Clemensnäs och Sandarne 1932
Clemensnäs och Sandarne 1932
Ådalen 1931 känner ju alla till (hoppas jag) - militärer sköt mot demonstrerande arbetare, något som bl.a. gav upphov till ny lagstiftning för att förhindra att sådant upprepades.
Nu hittade jag uppgifter om händelser 1932. Det skall ha strejkats utmed hela norrlandskusten, och i Klemensnäs utanför Söderhamn liksom i Sandarna kom arbetare och poliser ihop sig. Bortsett från att inga verkar ha dödats så verkar den främsta skillnaden ha varit att det var just poliser och inte militärer som stod för skjutandet. Är det därför dessa händelser fått väldigt mycket mindre uppmärksamhet än Ådalen 31?
Edit: Justerade stavningar, "Klemensnäs" till "Clemensnäs" och "Sandarna" till "Sandarne". Samtliga förekommer, men de senare alternativen verkar vanligare (och så slipper man hitta en massa om Sandarna i Göteborg, där man veterligen aldrig skjutit på demonstranter).
Nu hittade jag uppgifter om händelser 1932. Det skall ha strejkats utmed hela norrlandskusten, och i Klemensnäs utanför Söderhamn liksom i Sandarna kom arbetare och poliser ihop sig. Bortsett från att inga verkar ha dödats så verkar den främsta skillnaden ha varit att det var just poliser och inte militärer som stod för skjutandet. Är det därför dessa händelser fått väldigt mycket mindre uppmärksamhet än Ådalen 31?
Edit: Justerade stavningar, "Klemensnäs" till "Clemensnäs" och "Sandarna" till "Sandarne". Samtliga förekommer, men de senare alternativen verkar vanligare (och så slipper man hitta en massa om Sandarna i Göteborg, där man veterligen aldrig skjutit på demonstranter).
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 17 gånger.
Ja, jag har aldrig hört talas om vare sig Klemensnäs eller Sandarna.
Det kan vara som du säger, att dessa händelser inte fått lika stor uppmärksamhet pga att det var polisen som sköt ( och att ingen dog). Men å andra sidan, skulle det verkligen ha gjort någon skillnad om det varit militären? Det kanske är någon psykologisk effekt, att man upplever militärer som mer hotfulla?
Mvh Andreas
Det kan vara som du säger, att dessa händelser inte fått lika stor uppmärksamhet pga att det var polisen som sköt ( och att ingen dog). Men å andra sidan, skulle det verkligen ha gjort någon skillnad om det varit militären? Det kanske är någon psykologisk effekt, att man upplever militärer som mer hotfulla?
Mvh Andreas
Snarare är det väl så att när ett lands militära styrkor öppnar eld mot medborgarna är det faktiska inbördeskriget/militärdiktaturen inte så långt borta...Andreas K skrev:Ja, jag har aldrig hört talas om vare sig Klemensnäs eller Sandarna.![]()
Mvh Andreas
/a
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
(Som jag nämner i inlägg #1 justerade jag stavningarna något. Sånt spelar ju roll på nätet.)
Amatörens efterforskningar på nätet om arbetarrörelsens mindre kända episoder förhindras avsevärt av en mängd svårartat tendentiösa eller på annat sätt problematiska källor. Bäst hittills är Stefan Nyzell i Arbetarnas Möllevången och Möllevångskravallerna 1926:
Tänk att proletärhistoria kunde vara så spännande...
Amatörens efterforskningar på nätet om arbetarrörelsens mindre kända episoder förhindras avsevärt av en mängd svårartat tendentiösa eller på annat sätt problematiska källor. Bäst hittills är Stefan Nyzell i Arbetarnas Möllevången och Möllevångskravallerna 1926:
Händelserna i Malmö är de som nämns i arbetets titel (utgiven av Malmö Museer som PDF, heder åt dem!), dem hade jag heller aldrig hört talas om. Har inte hittat uppgifter om demonstranter eller strejkande som dödats av polis eller militär under 1900-talet (annat än i Ådalen då), men skjuter man skarpt mot folk så är det ju inte viljan som saknas. I Malmö 1890 nämns artillleri mot strejkande, och i Vinbräcka 1908 en kanonbåt!?Men även om antalet döda gör ådalshändelserna till en unik händelse i Svensk 1900-tals historia, var händelserna som sådana endast en i raden av våldsamheter samband med arbetskonflikter i Sverige under 1920- och 1930-talen. Konflikter mellan strejkande arbetare och inkallade strejkbrytare, med skottlossning eller dödlig utgång, skedde förutom i Ådalen 1931 till exempel även i Malmö 1926 och 1927, Halmstad 1931, Sandarne 1932 och Clemensnäs 1932.
