, 08.1914 - 02.1916. Commander of the eighth regiment of Siberian Cossack division, 16.02 - 21.05.1916. In connection with the raised in Turkestan mutiny of natives, connected with their mobilization to the works in the rear, who declared holy war against infidels to entire Russian population, Colonel Ivanov -Rinov was appointed as City Commandant accurate (Alma Ata), by the assistant to the military governor of Turkestan and commanding of all forces on the suppression of mutiny. 07.1918, after rejecting rebels, troops of Ivanov were strengthened in Dzhizake. After destroying several villages and executing some leaders of mutiny, Ivanov restored the authority of Russia in Turkestan. After February revolution Ivanov left Turkestan and 13.04.1917 it was enrolled in the reserve of Caucasian VO. Koman of dir of the 1st Siberian Cossack regiment (with 29.09.1917) and from the efficient Siberian Cossack brigade (with 13.11.1917), the coto bark to ruyu led 01.01.1918 into Petropavlovsk and the beginnings of its rasfor mirovaniye. In the white motion: according to the recommendation of the General OF V.E. Fluga (chapter by the secret of the mission of voluntary army in Siberia) is appointed as the leader of anti-Soviet forces in the region of Omsk and Petropavlovsk, and somewhat later - entire steppe Siberia, 03 - 08.1918; was accepted the pseudonym Of "rinov". 07.06.1917 headed anti-Soviet mutiny in Omsk and after the expulsion of Communists from the city began to form Step noy housing, after becoming 13.06.1918 its commander. Freed the substantial part of the territory of steppe Siberia. 16.07.1918 it is selected by the troop chieftain of Siberian cossacks on the 4th extraordinary circle of Siberian Cossack troops, remaining simultaneously the commander of steppe housing, 05.09 - 24.12.1918. Simultaneously the Defense Minister of temporary Siberian ("Omsk") government of Ufa directory, 01.10 - 04.11.1918, remaining the troop chieftain of Siberian Cossack troops. The commander of the Siberian army of Ufa directory, replaced at this post of General Griwina- Almazov; 01.10 - 24.12.1918. It introduced titles and pursuits (tsarist army). In the beginning 1918 it left into the mission into Far East regions for the purpose to combine all military organizations and parts and to reorganize them into the army VPS - provisional government of Siberia. Chieftain Semenov in Chita and General khorvat in Vladivostok and Harbin recognized the authority VPS of Ufa directory in Omsk. In Vladivostok Ivanov -Rinov also attempted to combine all existing there individual forces in the part of the Siberian army, and also he attempted to decrease the influence of Japanese interventionists on the Far East. However, after passage VPS into Omsk and designation 04.11.1918 by the Defense Minister Admiral Kolchak, instead of located in Vladivostok Ivanov -Rinova, the latter by the order of the new main command General OF V.G. Boldyrev they appointed commanding Semirechenskim front, having nominally preserved for it the post of the commander of Siberian army. After revolution in Omsk and assumption of power by Kolchak 18.11.1918, Ivanov -Rinov by telegram as the same in the daytime from Vladivostok on behalf of Siberian army recognized Kolchak supreme pravitelem rossiyskogo state. Soon Ivanov -Rinov was appointed as assistant on the military unit of General khorvat - supreme authorized in the Far East (03.12.1918 - 20.05.1919) - with the leaving after it of the post of the commander of Siberian army. After returning to Omsk and to the command by Siberian army, 22.12.1918 headed the suppression of antikolchakovskogo uprising in Omsk, after making the brutal handling above its participants. In spite of this devotion to Kolchak, the latter 23.12.1918 removed Ivanov -Rinova from the post of the commander of Siberian army and sent it into Vladivostok, after adding to the post of assistant General khorvat post commander-in-chief of forces Amur VO. At this post Ivanov appeared himself and as voyenonachal'nik, after forming infantry division, Cossack brigade, artillery and engineer units, and as diplomat, after forcing chieftain semenova to obey the command of Amur IN and having simultaneously proposed to Kolchak to leave for The the semenovym a sufficient autonomy of authority in Transbaykal, that also was accepted by Kolchak. 