Nikolaj Nikolajevitj -- hur lång?
Nikolaj Nikolajevitj -- hur lång?
Låt mig först be om ursäkt för den extrema trivianivån på denna fråga -- den saknar fullständigt all betydelse för historieskrivningen. Men jag blev lite intresserad när jag såg gamla foton på tsar Nikolaj II tillsammans med storfurst Nikolaj Nikolajevitj (1856-1929), som var tsarens fars kusin och rysk överbefälhavare för en tid under första världskriget. Karl'n verkar ju vara helt enorm! Är det någon som vet hur lång han var? Kunskapsnivån på det här forumet har alltid förefallit mig otroligt hög, så det finns säkert någon som har en susning.
Tyvärr, har inte tillgång till scanner, och gillar i vart fall inte att fläka upp mina böcker. Men i Staffan Skotts bok Romanovs, på s. 247, finns ett foto av tsar Nikolaj II i samtal med Nikolaj Nikolajevitj, och tsaren, som jag uppfattar som ganska normallång (på s. 183 finns ett foto av honom tillsammans med den tämligen reslige Gustav V), når bara upp till bröstet på sin storvuxne släkting. Skotts enda kommentar om storfurstens reslighet är att han var så stor att "hans hjälmplym räckte ända upp till åskådarläktaren när han stod med ryggen mot väggen i kejserliga manegen i Petersburg".Dezert skrev:Du skulle inte vilja lägga upp en bild där beskrivna längd visas? För oss vars nyfikenhet väckts.
Oj oj oj. Då måste han verkligen ha varit reslig. Nå ändå upp till åskådarläktaren i Kejsarens egen manege?Martinus skrev: Skotts enda kommentar om storfurstens reslighet är att han var så stor att "hans hjälmplym räckte ända upp till åskådarläktaren när han stod med ryggen mot väggen i kejserliga manegen i Petersburg".
Whaw. Imponerande. Ja, mycket.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Är det måhända detta foto du tänker på? http://www.vestnik.com/issues/2002/1225 ... ik2nik.jpg
/Martin
/Martin
Nej, men tack ändå! På bilden i Skotts bok har båda två på sig lång uniformsrock, och storfursten står rak i ryggen vilket gör det lättare att se längdskillnaden.Martin Lundvall skrev:Är det måhända detta foto du tänker på? http://www.vestnik.com/issues/2002/1225 ... ik2nik.jpg
/Martin
Genom att experimentera lite med stavningen av namnet hittade jag följande sida med bra bilder (inkl. den jag talar om):Dezert skrev:Du skulle inte vilja lägga upp en bild där beskrivna längd visas? För oss vars nyfikenhet väckts.
http://personal.palouse.net/valeska/grand-duke.htm
Det står att han är 6'6", vilket skulle bli 198.12 cm (1 fot=30.48 cm, 1 tum=2.54 cm). Jag tycker det verkar lite snålt tilltaget -- han ser åtminstone jättestor ut!
- SuperPalle
- Medlem
På fotot med tsaren bredvid vår egen Gustav V (som åtminstone ser väldigt lång ut, men det beror väl delvis på att han är så smal), som jag nämnde tidigare, så är han bara någon decimeter kortare än V-Gurra. Fast det är förstås svårt att avgöra eftersom båda har hatt.SuperPalle skrev:Hur lång var själva Tsaren? Jag tänker mig honom som en ganska lång person, och med storfursten brevid...
- SuperPalle
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt: