Stalincitat
- Torbjörn Holmgren
- Medlem
- Kontakt:
Stalincitat
Det finns ett par citat som tillskrivs Josef Stalin. Det sägs att han skulle sagt saker i stil med att finns det ett problem så finns det en människa bakom problemet. Tag bort människan så tar du bort problemet. Ett liknande citat är att om man dödar människan så dödar man idén.
Finns det någon som vet om dessa citat är korrekta? Har han sagt detta öppet eller i hemlighet, och i finns det i så fall en källa?
Jag känner mig ganska bevandrar i modern litteratur om Stalin och klämde nyligen igenom Montefioris biografi för andra gången, men de två citaten har jag bara hört talats om på omvägar.
Finns det någon som vet om dessa citat är korrekta? Har han sagt detta öppet eller i hemlighet, och i finns det i så fall en källa?
Jag känner mig ganska bevandrar i modern litteratur om Stalin och klämde nyligen igenom Montefioris biografi för andra gången, men de två citaten har jag bara hört talats om på omvägar.
Stalin var en duktig amatörtecknare.....han hade inte sällan ett skissblock med pennor till hands när han pratade med folk.....
Med Averell Harriman - ritade Stalin järnvägshjul..tunga järnvägshjul.....
Se här....tunga järnhjul - dom krossar allt motstånd....
Med Krishna Menon (Indiens ambassadör och f.ö. den siste utlänning som såg Stalin levande) - ritade Stalin varghuvuden, vargkäftar -nästan professionellt observerade Menon senare.
Stalin visade Menon skissblocket....våran ryske mushjik är en vis man - när han ser en varg - skjuter han den....
Varjag
Med Averell Harriman - ritade Stalin järnvägshjul..tunga järnvägshjul.....
Se här....tunga järnhjul - dom krossar allt motstånd....
Med Krishna Menon (Indiens ambassadör och f.ö. den siste utlänning som såg Stalin levande) - ritade Stalin varghuvuden, vargkäftar -nästan professionellt observerade Menon senare.
Stalin visade Menon skissblocket....våran ryske mushjik är en vis man - när han ser en varg - skjuter han den....
Varjag
- Torbjörn Holmgren
- Medlem
- Kontakt:
Känner inte igen det trots att jag är på sista sidorna av Montefiores "Den Röde Tsaren" . Jag tror att just "Ingen människa - inget problem" är ett citat som tillskrivs Stalin (och passande är det onekligen) men att det liksom "En död är en tragedi, en miljon är statistik" inte finns belagt i några trovärdiga källor att Stalin skulle faktiskt ha yttrat det.
Citat är ju 'svåra' att verifiera. Det k a n ha varit här;
mvh, Varjag
http://thinkexist.com/quotes/joseph_stalin/
http://thinkexist.com/quotes/joseph_stalin/