20.05.1919 IvanovgRinov, after returning its posts in Vladivostok, it returned to Omsk and approached the formation of separate Siberian Cossack housing. Without having had time to completely form housing, 22.08.1919 it diminished to the front for the participation in combat on Tobol river. It achieved success, after breaking through front in the beginning of offensive, its cavalry it left into the rears of the Red Army. However, it was impossible to develop success also for the nonfulfillment of order to complete raid in Kurgan on the rears of enemy 19.09.1919 it was taken from the command by housing (successor - ge neral G.A. Belov), but 24.09.1919 it was restored into dolzhnos TI. 05.11.1919 it is displaced to the post of assistant on hell of the ministrativnoy part of the commander of the eastern Front K.V. of Saxarov. 12.11.1919 together with Saxarov by train on threw Omsk. Together with General Saxarov 09.12.1919 it is arrested by General pepelyaev at the station taiga "after from exchange". Is freed 13.12.1919 by new commanding Mohs of the kovskoy group of forces of Siberian armies - General knot pelem. In combat under Krasnoyarsk 05.01.1920 it were hidden in the scaffolding, after leaving the staff Of kappelya, and near 2- X of months it found sya on the illegal position in Krasnoyarsk seized by red. During March 1920 it arrived to Chita, and then 23.03.1919 diminished to Harbin. In the beginning of 1921 Ivanov -Ri is new it arrived to the Far East, into Grodekovo, to chieftain semenov, and held the position of the chief of his staff. After departure 09.1921 of chieftain semenov to Japan it arrived to Vladivostok, where was soon obtained the post of the chief of the rear of army. 26.10.1922 together with the remainders of troops of General Diterikhs it evacuated into Genzan (Korea). Since 1924 it lived in China (tientsin), it joined the the emigrant Of dal'nevos to the precise Cossack group of the General OF F.L. Of glebova. Since 1925 it began actively to collaborate with Soviet agent, General gushchin, and helped to form the antigomendanovskiye parts of the Chinese General of Fan Yu -s4na. In the same year it left to THE USSR, and nothing it is known from this time about its fate.
(apparently, the "presence on the legal position" 01 - 02.1920 in Krasnoyarsk with the authority of Bolsheviks, as to this testify numerous examples of similar situations, was finished by usual recruiting VCHK. Therefore with 03.1920 previous General Ivanov -Rinov, probably as this becomes in these cases, it properly served new masters, that also obtained the trivial end: General "returned" to Moscow.)
The materials of the book are used: Valerie klaving, Civil War in Russia: White armies. Military history library. M., 2003.
Romanovskij har jag fortfarande inte hittat något om, det är ett vanligt namn.
Koltjak är så pass välkänd att det finns gott om litteratur. Wikipedia är en bra början om man inte orkar leta efter böcker http://en.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_ ... ch_Kolchak
Generellt sätt kan man säga att den vita rörelsen var för splittrad. Det hade förvissoa varit svårt att samordna sina offensiver effektivt, men som det blev så kunde bolsjevikerna koncentrera sig på en fiende i taget.
LÅng tid saknades det också en enhetlig och effektiv politisk styrning. Generalerna saknade förvisso inte ett gemensamt mål, men de hade olika planer på hur man skulle nå dit och även planerna skiljde sig åt. De som låg generalerna till last var att de inte lyckades upprätta något effektivt civilt styre, något som kunde stå i kontrast mot bolsjvikerna. De vita generalerna hade ett mål och det var att störta bolsjevikerna, vad som skulle komma sedan var inte något man spekulerade i särskilt mycket.
Sedan är det ju självklart att det fanns fler faktorer som bidrog till de rödas seger.
/Martin