Inte för att jag vill att det här ska bli en massa konspirationsteorier, men tog verkligen Ivar Kreuger livet av sej 1932?
En del hävdar att han blev mördad?
Kreugerkraschen
Re: Kreugerkraschen
Om du inte vill ha konspirationsteorier, varför ställer du då en fråga som inte kan få något annat svar?Per-Erik Larsson skrev:Inte för att jag vill att det här ska bli en massa konspirationsteorier, men tog verkligen Ivar Kreuger livet av sej 1932?
En del hävdar att han blev mördad?
- Belisarius
- Medlem
Mord eller ej
Ja, därom tvistar de lärde, och även de mindre lärde kan man säga. Det finns ju en hel del åsikter om Kreugers död. Underliga skeenden, rena lögner och otroligt mycket pengar i potten för eventuella konspiratörer etc. bör ju ha kunnat spela in om det nu var mord. Att en del av konstigheterna är mer än LITE märkliga och en del rena fel i utredningen kring Ivars frånfälle borde ha utretts mer.
Tips - ta reda på vilka som tjänade på att Ivar dog, inte alltid de största och fulaste fiskarna, och du lär få en hel del att fundera över...
Jag har grävt i dessa saker i flera år och det finns otroligt mycket intressant material att ta del av för den som gillar skandaler, fiffel, ruffel och båg...
/a
Tips - ta reda på vilka som tjänade på att Ivar dog, inte alltid de största och fulaste fiskarna, och du lär få en hel del att fundera över...
Jag har grävt i dessa saker i flera år och det finns otroligt mycket intressant material att ta del av för den som gillar skandaler, fiffel, ruffel och båg...
/a
- Belisarius
- Medlem
Belisarius skrev:Hade han inte också lånat en hel del pengar till staten?
Vilken stat menar du? Svenska staten? Iså fall tror jag i princip svaret är "nej".
Utomlands blir det en annan sak. En del av Kreuger & Tolls affärsverksamhet var uppbyggd på att ge stora lån till stater (polen, tyskland, italien) mot att få monopol på tändsticksförsäljning i de länderna.
Enligt vissa mordteorier så kan just detta förfarande ligga till grund för en konspirationsteori, nämligen att SovjetRyssland mördade Ivar Kreuger för att få bort honom från marknaden, SovjetRyssland var en av Kreuger & Tolls huvudkonkurrenter på världsmarknaden.
Detta scenario skall enligt vissa styrkas av att det med största sannolikhet var en ryss som köpte det vapen som Kreuger påstås ha skjutit sig med.
Mycket antaganden som synes...
/a