Frunzes död

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Frunzes död

Inlägg av Martin Lundvall » 14 februari 2006, 12:29

Michail Frunze dog 1925 under en enkel operation. Jag har flera gånger stött på uppgiften att Stalin på något sätt var inblandad i hans död. Nu undrar jag stämmer detta? Jag tvivlar inte en sekund på att Kirov blev mördad och detta med Stalins goda minne, men det var nio år senare 1934 och här finns det ett starkt motiv och mycket talar för att mordet skedde med Stalins gokdännande. Vad finns det för sådant i fallet Frunze? Stalin var förmögen till mycket ont, men att han så tidigt skulle mörda sina politiska opponenter är jag lite tveksam till. Skulle han göra det så hade det funnit andra som hade varit mer lämpliga kandidater.

För er som inte vet var Frunze en av hjältarna från ryska inbördeskriget och var fram till sin död en av de mest betydelsefulla militärerna i Sovjetunionen.

/Martin

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 14 februari 2006, 12:59

En snabb googling och lite läsning av ett par artiklar och visst nämns Stalin i samma mening som när Frunze dog, men mer än så blir det inte.
http://www.foi.se/FOI/templates/Page____779.aspx här i en artikel från FOA:s tidning nr 3 -98. Läste att han inte kom överens med Trotskij pga av att han ville att politiska och strategiska frågor skulle ingå i militärdoktrinen. Hur var relationen mellan Stalin och Trotskij vid denna tid? Kan det ha påverkat?
/Torbjörn

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 14 februari 2006, 16:01

Nå, den sovjetiske schackstormästaren Leonid Stein, en blivande världsmästarkandidat, dog under en enkel tå-operation. Och operationen skulle för vänskaps skull göras utav Ukrainas hälsovårdsminister i egen person (denne var rimligen då även en ledande kirurg).

Se här ett exempel på att även rätt enkla ingrepp kan sluta illa.

Antar det kan ha att göra med primitiv narkosutrustning.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 februari 2006, 08:17

Precis Torbjörn det bara nämns bara men några bevis eller liknande har jag inte sett. Även om Frunze var i konflikt med Trotskij var det inget som kan ha påverkat negativt i förhållandet mellan Frunze och Stalin. Stalin och Trotskij var aldrig allierade.
Stefan skrev:Nå, den sovjetiske schackstormästaren Leonid Stein, en blivande världsmästarkandidat, dog under en enkel tå-operation. Och operationen skulle för vänskaps skull göras utav Ukrainas hälsovårdsminister i egen person (denne var rimligen då även en ledande kirurg).

Se här ett exempel på att även rätt enkla ingrepp kan sluta illa.
Du har rätt Stefan, även enkla operationer kan vara svåra. Jag har entingen läst om det eller var det ett liknande fall. Hälsovårdsministern var inte den ledande kirurgen, han hade inte opererat på flera år och egentligen lämnat sitt professionella liv som kirurg.

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 februari 2006, 12:45

Martin - tills (Om?) något skulle framkomma ur ryska arkiv om Mikhail Frunze's frånfälle - kommer
vi alla att gissa. Eftersom 'naturlig död' bland folk på Frunze's nivå - tillhörde undantagen - mera än
regeln i Sovjet är det naturligt att misstänka att Lenins Banér hade ngt med saken att göra.
Men så tidigt som 1925 tror jag inte denne hade tillräckligt inflytande att 'fixa' en sån grej. Däremot
förefaller det klart att om den gode Mikhail - hade överlevt 'den helande kniven' - hade han fått ett
nackskott tolv år senare :roll:. Revolutioner 'äter' ju som bekant - sina barn. mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 februari 2006, 13:00

varjag skrev:Men så tidigt som 1925 tror jag inte denne hade tillräckligt inflytande att 'fixa' en sån grej. Däremot
förefaller det klart att om den gode Mikhail - hade överlevt 'den helande kniven' - hade han fått ett
nackskott tolv år senare :roll:. Revolutioner 'äter' ju som bekant - sina barn. mvh, Varjag
Så du håller med, jag börjar misstänka att det är ett rykte som uppstod efter hans död och det har sedan överlevt in i våra dagar utan att någon ifrågasätter. Erkänner att jag inte läst mycket om Frunze, det kanske finns mer konkreta bevis. Får väl se om jag kan komma över någon biografi om honom.
Fast först så är det en biografi över mikojan som ska bli klar. :)

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 februari 2006, 13:22

Vi kanske får höra mera om 'den gode Anastas' i Recensionerna? mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 februari 2006, 15:03

varjag skrev:Vi kanske får höra mera om 'den gode Anastas' i Recensionerna? mvh, Varjag
Tänkte det.

/Martin

Lekmannen
Medlem

Inlägg av Lekmannen » 20 februari 2006, 10:43

Montefiore nämner helt kort att Stalin ska ha hatat en rysk författare vid namn Boris Pilniak som skrivit ett verk, 'Tale of the unextinguished Moon', där det antytts att Stalin varit ansvarig för Frunzes död. Pilniak blev avrättad 21 april 1938, troligtvis på grund av detta.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 26 februari 2006, 11:03

Lekmannen skrev:Montefiore nämner helt kort att Stalin ska ha hatat en rysk författare vid namn Boris Pilniak som skrivit ett verk, 'Tale of the unextinguished Moon', där det antytts att Stalin varit ansvarig för Frunzes död. Pilniak blev avrättad 21 april 1938, troligtvis på grund av detta.
Jag skulle inte heller vara särskilt glad om någon anklagar mig för mord. Pilniak blev avrättad men det betyder inte per automatik att han hade rätt. Jag kollade upp Pilniak på wikipedia och ser att haqn lika gärna kunde blivit avrättad av andra anledningar:
Boris Pilnyak (October 11, 1894–September 9, 1941) was a Russian author. Born Boris Andreyevich Vogau in Mozhaisk, he was a major supporter of antiurbanism and a critic of mechanized society. These views often brought him into suspicion with Communist critics. His most famous works are The Naked Year, Mahogany, and The Volga Falls into the Caspian Sea, all novels concerning revolutionary and post-revolutionary Russia. Another of his well-known works is OK, an unflattering travelogue of his 1931 visit to the United States
Kritiker mot det mekaniserade samhället och anhängare av antiurbanism värderades inte högt i Sovjetunionen.

/Martin

Lekmannen
Medlem

Inlägg av Lekmannen » 4 mars 2006, 12:31

Under alla omständigheter. Det här är vad Montefiore skriver:
Simon Sebag Montefiore: Stalin, the court of the red tsar. Phoenix, femte utgåvan s102. skrev:
Boris Pilniak, Russia's most respected novelist until Gorky's return, who had fallen into disfavour, wrote nervously to Stalin to ask if he could go abroad: 'Esteemed comrade Pilniak,' replied the leader (sarcastically since he hated Pilniak for his short story 'Tale of the Unextinguished Moon', implying that Stalin had arranged the medical murder of Defence Commissar Frunze in 1925), 'Inquiries show the bodies of control are not opposed to your going abroad. They doubted it, but now cease to doubt. So ... your going abroad is decided. Good luck. Stalin.' Pilniak was executed on 21 April 1938.
Läste i en annan bok att Frunze operation utfördes på tveksamma medicinska grunder därför att den beordrats av politbyrån samt att hans änka begick självmord i protest efteråt.

Skriv svar