Tänk att proletärhistoria kunde vara så spännande...
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Jag har även försökt att känna efter varför jag hajar till inför uppgifterna; vad skulle vara speciellt med Ådalen? Att det var militärer, eller att man sköt, eller att man dödade? Eller att man använde militärer mot demonstranter för första gången, eller senaste? Även utan kött på benen så är det klart att flera av dessa ev. påståenden är felaktiga. (Att själva händelsen i sig är värd uppmärksamhet är självklart, problemet är varför alla de övriga aldrig nämns.)
Tog mig förresten för att sträckläsa Arbetarnas Möllevången och Möllevångskravallerna 1926 - drygt 80 sidor PDF, måste vara första gången. Själva kravallerna är nästan det minst intressanta, den levande bilden av den nya statsdelen var nog den största behållningen.
Tog mig förresten för att sträckläsa Arbetarnas Möllevången och Möllevångskravallerna 1926 - drygt 80 sidor PDF, måste vara första gången. Själva kravallerna är nästan det minst intressanta, den levande bilden av den nya statsdelen var nog den största behållningen.
- Kapten_Gars
- Medlem
En rätt förenklad och något överdriven beskrivning. Det finns en rad fall där militärt vål mot egna medborgare är itne bara en nödvändighet utan en plikt. Tex för att förhindra att kriminella element kommer över militär utrustning, självförsvar av militära personal och skyddsobjekt eller för att hindra angrepp på demokratin och det demokratiskt valda styret. Att målet för våldsutövningen är medborgare i det egna landet innebär inte automatiskt att sagda medborgare automatiskt är oskyldiga offer.affe skrev:Snarare är det väl så att när ett lands militära styrkor öppnar eld mot medborgarna är det faktiska inbördeskriget/militärdiktaturen inte så långt borta...Andreas K skrev:Ja, jag har aldrig hört talas om vare sig Klemensnäs eller Sandarna.![]()
Mvh Andreas
/a
- Kapten_Gars
- Medlem
Militär har ju använts mot upplopp i Sverige en rad gånger innan Ådalen 1931, två gånger med dödlig utgång i Stockholm under 1800-talet. Militära förband är ju alltid olämpliga att sätta in vid upplopp såvida de inte har speciell utrustning och utbildning för att hantera situationen. Har de sådan så kan de dock vara mycket effektiva jämfört med polisen, jfr hur upploppen i Göteborg och Kosovo hanterades.
Vad gäller Ådalen så kanske det rör sig om det faktum att såpass tunga vapen som kulsprutor fanns på plats vilekt ger en stark känslomässig bild när det kopplas samman med det för Sverige och tiden höga antalet dödsoffer. Lägg där till en omfatatnde mytbildning som gjort att Ådalen förvandlats från ett demostrationståg som urartade till upplopp (vilket i sin tur ledde till en urartade situation och eldgivning) till ett (underförstått avsiktligt) militärt eldöverfall på en fredlig demonstration. Den tragiska händelsen i sig är mycket mer komplex och militären på plats i Ådalen hade faktiskt vidatgit åtgärder för att undviak döda och skadade även om man tvingades skjuta. Lösa skott överst i magasinen och en order om att vid skarp eldgivning skjuta i marken. Vilket hjälpte föga när tragedin var ett faktum, enligt vissa uppgifter jag sett så hävdas det tom att de flesta dödades av rikoschetter.
Vad gäller Ådalen så kanske det rör sig om det faktum att såpass tunga vapen som kulsprutor fanns på plats vilekt ger en stark känslomässig bild när det kopplas samman med det för Sverige och tiden höga antalet dödsoffer. Lägg där till en omfatatnde mytbildning som gjort att Ådalen förvandlats från ett demostrationståg som urartade till upplopp (vilket i sin tur ledde till en urartade situation och eldgivning) till ett (underförstått avsiktligt) militärt eldöverfall på en fredlig demonstration. Den tragiska händelsen i sig är mycket mer komplex och militären på plats i Ådalen hade faktiskt vidatgit åtgärder för att undviak döda och skadade även om man tvingades skjuta. Lösa skott överst i magasinen och en order om att vid skarp eldgivning skjuta i marken. Vilket hjälpte föga när tragedin var ett faktum, enligt vissa uppgifter jag sett så hävdas det tom att de flesta dödades av rikoschetter.