Beträffande Wallenberg och deras affärer med tyskland som debatteras lite överallt nu.
Krupp hade ju samarbete med Bofors i mellankrigstiden och ägde väl också en försvarlig aktiepost genom bulvaner om jag inte missminner mig? Min fråga, vem kontrollerade bofors vid denna tidpunkt?? (-20, -30 talet)
Mvh
Gostap
Krupp o Bofors
Pja, lite svävande med vin i magen och huvudet så har jag för mig att det var så att IG Farben köpte en majoritetspost aktier i början av 20-talet (21 22 tror jag) i Bofors Förenade AB. Har också för mig att Wallenberg på något sätt var insyltade i köpet elelr i IG Farben redan på den tiden.
Tror också att det finns belagt i en del statliga utredningar om judiska tillgångar i sverige och jag har för mig att det även står omnämnt i boken "Affärer till verje pris: Wallenbergs hemliga samarbete med nazisterna".
Många "tror" här, om du vill kan jag plöja igenom lite luntor under helgen för att kolla...
/a
Tror också att det finns belagt i en del statliga utredningar om judiska tillgångar i sverige och jag har för mig att det även står omnämnt i boken "Affärer till verje pris: Wallenbergs hemliga samarbete med nazisterna".
Många "tror" här, om du vill kan jag plöja igenom lite luntor under helgen för att kolla...
/a